Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoliitto, asunto miehen omistuksessa, raha-asiat?

Vierailija
28.11.2013 |

Miten toimisitte järkevimmin tilanteessani? Yksi yhteinen pieni lapsi, avoliitto ja asumme miehen omistamassa asunnossa. Mies haluaisi maksaa asunnon kulut (sähkö, lämmitys, jätemaksut, vakuutukset, vesilaskun ym.) sekä ruuat puoliksi. Hän haluaisi lisäksi, että maksaisin suunnilleen puolet taloon tulevista remonteista. Sen ajan kun olen lapsen kanssa kotona n. 2 vuotta, hän olisi valmis maksamaan enemmän juoksevista kuluista.Minua epäilyttää erityisesti remonttikuluihin osallistuminen.

Talosta ei ole lainaa ja meillä on suunnilleen yhtä suuri varallisuus, josta tosin omani on säästöissä (joita en käyttänytkään yhteisen asunnon hankintaan kuten olin ajatellut, koska mies halusikin ostaa itse valitsemansa talon vain omiin nimiinsä) ja miehen on pääasiassa kiinni omistusasunnossa. Miehen tulot ovat selvästi suuremmat kuin omani ja tulevat erittäin todennäköisesti olemaan näin myös lähivuodet.

Miten remonttien maksamisessa kannattaisi menetellä, niin että en mahdollisen eron sattuessa olisi vain tuhlannut omia rahojani miehen omaisuuden kasvattamiseen? Mies tietysti sanoo, että jos meille tulisi ero, hän ilman muuta korvaisi minulle ne  rahat jotka olisin "yhteiseen kotiin käyttänyt", mutta tämä olisi tietysti vain hänen hyvän tahtonsa varassa...Jos tällaisia pelkoja ei olisi, tai mikäli omistaisin osan asunnosta maksaisin näitä kuluja mielelläni. Miehelle ei tosiaan käy, kuulemma verotussyistä, että lunastaisin osan asunnosta omiin nimiini. Lisäksi asunto on miehen valitsema ja sellainen, jota en olisi itse halunnut, mutta siihen muuttaminen oli miehen jääräpäisyyden vuoksi ainut vaihtoehto jatkaa yhdessä ja asua perheenä ):

Miltä miehen ehdotelma muista kulujen jakamisesta kuulostaa? Itse ehdotin, että maksaisimme juoksevat kulut puoliksi suhteessa tuloihin, mutta emme ole päässeet tästä vielä yksimielisyyteen.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa mitään. Ei se ukko sinun kanssa kuitenkaan ole kun sen aikaa, jotta saa rempat alta pois.

Vierailija
42/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi/suostuisi elämään noin epävarmasti toisen armoilla vaan haluan omistaa omasta kodista puolet tai vuokrasopparissa pitäisi olla molempien nimet jos on vuora-asunto. Miehen koti ja mies määrää vaikka sen pitäisi olla teidän yhteinen koti kun on yhteinen lapsikin!

Ja varsinkin pelottavaa kun mies on jo vihjaillut erostakin. Ei tule onnistumaan tuo teidän suhde kun sinä saat hiippailla nurkissa juurikin sen aikaa kun mies niin haluaa ja sen varjolla päättää/määrää kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on miehen omaisuutta => mies maksaa kaiken siihen liittyvän. Sähkö on kulutushyödyke, samoin vesi, ne maksetaan puoliksi. Remontit maksaa mies yksin, koska niillä kohennetaan miehen omaisuutta.

Joku ehdotti, että hommaat sijoitusyksiön. Tee niin ja kysy mieheltä, miten sen kulut jaetaan - puoliksi, kuten miehen kämpässä?

Vierailija
44/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle

Mies ei voi tehdä noin että napsii vain rusinat pullasta. Jos aluneprin halusi ostaa asunnon YKSIN, niin silloin hän myös huolehtii asunnostaan YKSIN.

Yhdessä maksatte ns. juoksevat kulut (ruoka, sähkö, lehtitilaus ymv.) suunnilleen puoliksi ja voit maksaa miehelle tietyn summan per kuukausi ns. "vuokrana".

Tuo on hyvä idea että ostat sijoitusasunnon, silloin mieskään ei himoitse niitä rahoja joita sinulla on tililläsi.

Vaikka teoriassa voisit saada eron kohdatessa rahojasi takaisin, se todennäköisesti vaatisi oikeudenkäynnin (älä luota siihen että kyllä se mies sanansa pitää, ei taatusti pidä!) johon menee rahaa --> osa rahoista hupenisi tuohon.

Lisäksi jos mies on kettu, niin hän osaa pelata tuon niin ettet pysty todistamaan mitään, esim. keksii että maksa sinä kaikki lasten kulut ja ruuat ym. niin hän maksaa sitten ne remppakulut --> sinulla on "todisteena" vain kasa ruokakaupan kuitteja, miehellä taas tositteet kuinka hän on maksanut kaakelit ja ammeet ym. --> milläs todistat että sinä olet osallistunut kuluihin.

Vierailija
45/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevista kuluista puolet ei ole viella kaikki asumiskustannukset.

Henkilokohtaisesti minusta perheen rahat ja varat on yhteisia.
Toisaalta eron sattuessa tuo voi olla hankalaakin jos osapuolet ei ole reiluja toisilleen.

m40

Vierailija
46/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et maksa mitään remontteja kun et asunnosta mitään omistakaan. Tietenkin ajattelet maalaisjärjellä, voit maksaa jonkun tapetin jos se lisää asumismukavuutta, mutta älä lupaudu puolia maksamaan kun pintarempasta kerääntyy niistä pikkusummistakin melkoinen puro.

Toinen, laita sun omat varat nyt hyötykäyttöön! Mene pankkiin ja sijoita ne, jotta saat hyödyn irti. On typerää että makuutat niitä tilillä kun mies ei halua sun kanssa omistaa asuntoa. 

Olen kyllä samaa mieltä ettei sun kannata ostaa sitä miehen asunnonpuolikasta, koska sulta menee kaikki ensiasunnon ostajan verohyödyt siinä ihan "turhaan". Jos joskus tarvitset oman asunnon tai ostatte yhdessä isomman uuden niin hyödyt siinä noista eduista enemmän!

Yhteiset rahat, kun varallisuuskin on sama niin ei tarvitse tämänlaisista tapella! Ärsyttää nuo nykyajan sitoutumiskammoiset miehet!

Vierailija
47/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:22"]

Toisaalta eron sattuessa tuo voi olla hankalaakin jos osapuolet ei ole reiluja toisilleen.

m40

[/quote]

Niin minunkin mielestä, mutta ap ei voi olla samaa mieltä koska mies ei halua yhteistä asuntoa eli omistusta. Se on suhteen pahin tilanne kun toinen on sitä mieltä että kaikki on yhteistä ja toinen että MUN on MUN!

Vierailija
48/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:29"]

m40

[/quote]

Niin minunkin mielestä, mutta ap ei voi olla samaa mieltä koska mies ei halua yhteistä asuntoa eli omistusta. Se on suhteen pahin tilanne kun toinen on sitä mieltä että kaikki on yhteistä ja toinen että MUN on MUN!

[/quote]

Olen ollut paikalla kun pariskunta riitelee pitääko laina sinapista jonka toinen on ostanut maksaa 5 vai 10 penniä kun lainaa makkaran päälle.
Hämmästyttavää, että ovat viellä yhdessä 15 vuoden jälkeenkin. Kummallakin on HYYä palkkainen duuni. Kait se on se juttu sitten, että ovat selviytyneet.

Vierailija
49/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:29"]

m40

[/quote]

[/quote]

Olen ollut paikalla kun pariskunta riitelee pitääko laina sinapista jonka toinen on ostanut maksaa 5 vai 10 penniä kun lainaa makkaran päälle.
Hämmästyttavää, että ovat viellä yhdessä 15 vuoden jälkeenkin. Kummallakin on HYYä palkkainen duuni. Kait se on se juttu sitten, että ovat selviytyneet.

Vierailija
50/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun kultani omistamassa talossa enkä saa maksaa mistään. Joskus jos kerkiän voin maksaa jonkun sähkölaskun ja silloinkin kulta suuttuu mulle ja yrittää antaa rahaa. On meillä kyllä niin isot tuloerot että itse tekisin varmasti samoin jos olisi toisinpäin. Pitäisi vaan osata olla ja nauttia kun ei ole rahahuolia mutta jostain se syyllisyys aina hiipii mieleen.