Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan psykologilla käyminen.

Vierailija
28.11.2013 |

Joutuuko siitä johonkin erityistarkkailuun neuvolassa? Tuleeko lastensuojelu automaattisesti käynille?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin neuvolan psygologilla, koska sain kolmannen lapsen ultrassa tietää että tulee tuplat. Halusin jutella peloistani että jaksanko jos on samanlaisia refluksia vauvoja kun edellinen lapsi oli, voinko synnyttää alakautta, miten paha riskiraskaus kaksoset on, meidänhän pitää hankkia isompi auto ja miten saan kaikki turvaistuimet mätsäämään sinne,miten pystyn antamaan huomiota kahdelle vauvalla ja samalla kahdelle isommalle eli kaiken maailman ajatuksista puhuin mitä vaan tuli mieleen.

Koin että pelkästään kaikkien huolenaiheuden puhuminen jollekin ulkopuoliselle helpotti. Eli minulle oli tuosta oli apua.

Vierailija
22/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme käyttäneet paljon tukipalveluita, eikä kukaan ole puolella sanallakaan vihjannut ls-ilmoituksen teosta. Minä (äiti) olen käynyt mm. neuvolapsykologilla, psykiatrilla ja psykoterapiassa. Lapsi taas on käynyt perheneuvolan psykologilla, koulupsykologilla ja lastenpsykiatrilla. Aika "pelottavia" instansseja siis, mutta tosiaan, ei mistään ilmoituksesta ole ollut koskaan puhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ainoa keino saada koteihin konkreettista apua on sosiaalityön kautta. Eli jos äiti on väsynyt ja kotona pitäisi jonkun siivota tai antaa äidin nukkua niin se työntekijä tulee sosiaalipalveluista, ei neuvolasta. Sitä varten tehdään lastensuojeluilmoitus, jotta tieto saadaan kulkemaan virastojen välissä. Sen jälkeen tulee sosiaalityöntekijän vuoro katsoa mitä tarvitaan ja mitä voidaan tarjota. Avun pyytäminen on hyvä merkki perheestä, ei silloin lähdetä hankaloittamaan tilannetta ehdoin tahdoin, päinvastoin. 

Vierailija
24/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 08:47"]

Enpä tiedä. Itse ajattelin kanssa aiemmin että neuvolassa saa kertoa jos väsyttää ja miedkin vähän vituttaa. Perus vauvaarki ärsytystä. Noh. Seuraavalla kerralla olikin lääkäri paikalla th:n lisäksi ja alkoi puhumaan siitä kuinka lastensuojeluun tehdään AINA ilmoitus jos äiti kokee tarvitsevansa keskusteluapua. On kuulemma heidän velvollisuutensa. Ja siis todella, olin puhunut vain siitä kuinks olen väsynyt päivisin kun en saa yöllä kunnolla nukuttua ja kuinka mies on ärsyttävä kun ei auta kotitöissä tms. Sain käännettyä asian niin että tilanne oli ollut vain ohimenevä ja nyt on jo paljon helpompaa - johon lääkäri totesi että tämä on nyt aika rajatapaus, hän antaa tämän kerran olla mutta jos ei tilanne muutu niin hän tekee ilmoituksen. Siihen loppus mun totuuden kertominen neuvolakäynneillä. "Mites teillä nyt menee?" -"Joo, siis mä oon niin energinen ja onnellinen nykyään et ei vois paremmin olla." Eipähän tarvii pelätä et saa lastensuojelun niskaansa..

Tällästä siis meidän paikkakunnalla. Ehkä ei jokapaikassa sama, toivottavasti.

[/quote]

Ohhoh, kuulostaapa oudolta. Mut vaikka lastensuojeluilmoitus tehtäisiinkin, sen seuraus olisi enintään että joku työntekijä piipahtaisi teillä käymässä ja kyselisi miten arki sujuu ja tarvitsetko esim perhetyöntekijän apua, mulla tällaista apua tarjottiin juuri siksi että pääsisin käymään päiväaikaan saamassa keskusteluapua. En sitä tarvinnut koska lasten mummi auttoi ja se kelpasi heille. Sitä lastensuojeluakin pelätään ihan turhaan, ei ne ole lapsia pois ottamassa tai tekemässä jotain rikosasiaa siitä että äiti on uupunut. Kun ihan todella kunnilla on tarpeeksi töitä vakavien tapausten kanssa. Tuo lääkäri on varmaan ollut tunnollinen ja halunnut auttaa. Älä pelottele ihmisiä tuolla kertomuksellasi!

[/quote]

Miksi ei saisi kertoa totuutta siitä, miten asiat nykyään hyvin monessa paikassa ovat? Asiat ovat muutamassa vuodessa muuttuneet rankasti sen suhteen, millainen rooli lastensuojelulle on annettu. Ilmoitusvelvollisuuksia pienistäkin huolista lisättiin rankasti, ja on sitten ihan henkilöstä kiinni, kuinka hyvä pieni partiolainen kyseinen poliisi/neuvolantäti/opettaja/kouluterveydenhoitaja/naapuri onkaan. Oikeaan työhön heillä ei sitten kuitenkaan aika riitä, kun kaikki ilmoitukset on käsiteltävä. Eli aika menee byrokratiaan ja ihmisten tietojen kirjaamiseen huolirekistereihin. Lastensuojelun asiakkaaksi joutuminen tarkoittaa sitä, että mitä enemmän sitä apua ottaa vastaan, sitä lähempänä huostaanotto on. Sillä jossain vaiheessa tulee kohta, jolloin "kaikki avohuollon tukitoimet on nyt käytetty". Tilanne olisi vähän sama kuin jos jokaisesta ehkä mahdollisesti yhtään päästä vippaavasta tehtäisiin ilmoitus mielenterveystoimistoon, ja sinne ohjattaisiin saamaan avohoitoa. Siellä olisi pakko käydä, ja jos tilanne ei ajan mittaan muutu, ruvettaisiin puhumaan osastohoidosta. Ja jos pari lyhyttä osastohoitojaksoa ei ole riittänyt, sitten suljetaan pysyvästi suljetulle osastolle.

(Ylipäätään julkinen mielenterveyshoito ja lastensuojelun toiminta ovat molemmat nykyisin yhtä huonolla tasolla. Ja mitä tulee yhteiskunnan tukiin, niin siinä missä perheiden palvelut on ajettu alas ja kaikki apua etsivät ajetaan lastensuojeluun, nyt yhä useampi joutuu turvautumaan toimeentulotukeen, kun muita ns. normaalien ihmisten tukia on leikattu niin paljon.)

Julkisen puolen suuntaan kannattaa sanoa vain että kaikki on aivan loistavasti.

Suosittelen ap:lle yksityislääkäriin menoa lapsen kanssa, oireiden syyn löytämiseksi.

Vierailija
25/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 09:15"]

Oliskohan sun historiassa jokin muukin riskitekijä? Pukeudut erikoisesti,

[/quote]

Erikoinen pukeutuminen onkin aikamoinen riskitekijä. Vaviskaa, huovutushattupäät elnaturalistoissanne, gootit ja hipsterit.

Vierailija
26/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka puhuit ennakkoluuloista, osoitit itse olevasi ennakkoluuloinen. siis ennakkoluuloinen lastensuojelusta. Lastensuojeluilmoitus EI OLE yhtä kuin lapsen huostaanotto, tai ilmoitus että olisitte huonoja vanhempia!! On käsittämätöntä kuinka tätä ei käsitä hyvinkin kouluttautuneet vanhemmatkaan.   Ottakaa vaikkapa Googlella selvää mitä lastensuojeluilmoitus tarkoittaa. Se tehdään kun herää huoli lapsen mm. hyvinvoinnista/ terveydestä. Lastensuojelu tekee sitten selvityksen lapsen tilanteesta ja etsii sopivan tukikeinon.  Itse olisin otettu jos perheeni voidessa huonosti tehtäisiin ls-ilmoitus, mehän saisimme apua ja olisi merkki että minusta ja lapsistani oikeasti välitetään. 

terv. Th

Vierailija
27/27 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:04"]

Sinä joka puhuit ennakkoluuloista, osoitit itse olevasi ennakkoluuloinen. siis ennakkoluuloinen lastensuojelusta. Lastensuojeluilmoitus EI OLE yhtä kuin lapsen huostaanotto, tai ilmoitus että olisitte huonoja vanhempia!! On käsittämätöntä kuinka tätä ei käsitä hyvinkin kouluttautuneet vanhemmatkaan.   Ottakaa vaikkapa Googlella selvää mitä lastensuojeluilmoitus tarkoittaa. Se tehdään kun herää huoli lapsen mm. hyvinvoinnista/ terveydestä. Lastensuojelu tekee sitten selvityksen lapsen tilanteesta ja etsii sopivan tukikeinon.  Itse olisin otettu jos perheeni voidessa huonosti tehtäisiin ls-ilmoitus, mehän saisimme apua ja olisi merkki että minusta ja lapsistani oikeasti välitetään. 

terv. Th

[/quote]

Huomaa, ettet ole ollut lastensuojelun kanssa tekemisissä. Miksi ne pöljät valikoituu terveydenhuollon alalle? Lasta voi tukea ilman lastensuojeluakin silloin kun lapsella ei ole ns.lastensuojelullista tarvetta vaan esim. kuntoutukse tarve. Ikävää, että kaikki lapseen liittyvä pitää kierrättää lastensuojelun kautta. Käteväähän tämä on mm.terveydenhuollolle. Kivampi väittää, että lapsella on huono vanhemmat ja siten sossun asiaks kuin että kunta joutrusi maksamaan esimerkiksi kalliita erikoisairaanhoidonkuluja, ainahan näitä perustyöntekijöitä on viety kuin pässiä narussa eli opastettu nakkaaman kaikki lastensuojelun niskoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä