JOulu kahdestaan lapsen kanssa
Mitä mieltä olette? Lapsi on jo 11v,mutta olemme jälleen joulun kahdestaan. En saa koiralle hoitajaa enkä voi ottaa sitä mukaan mihinkään. Tuleeko lapselle huonot joulumuistot kun vuodesta toiseen kahdestaan?
Kommentit (15)
Hyvin mennyt joka vuosi,pelaillaan yhdessä ja käydään pulkkamäessä ym. Ja kaikki perinteiset jouluruoat jne. AP
Ei toki! Teillähän voi olla oikein kivaa. Rauhallista, ja myös yhdessä puuhailua, mitä nyt sitten mielellänne teettekin. Pelaisiko lapsi mielellään jotakin kanssasi? Tekisittekö yhdessä jouluherkkuja - ja herkuttelisitteko? Katselisitteko kivoja ohjelmia? Ulkoilisitte koiran kanssa? Juttelisitte? Lahjat varmaan kuuluvat asiaan? Ono joululla kristillinen sanoma teille? Kävisittekö joulukirkossa tai joululaulutilaisuudessa? Hyvää joulua teille!
Tarkennan vielä: tunnelmaan vaikuttaa paljon vanhemman oma asenne. Ettei voihki että voi kun me nyt vaan ollaan kahdestaan ja eihän tämä nyt edes tunnu joululta, ja kaikki muut varmaan tekevät sitä ja tätä...
Yhteisiä mukavia juttuja (joulusauna, leffaa, herkuttelua, kävelylenkkejä, palapelin rakentamista, äänikirjoja) niin joulusta tulee varmasti ihana lapsellekin. Toki omaa aikaa myös tarpeen mukaan.
Eka vastaaja
No niin, ei mitään hätä. Ihan samaan tapaan jatkatte!
Teette ihanan joulun lapsen kanssa yhdessä! Ei lapselle jää mitään traumoja! Uskon että teillä on semmoinen joulu mistä moni vain haaveilee! Kiireetön ja teette kaikkia juttuja juuri silloin kuin teitä huvittaa :)
Joulukirkko ja hautausmaa kynttilöineen on myöskin katsomisen arvoinen.
Komppaan edellistä vastaajaa.
Menkää ihmeessä joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin:
näkisitte myös muita ihmisiä, jos kahdestaan olo tuntuu ahdistavalta edes pikkuisen. Esim. jouluyön messu ja siihen saakka valvominen voisi olla 11-vuotiaalle hieno kokemus.
Kuulostaa tosi ihanalta. Monen lapsen joulu menee autossa istuessa, itse olisin mieluummin ollut rauhassa kotona, vaikka sukulaisia olikin kiva nähdä.
Ajattele myös miten ihanaa on viettää joulua, kun ei kukaan ännissä örvellä kuusen kanssa nurkassa
Mitä hassuttelet, ei tietenkään tule! Asennoidut vain itse siten, että on IHANAA, kun saatte viettää joulun kaksin ja teillä on kerrankin aikaa toisillenne. Sinun asenteestasi se riippuu. Hehkuta jo etukäteen, miten mukava joulu teille tulee, kun saatte yhdessä tehdä kaikkea kivaa!
Koristelkaa kuusi yhdessä aattona. Nauttikaa joulupuuro. Käykää joulusaunassa,jos mahdollista ja kuunnelkaa joulurauhan julistus.
Teillä on hauva, menkää sen kanssa joulukävelylle. Tee tästä tapahtuma: kaikille tonttumyssyt (jos koiralle ei saa viritettyä, niin sitten sille punainen tonttukauluri) ja sinulle ja lapselle kynttilälyhty käteen.
Käykää haudoilla. Jos omaisia ei ole haudattu lähistölle, niin viekää kynttilä muualle haudattujen muistokivelle, löytyy joka hautausmaalta. Mulle ainakin lapsena jouluinen hautausmaa oli isoimpia joulun elämyksiä, halusin aina mukaan, vaikka äiti sanoi, että voin mennä mummolle lämpimään siksi aikaa, kun he vie isän kanssa kynttilät.
Voitte vielä aattona leipoa pipareita kotiin, tulee ihana tuoksu.
Syötte pitkän kaavan mukaan jouluruoat. Tehkää jotain niistä yhdessä, voitte ottaa mukaan myös jonkun lapsen lemppariruoan.
Käykää joululauluissa tai joulukirkossa. Laulakaa joululauluja itse kotona. Leikkikää Petteri Punakuono-laulua ja tip tap tip tap.
Pyydä lasta etsimään kiva jouluinen tarina tai runo ja etsi sellainen itse myös. Saa itsekin kirjoittaa. Lukekaa ne toisillenne ääneen kynttilän valossa (sytyttäkää ihan hurjasti kynttilöitä!).
Paljon herkkuja.
Jos on joku hyvä ystävä/tuttava, hänelle voi aattona käydä viemässä joulumuistamisen: kukan, leivonnaisen, tms. Ei mene kylään, käy vaan ovella tervehtimässä ja vie. Näin meillä käy monet ja mekin käydään. Ulkovaatteet päällä ehkä eteisessä juodaan muki glögiä.
Tuleeko tvstä joku kiva jouluohjelma? Katsotte sen. Tai sitten varaat molempia kiinnostavan leffan tai pari joulupäivää varten.
Jaatte joululahjat tietysti. Osta joku peli, jota voi pelata kaksin. Othello esim. on hyvä. lautapelit.fi, sieltä osviittaa.
Kuuntelette joululauluja levyltä tai radiosta. Tuleeko radiosta joku jouluinen kuunnelma, Noita Nokinenä vaikka?
Missä asutte? Joulu- ja tapaninpäivänä alkaa kaupungeissa olla jo pieniä joulutapahtumia, konsertteja, tiernapoikia, museoissa joulujuttuja. Käykää yhdessä tällaisessa, ei tarvi olla iso juttu.
Me tehtiin yhtenä jouluna vanhempien kanssa kasetille joulukuunnelma yhdessä, äänitehosteet ja kaikki. Aika ex tempore oli juoni. :) Mutta siitä tuli kiva ja laitettiin se seuraavana jouluna isovanhemmille joulukortin mukana.
Ennen jouluun kuului erilaiset pelit ja leikit. Mitä vanhan ajan pikku leikkejä keksisit? Mökkipeli esim.? Arvoitukset?
Lainaa kirjastosta joulukirja ja lukekaa sitä aattona.
Luokaa tosiaan jotain ihan omia jouluperinteitä, kuten tuo 13 ehdotti. Joku juttu, mitä teette kaksin, vain te kaksi, joka joulu.
Jos ei ole saunaa, voi mennä yleiseen saunaan. Jos ei sitä halua, voi mennä joulukylpyyn. Joku ihanan tuoksuinen kylpyöljy tms, vain kynttilän valoa, kaunista musiikkia... Joku alkoholiton juoma siihen mukaan. Siis kummallakin voi olla oma kylpyhetki, tämä voi olla yllätys sinulta lapselle jouluaamuna.
Kun mulla ei ollut saunaa tai kylpyammetta, kävin jouluna joulusuihkussa. :) Vain kynttilöitä kylppärissä ja radiosta musiikkia.
Mun omiin jouluperinteisiin kuuluu myös lukea lapsena saamastani joulukirjasta yksi jouluenkelisatu. Ihan vaan itselleni.
Sama meillä ja aina. En itse kärsi, mutta ei varmasti lapsikaan kun ei tiedä muusta. Ja tosiaan Joulusta saa tehdä juuri sellaisen kuin haluaa, ei pitkää raskasta matkaa eikä vieraskoreutta ja tressiä.
Mitäs sitä jouluna muuta kuin rakkaiden ihmisten kanssa olemista? Eli kaksistaan nautitte hyvistä ruoista, katselette kivoja jouluohjelmia, ehkä kävely hautausmaalla tai luonnossa, ulos ulkotulien systyttelyä jos on piha, joulusauna, lahjojen avaamista ja sitten köllöttelyä, lueskelua, pelaatte lautapelejä jne. Tuota voi tehdä millä tahansa kokoonpanolla.
Kuulostaa ihan ihanalta. Riippuu tietysti täysin millaisen joulun vietätte: nautitteko rauhasta ja teette yhteisiä juttuja, vai haikailetteko muualle ja ahdistutte keskenänne. Jos molemmilla on hyvä olla, niin mikäs sen parempaa.