Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan olla nunna

Hämmennys
24.09.2020 |

Siis. Olen nuoresta asti ajatellut, että minusta tulee joku päivä nunna. Mutta ongelmana on se, että minua ei tulla kyllä mitenkään kelpuuttamaan ko. rooliin. Ehkä. En tiedä.

Ajatukseni Jumalasta on hyvin körttiläinen (isoäitini on körttiläistä sukua), mutta ihmettelen tätä Jeesus-hommaa. Mulle ajatus siitä että Jumala on syntynyt maan päälle jonain ihmisenä on todella hämmentävä juttu. Miksei sitten vaan puhuta että Jumala maan päällä ollessaan - miksi on pitänyt luoda erikseen joku Jeesus-kultti? Ja mikä ihme tämä pyhä henki on? Kolminaisuus vaikuttaa niin turhalta, ja tuntuu siltä että Jeesus-henkikökultti piti luoda vaan sen takia, että ihmisten on ollut vaikeampaa ajatella abstraktia ajatusta Jumalasta, ja on pitänyt saada tällainen ihmishahmo kehitettyä, että saadaan seuraajia. Koska ihmiset tykkää seurata nimenomaan ihmishahmoa, eikä hahmotonta Jumalaa.

Niin tämän takia minusta tuskin tulee virallista nunnaa. Mutta mietin, että minähän voin elää nunnan elämää ilman virallista statusta, eikö vain?

En tiedä. Onko kellään samanlaisia ajatuksia?

Kommentit (25)

1/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luostarin rauhassa on hyvä pohtia. Sekä Lintulaan että Turun Birgittalaisluostariin voi majoittua.

Vierailija
2/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jps sulla on ongelmia kristillisen teologian kanssa, sun töytyy etsiä joku muu uskonto, jossa on nunnia. Mites toi budhalaisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on hirveesti kysymyksiä noista asioista ja kerran rupesin kyselemään yhdeltä joka yritti mua käännyttää uskoon ja vastaus oli tyyliin ”no ei sun ole pakko jos et halua”... no haluan mutta kun on niin paljon epäselvyyttä etten voi vaan sokeana uskoa!

En esim. käsitä juuri miksi Jeesuksen piti elää tuollainen kärsimyselämä ja vuodattaa verensä jne? Jos Jumala on kaikkivoipa niin miksei kaikki voi olla vaan taivaassa ja kaikki hyvin?? Miksi Jumala on edes luonut tätä maailmaa jos se on niin paha ja tuottaa kärsimystä...

Vierailija
4/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Luostarin rauhassa on hyvä pohtia. Sekä Lintulaan että Turun Birgittalaisluostariin voi majoittua.

Olen vieraillut aikanaan lukion kurssilla Valamon luostarissa, ja pidin ilmapiiristä. Äitini on ollut siellä kirjomassa alttarimattoa, ja piti myös paikasta.

Ehkäpä testaan majoittumalla jompaankumpaan.

Vierailija
5/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin luostarielämää tuntevalta, että nunnat tappelevat tosi paljon keskenään. Naiset kun ovat keskenään. Mehevä riita voi tulla voipaketin kannesta. Eli turha odottaa, että siellä olisi mikään rauhan tyyssija. Pomottavat toisiaan ja juoruilevat.

En kestäisi viikkoa naisvaltaisessa yhteisössä.

Vierailija
6/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin luostarielämää tuntevalta, että nunnat tappelevat tosi paljon keskenään. Naiset kun ovat keskenään. Mehevä riita voi tulla voipaketin kannesta. Eli turha odottaa, että siellä olisi mikään rauhan tyyssija. Pomottavat toisiaan ja juoruilevat.

En sopeutuisi sinne, joten ei kannata edes miettiä.

Vierailija
7/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nunnat ole mitenkään sen pyhempiä ihmisiä kuin muutakaan. Ovat vain halunneet mennä asumaan luostariin.

Vierailija
8/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on hirveesti kysymyksiä noista asioista ja kerran rupesin kyselemään yhdeltä joka yritti mua käännyttää uskoon ja vastaus oli tyyliin ”no ei sun ole pakko jos et halua”... no haluan mutta kun on niin paljon epäselvyyttä etten voi vaan sokeana uskoa!

En esim. käsitä juuri miksi Jeesuksen piti elää tuollainen kärsimyselämä ja vuodattaa verensä jne? Jos Jumala on kaikkivoipa niin miksei kaikki voi olla vaan taivaassa ja kaikki hyvin?? Miksi Jumala on edes luonut tätä maailmaa jos se on niin paha ja tuottaa kärsimystä...

Minäkään en ole saanut vastauksia niiltä, jotka ovat kadulla tulleet esittelemään uskoaan. Olen kysynyt paljon, ja reaktiot ovat olleet lähinnä pelokkaita, ja keskustelut ovat loppuneet lyhyeen kun esittelijöiltä on loppunut sanat.

Olen niinä hetkinä ihmetellyt, että kuinka heikkoa onkaan ollut heidän uskonsa niihin asioihin, joita yrittävät levittää. En uskokaan, että he ovat itse sisimmässään olleet uskonsa kanssa sinut, vaan he ovat hakeneet hyväksyntää seurakuntalaisiltaan tällä levittämisellä. Vähän paha mielikin on tullut, jos olen aiheuttanut heille pahaa mieltä epäilyilläni.

Vierailija
9/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset 5 ja 9 siis ap:ltä.

Vierailija
10/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista en kaipaa. Tuollainen vaikuttaa todella maalliselta pikkuasioista kitinältä, jota ei uskoisi hengelliseen elämään sitoutuneilta ihmisiltä.

Ap

Vierailija
11/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista en kaipaa. Tuollainen vaikuttaa todella maalliselta pikkuasioista kitinältä, jota ei uskoisi hengelliseen elämään sitoutuneilta ihmisiltä.

Ap

En minäkään olisi ikinä uskonut. Tapasin naisen, jonka kaveripiirin kuuluu melkein kaikki Lintulan nunnat. Tämä nainen kertoi minulle minulle meheviä juttuja luostarielämästä.

Vierailija
12/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Jumala syntyi maan päälle, hän oli ihmisruumiissa ja häntä kutsuttiin Jeesukseksi. Jos puhuttaisiin vain "Jumalasta maan päällä", ihmisiltä saattaisi mennä ohi että hän todella oli inhimillisessä kehossa tuntien kaikki ilot ja surut, ja että hänen kidutuksensa ja ristinkuolemansa oli todellista piinaa eikä muodon vuoksi vedettyä showta.

Pyhän hengen tehtävänä on herättää ihmisissä uskoa Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikana. Tiivistetysti siis Henki todistaa Pojasta, joka tuli maailmaan todistamaan Isästä. On totta että me ihmiset emme ymmärrä Jumalan olemusta täydellisesti ja se tuntuu vaikeaselkoiselta, mutta tärkeintä on kuulla hänen sanansa ja uskoa siihen. Kristinusko ei lähde siitä että "Kristus-kultti on luotu jotain tarkoitusta varten", vaan että hän oli todellinen Jumala ihmisruumiissa, ja että apostolit lähtivät levittämään tuota sanomaa oman henkensä uhalla koska pitivät sitä tärkeänä.

Vierailija
13/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä se, että kuviot ovat luostarissa todella pienet, niin pientä riitaa tulee helposti.

Vierailija
14/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En minäkään olisi ikinä uskonut. Tapasin naisen, jonka kaveripiirin kuuluu melkein kaikki Lintulan nunnat. Tämä nainen kertoi minulle minulle meheviä juttuja luostarielämästä.

Eww. Mä tiedän sen että uskonnollisissa yhteisöissä on samat valtarakenteet kuin muidenkin joukossa, mutta kyllähän se masentaa.

Ap

Vierailija
15/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Myös Valamoon voi majoittua. Mikään noista majoituksista ei kuitenkaan liity uskontoon vaan ovat avoimia kaikille ihan ilman sen syvempiä tarpeita.

Vierailija
16/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Jumala syntyi maan päälle, hän oli ihmisruumiissa ja häntä kutsuttiin Jeesukseksi. Jos puhuttaisiin vain "Jumalasta maan päällä", ihmisiltä saattaisi mennä ohi että hän todella oli inhimillisessä kehossa tuntien kaikki ilot ja surut, ja että hänen kidutuksensa ja ristinkuolemansa oli todellista piinaa eikä muodon vuoksi vedettyä showta.

Pyhän hengen tehtävänä on herättää ihmisissä uskoa Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikana. Tiivistetysti siis Henki todistaa Pojasta, joka tuli maailmaan todistamaan Isästä. On totta että me ihmiset emme ymmärrä Jumalan olemusta täydellisesti ja se tuntuu vaikeaselkoiselta, mutta tärkeintä on kuulla hänen sanansa ja uskoa siihen. Kristinusko ei lähde siitä että "Kristus-kultti on luotu jotain tarkoitusta varten", vaan että hän oli todellinen Jumala ihmisruumiissa, ja että apostolit lähtivät levittämään tuota sanomaa oman henkensä uhalla koska pitivät sitä tärkeänä.

Silti minua hämmentää tämä. Kun kristinuskon historiaa tuntevana tiedän, että aikanaan on päätetty monien olemassa olleiden käsitysten joukosta ne, jotka on haluttu säilyttää ns oikeassa kristinuskossa. Ei ne muutkaan käsitykset mielestäni ole millään tavalla vääriä, esimerkiksi se, että Jeesusta pidettiin ihan miehenä joka syntyi ihan lihallisesti äidistään.

Ei totuutta voi vaientaa sillä, että joku enemmistö satoja vuosia sitten oli sitä mieltä, että Jeesus syntyi pyhän hengen kautta neitseellisesti eikä normaalisti kuten me kaikki muut. Tai että enemmistö oli sitä mieltä että Jeesus oli oikeasti Jumala maan päällä eikä vaan viisas mies.

Ap

Vierailija
17/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kannattaa aloittaa yleisen teologian opinnoista avoimessa yliopistossa. Lukusuositus myös Jonas Gardellin kirjoille "Jumala" ja "Jeesus". Etenkin ensimmäinen on todella lukemisen arvoinen!

Vierailija
18/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on myös mulle ollut aina outo, hämmentävä ja myös vähän vastenmielinen. Ehkä buddhalaisuus?

Vierailija
19/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti minua hämmentää tämä. Kun kristinuskon historiaa tuntevana tiedän, että aikanaan on päätetty monien olemassa olleiden käsitysten joukosta ne, jotka on haluttu säilyttää ns oikeassa kristinuskossa. Ei ne muutkaan käsitykset mielestäni ole millään tavalla vääriä, esimerkiksi se, että Jeesusta pidettiin ihan miehenä joka syntyi ihan lihallisesti äidistään.

Ei totuutta voi vaientaa sillä, että joku enemmistö satoja vuosia sitten oli sitä mieltä, että Jeesus syntyi pyhän hengen kautta neitseellisesti eikä normaalisti kuten me kaikki muut. Tai että enemmistö oli sitä mieltä että Jeesus oli oikeasti Jumala maan päällä eikä vaan viisas mies.

Ap

Opiskele yleisen teologian kursseja Helsingin avoimessa yliopistossa. Lue nuo edellä mainitut Gardellin teokset.

Vierailija
20/25 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on myös mulle ollut aina outo, hämmentävä ja myös vähän vastenmielinen. Ehkä buddhalaisuus?

No olen siihenkin pinnallisesti tutustunut, mutta jotenkin itselleni on tutumpaa ajatella Jumalaa kristinuskon kautta, kun kuitenkin käsite jumaluudesta on tullut luterilaisuuden kautta tutuksi. Olen kyllä varannut kirjan buddhalaisuudesta ja odotan että saisin kirjan käsiini.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan