Avoliitto, asunto miehen omistuksessa, raha-asiat?
Miten toimisitte järkevimmin tilanteessani? Yksi yhteinen pieni lapsi, avoliitto ja asumme miehen omistamassa asunnossa. Mies haluaisi maksaa asunnon kulut (sähkö, lämmitys, jätemaksut, vakuutukset, vesilaskun ym.) sekä ruuat puoliksi. Hän haluaisi lisäksi, että maksaisin suunnilleen puolet taloon tulevista remonteista. Sen ajan kun olen lapsen kanssa kotona n. 2 vuotta, hän olisi valmis maksamaan enemmän juoksevista kuluista.Minua epäilyttää erityisesti remonttikuluihin osallistuminen.
Talosta ei ole lainaa ja meillä on suunnilleen yhtä suuri varallisuus, josta tosin omani on säästöissä (joita en käyttänytkään yhteisen asunnon hankintaan kuten olin ajatellut, koska mies halusikin ostaa itse valitsemansa talon vain omiin nimiinsä) ja miehen on pääasiassa kiinni omistusasunnossa. Miehen tulot ovat selvästi suuremmat kuin omani ja tulevat erittäin todennäköisesti olemaan näin myös lähivuodet.
Miten remonttien maksamisessa kannattaisi menetellä, niin että en mahdollisen eron sattuessa olisi vain tuhlannut omia rahojani miehen omaisuuden kasvattamiseen? Mies tietysti sanoo, että jos meille tulisi ero, hän ilman muuta korvaisi minulle ne rahat jotka olisin "yhteiseen kotiin käyttänyt", mutta tämä olisi tietysti vain hänen hyvän tahtonsa varassa...Jos tällaisia pelkoja ei olisi, tai mikäli omistaisin osan asunnosta maksaisin näitä kuluja mielelläni. Miehelle ei tosiaan käy, kuulemma verotussyistä, että lunastaisin osan asunnosta omiin nimiini. Lisäksi asunto on miehen valitsema ja sellainen, jota en olisi itse halunnut, mutta siihen muuttaminen oli miehen jääräpäisyyden vuoksi ainut vaihtoehto jatkaa yhdessä ja asua perheenä ):
Miltä miehen ehdotelma muista kulujen jakamisesta kuulostaa? Itse ehdotin, että maksaisimme juoksevat kulut puoliksi suhteessa tuloihin, mutta emme ole päässeet tästä vielä yksimielisyyteen.
Kommentit (50)
Osta omilla rahoillasi sijoitusasunto, ei kannata pitää ainakaan missään matalakorkoisella tilillä lojumassa. Ja miehen asunnon remonttia et ala maksamaan, vaikka olisi luvannutkin korvata kulut. Juoksevat menot ja ruuat puoliksi, that's it.
Juoksevat menot, niihin osallistut ja ruokakuluihin puoliksi. (yleensä miehet syö kyllä enemmän)
Et todellakaan maksa remonteista mitään, jos ero tulee et taatusti saa mitä sijoitit.
Mieti oman omaisuutesi kartuttamista, olisiko aihetta sijoittaa varasi tuottavasti.
Kas kummaa kun ukko ei peri sinulta vuokraa, vaikuttaa ahneelta.
Mies maksakoon remontit kun kerta haluaa asunnon yksin omistaakkin. Vastuukin on siis hänen. Haiskahtaa että takaa muutenkin omaa etuansa. Luultavasti eron sattuessa hän sanoisi, että sun osuus on asumismenoja... Ero on aina ero...
Minä en haluaisi edes asua asunnossa joka on vain toisen omistuksessa tai toisen vuokraama. Nykyisessä suhteessani mies aluksi ehdotteli yhteenmuuttoa hänen asuntoonsa, mutta kiertelin ja kaartelin puheen aina muihin asiohin. Jälkikäteen on osoittautunut todella hyväksi ratkaisuksi, koska kun olemme viettäneet hänen luona aikaa on hän useampaankin otteeseen pienen sanaharkan päätteeksi käskenyt minut kylmästi pihalle. Minne olisin mennyt, jos ei olisi sitä virallisesti omaa asuntoa jonne saan palata.
Ap. Osaisiko joku sanoa millainen olisi pätevä sopimus, jos siis maksaisin osan remonteista sillä ehdolla, että mikäli talo myytäisiin tai meille tulisi ero saisin asuntoon käyttämäni rahat takaisin?
Mies ei muuten ole kovin pihi, mutta ilmeisesti hänen tekee pahaa ajatella omaa talokauppoihin tyhjentynyttä tiliään ja sitä että joutuu maksamaan tällä hetkellä enemmän ruuista ym. vaikka minulla on useampi kymmenen tuhatta säästössä.
Hän tuntuu ajoittain ymmärtävän kun olen sanonut, että olisi typerää kuluttaa säästöjä "turhaan" elämiseen ja että olisin valmis maksamaan niistä satunnaisia suurempia menoja ja käyttämään vain rahoista saatuja korkoja ym. juokseviin menoihin. Osan ajasta hän tuntuu ajattelevan minun rahojani koko perheen yhteisenä puskuri rahastona...
Lapsi on siis vasta vauvaikäinen.
Ostaisin sinuna säästöillä asunnon, jonka panet vuokralle. Näin sinulla olisi asuntokin valmiina (toki vuokralaisen irtisanomisajan päässä) kun/jos ero tulee. Eikä olisi rahaa tilillä miestä kiusaamassa. Säästäkää yhdessä muutaman tonnin puskuritahasto yllättäviä menoja varten.
Älä osallistu remonttikuluihin. Jos miehesi pitää ne joka tapauksessa tilittää sinulle kun/jos eroatte, on hänen sama maksaa itse remontit kokonaan jo alunperinkin.
Ei sinun tarvitse siitä remontista murehtia, koska laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta oikeuttaa sinut rahallisiin korvauksiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026
Tässä vielä pykälä 8:
8 §
Hyvityksen edellytykset
Avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.
Yhteistalouden hyväksi annetuksi panokseksi katsotaan:
1) työ yhteisen talouden tai toisen avopuolison omistaman omaisuuden hyväksi;
2) varojen käyttö yhteiseen talouteen;
3) varojen sijoitus toisen avopuolison omistamaan omaisuuteen; tai
4) muu näihin verrattava toiminta.
Oikeutta hyvitykseen ei ole, jos yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta koitunut perusteeton etu on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen.
Mutta pitääkö mennä oikeuteen hakemaan niitä remonttirahoja, jos luottaa vain noihin lakipykäliin, jos mies ei meinaakaan suostua maksamaan? Helpompaa on vain olla osallistumatta remonttikuluihin alun alkaenkin.
Älä missään nimessä osallistu toisen henkilön nimissä olevan asunnon remonttikuluihin.
Tee kuten täällä on viisasti neuvottu: hanki oma asunto, jonka laitat vuokralle.
Tuskin saisit sitä paitsi päättää edes siitä, millaista remonttia taloon tehtäisiin, jos mies ei ole ostoasioissakaan sinua kuunnellut.
Juoksevat kulut tottakai puoliksi, mutta remonttikuluihin en minäkään osallistuisi. Sellaiseen pieneen pintaremonttiin, mikä menee vielä sisustamisen piikkiin, voisin osallistua jos saisin sillä vähän omaakin makua esille... Esim. Tapetointi, sisäseinien maalit tms. pientä.
Mutta esimerkiksi lattioiden vaihto olisi jo niin kallis ja selkeämmin talon arvoa parantava asia, että se olisi mielestäni omistajalle kuuluva kulu, puhumattakaan esim. kylpyhuoneen/wc:n remontoinnista tai peruskunnostuksista/remonteista (katto, salaojat jne).
Tai no joo, johonkin yksittäiseen osaan esim. keittiöremontissakin voisin osallistua, esimerkiksi jos miehelle riittäisi yksinkertainen välitilan laatoitus ja itse pitäisin jostain hieman hienommasta (ja se olisi miehenkin mieleen) voisin osallistua maksamalla esim. erotuksen sen halvemman ja kalliimman välillä jos sen jälkeen keittiö olisi meille molemmille mieluinen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:22"]
Juoksevista kuluista puolet ei ole viella kaikki asumiskustannukset.
Henkilokohtaisesti minusta perheen rahat ja varat on yhteisia.
Toisaalta eron sattuessa tuo voi olla hankalaakin jos osapuolet ei ole reiluja toisilleen.
m40
[/quote]
Niin minunkin mielestä, mutta ap ei voi olla samaa mieltä koska mies ei halua yhteistä asuntoa eli omistusta. Se on suhteen pahin tilanne kun toinen on sitä mieltä että kaikki on yhteistä ja toinen että MUN on MUN!
[/quote]
Olen ollut paikalla kun pariskunta riitelee pitääko laina sinapista jonka toinen on ostanut maksaa 5 vai 10 penniä kun lainaa makkaran päälle.
Hämmästyttavää, että ovat viellä yhdessä 15 vuoden jälkeenkin. Kummallakin on HYYä palkkainen duuni. Kait se on se juttu sitten, että ovat selviytyneet.
[/quote]
Jos siitä maksetaan se on vuokrasinappi. Tai ostettu...
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:15"]
Asunto on miehen omaisuutta => mies maksaa kaiken siihen liittyvän. Sähkö on kulutushyödyke, samoin vesi, ne maksetaan puoliksi. Remontit maksaa mies yksin, koska niillä kohennetaan miehen omaisuutta.
Joku ehdotti, että hommaat sijoitusyksiön. Tee niin ja kysy mieheltä, miten sen kulut jaetaan - puoliksi, kuten miehen kämpässä?
[/quote]
No ei tietenkään kun ne ei kämpässä mitään kuluta. Sijoitusasunnon kulut maksaa vuokralainen.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:57"]
Minä en haluaisi edes asua asunnossa joka on vain toisen omistuksessa tai toisen vuokraama. Nykyisessä suhteessani mies aluksi ehdotteli yhteenmuuttoa hänen asuntoonsa, mutta kiertelin ja kaartelin puheen aina muihin asiohin. Jälkikäteen on osoittautunut todella hyväksi ratkaisuksi, koska kun olemme viettäneet hänen luona aikaa on hän useampaankin otteeseen pienen sanaharkan päätteeksi käskenyt minut kylmästi pihalle. Minne olisin mennyt, jos ei olisi sitä virallisesti omaa asuntoa jonne saan palata.
[/quote]Samoin olisi voinut käydä minullekkin jos olisin suostunut avomieheni pyyntöön ja muuttanut hänen perintönä saamaansa osakeasuntoon.Muutaman kuukauden tai ehkä vajaan vuoden yhteisasumisen jälkeen hän olisi riidan päätteeksi pyytänyt minua poistumaan hänen asunnostaan.Olemme olleet pitkään avoliitossa ja meillä on kolme lasta jotka ovat jo aikuisia.Olisin tehnyt elämäni tyhmimmän päätöksen jos olisin suostunut.Olisin asunnoton eikä kukaan olisi ottanut minua asumaan oman kattonsa alle.Enkä olisi halunnutkaan puuttua muiden elämiseen tai asumiseen.Nyt asumme vielä nuorimman aikuisen poikani kanssa saman katon alla vuokralla ja odotamme pääsyä pienempään ja halvempaan asuntoon johon olemme laittaneet hakemuksen.
Kun katsoo lounaspaikoissa niin kyllä miehet syö 2x enemmän kuin naiset! Lisäksi miehillä pitää olla kokolihaa, mikä on kallista!
Naisilla myös perhevapaat vaikuttaa paljon. Myös eläkkeisiin. Olisin tosi varovainen avoliitossa, etten jäisi tyhjänpäälle. Jos on vain päiväraha, ei siitä mitään puolta osuutta voi maksaa. Miehen omistamassa asunnossa mies maksaa remontit ja lainakulut kokonaan.
Mä asun miehen omistamassa asunnossa. Mies maksaa lainansa lyhennykset, mä maksan vastikkeet. Sähkö yms kulut puoliksi. Ehkä tulevaisuudessa lunastan tästä puolet, mutta toistaiseksi minun tahdostani mennään näin.
Teillä ei taida olla kovin tasa-arvoinen suhde? Mies taitaa määrätä kaikesta...my way or highway?
Saanko arvata...lapsi on yhteinen mutta sinä ap maksat kaikki lapsen menot? Miehellä on isommat tulot mutta hän käyttää ne itseensä ja oman omaisuuden kartuttamiseen. Ja jonain päivänä sinä ap lähdet sen lapsen kanssa sieltä MIEHEN ASUNNOSTA kahta kättä heiluttaen joten pidä huoli ettet ole silloin rahatonkin!
Mies ei taida ymmärtää mikä on perhe?
Älä maksa remontteja. Mies haluaa pitää asunnon itsellään ja omanaan, joten jos haluaa sitä parannella, parannelkoon omasta pussistaan. Ikävää että teillä teillä on näin tarkasti omat rahat vaikka on yhteinen lapsikin...