Hei te neurologisesti poikkeavat (Asperger, ADD...)
Onko teillä hankaluuksia keskittyä aamuisin? Yritin aittaa tänään lasta aamulla läksyissä, ja meinasin saada raivokohtauksen kun tuntui niin ahdistavalta. Muutenkin aamuisin keskittyminen on tosi hankalaa.
Kommentit (17)
Vihaan ainakin aikaisia aamuherätyksiä muiden tapaan vieläkin näin 26-vuotiaana, vaikka siihen tottuu niinkuin lapsena. Oon iltavirkku ja mulla on diagnosoitu asperger 8-vuotiaana.
T:M26
Kyllä. Nukkuu ennen aamuherätystä sitten 5, 8, 10 tai 12 tuntia ja herää herätyskelloon tai ilman olo on aina utuinen ja jumiutunut. Kaikki pienet äänetkin tuntuu siltä että ne pirisee kaikki kovaa korvan vieressä. Iltaa kohden piristyn ja pystyn tekemään vaikka mitä, jopa keskittymään. Ei ole tottumuksesta kysymys, puoli vuotta töissäkin korjasi tuon sumuisen tunteen vain siihen pisteeseen etten tiputellut aamujugurtteja käsistäni tai sekoillut sanoissani. Aamuisin oli turhaa yrittää saada aikaan mitään suurempaa aivotyötä vaativaa.
No onhan kaikki tuollainen vaikeaa aamulla. Kaikki ovat kärttyisiä ja yritän pitää puhumisenkin minimissä, ettei tule mitään kränänää.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan ainakin aikaisia aamuherätyksiä muiden tapaan vieläkin näin 26-vuotiaana, vaikka siihen tottuu niinkuin lapsena. Oon iltavirkku ja mulla on diagnosoitu asperger 8-vuotiaana.
Osanottoni. Mistä sun vanhemmat semmosen ovat keksineet?
http://www.seppo.net/avainsana/maatalous
Ei taida ap:lla diagnoosia olla vaan epäilee vain ja kyselee tällaisia saadakseen vahvistuksen epäilyilleen. En näe muuta syytä tällaisiin avauksiin.
P.S.Mitä hienoa neurologisessa poikkeavuudessa mielestäsi on?
No ei ole. Eikä läksyjä tehdä aamulla vaan iltapäivällä. Jaksan oikein hyvin käydä pörssikurssit ja datat läpi aamukahvilla ja keskittyä niihin, sekä kerrata mitä päivällä pitää tehdä. Läksyt on lapsen, ei sinun. Jos lapsella on koulussa ongelmia niin älä auta. Opettaja ei voi tietää mikä on vialla jos autat.
On joo, mutta en usko että mitenkään liittyy Aspgeriini. Olen vaan äärimmäisen iltarytminen ihminen, meitä on neurotyypillisissä ja epätyypillisissä yhtä lailla.
Miksi lasta pitäisi muuten läksyissä juuri aamuisin auttaa? Meillä hoidetaan tuollaiset illalla, kun sekä lapset että minä ollaan aamu-unisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.seppo.net/avainsana/maatalous
Ai mun aspergerdiagnoosin? Ei niitä keksitä, vaan päätellään ihmisten käyttäytymisestä. Puhdasta psykologiaa. Ihan diagnoosin sain Päijät-Hämeen keskussairaalassa vuonna 2002, vaikken muista enää hirveesti tästä tapahtumasta.
T: M26
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Eikä läksyjä tehdä aamulla vaan iltapäivällä. Jaksan oikein hyvin käydä pörssikurssit ja datat läpi aamukahvilla ja keskittyä niihin, sekä kerrata mitä päivällä pitää tehdä. Läksyt on lapsen, ei sinun. Jos lapsella on koulussa ongelmia niin älä auta. Opettaja ei voi tietää mikä on vialla jos autat.
Tästä muistuu mulla aina mieleen mikä hulabaloo synty, kun kerran yks meijän luokkalainen poika jäi kiinni, kun hänen isosiskonsa oli tehnyt sen läksyt kokonaan yks päivä kun oltiin nelosella.:-D
-2
Mulla on just aamukeskittyminen helpompaa. Itapäivällä ei enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.seppo.net/avainsana/maatalousAi mun aspergerdiagnoosin? Ei niitä keksitä, vaan päätellään ihmisten käyttäytymisestä. Puhdasta psykologiaa. Ihan diagnoosin sain Päijät-Hämeen keskussairaalassa vuonna 2002, vaikken muista enää hirveesti tästä tapahtumasta.
T: M26
Ok - mut lue yks kirja pian:
https://www.sitruunakustannus.fi/peter-c-goslashtzsche.html
Mä oon aivan toimintakyvytön aamulla, iltapäivään asti ja aina ollut hirveä pahoinvointia ja päänsärkyä.
18 jälkeen alkaa taas aivoissa sujua ja tunnen itteni taas ihmisenä.
Onko muilla ADDillä järjetön jatkuva väsymys? Itse joudun 2-3 kertaa päivässä ottaa nokoset jotta jaksan elää.
Kun concerta alkaa vaikuttaan jaksaa keskittyä .
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aivan toimintakyvytön aamulla, iltapäivään asti ja aina ollut hirveä pahoinvointia ja päänsärkyä.
Onko muilla ADDillä järjetön jatkuva väsymys? Itse joudun 2-3 kertaa päivässä ottaa nokoset jotta jaksan elää.
Varmaan johtuu lääkityksestä?
Onko sulla kananmuna-allergia? Et saa riittävästi koliinia, jos on. Aivot tarvii sitä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkitsemätön add ja jatkuva väsymys. En tosin nuku päiväunia. Se on erillaista väsymystä kuin sellaista mitä pitäisi nukkua pois. Valvon myös usein öitä, noin 2-3 yötä kuukaudessa. Aamulla menee 3-6 tuntia ennen kuin herään kunnolla. Kun ilta ja yö tulee niin olo on energinen. Sokeri aiheuttaa huonovointisen olon. Mitään herkkuja en voi oikein syödä. Jos en syö kasviksia ruuan kanssa 2 päivään niin se on - 50% energiasta pois.
Kuten tästäkin kirjoituksesta huomaa: en pysty edes kunnon tekstiä tuottamaan. 🤯