Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu?

Vierailija
24.09.2020 |

Eli siis aina puhutaan synnytyksestä, mutta mitä sen jälkeen käytännössä tapahtui? Saiko mies jäädä yöksi ja millainen oli ensimmäinen yö sairaalassa vauvan kanssa? Minä olen raskaana ja olen kuullut että sairaalassa jossa synnytän yleensä isät lähetetään kotiin yöksi. Jännittää että samantien pitää pärjätä yksin vastasyntyneen kanssa vieraassa ympäristössä jotenkin tuntuu että siinä tilanteessa kaipaisi hieman tukea. Miten teillä sujui ensimmäinen yö vauvan kanssa. Oletan että sitä parhaansa mukaan vain sitten imettää kun lapsi itkee ja vaihtaa vaipan muutaman tunnin välein? Mitäs jos on todella romuna synnytyksestä onko silti vain pärjättävä itse vai voiko hoitajan kutsua auttamaan yöaikaan? Jonkun mielestä ehkä ihan tyhmiä kysymyksiä, mutta tuntuu että tämä on asia josta ei usein puhuta.

Kommentit (30)

1/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä

Vierailija
2/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikanani päästiin osastolle tutustumaan ja siellä kerrottiin ja sai kysyä.

Perhehuoneeseen isä saa jäädä, muuten ei. Totta kai hoitajat auttavat.

Tällä tiedolla olisin mieluummin hoitanut synnytyksen poliklinisesti ja lähtenyt muutaman tunnin jälkeen kotiin. On totta että ei ole kiva olla yksin ilman vauvan isää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä kokemukseni mukaan synnytyksen jälkeen on usein hyvin vaikeaa saada asianmukaista apua. Vauvan kanssa vain pitää pärjätä, vaikka itse ei pääse hädin tuskin vessaan. Ja jos et saa perhehuonetta, niin tällöin tukihenkilöt lähtevät kotiin yöksi, kun vierailuaika on ohi.

Vierailija
4/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit esittää toiveena että saisitte perhehuoneen käyttöönne eli puoliso olisi osastolla kanssanne.

Vierailija
5/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zinc kirjoitti:

En tiedä

No nyt on tärkeä anti tähän keskusteluun.

Vierailija
6/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa loppuu seksi, vaimon luonne muuttuu pysyvästi... joku toinen mies voisi jatkaa.

Vierailija
7/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit esittää toiveena että saisitte perhehuoneen käyttöönne eli puoliso olisi osastolla kanssanne.

Kiitos vastauksestasi! Missä vaiheessa tämä toive pitäisi esittää? Synnytyksen jälkeen vai aiemmin? Ymmärrän kyllä, että jos huoneita ei ole vapaana niin eihän sille sitten mitään voi, mutta tosiaan jos mahdollisuus on niin haluaisin perhehuoneen ehdottomasti.

Vierailija
8/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan poikki ja nukuin, samassa huoneessa oli toinen nainen myös, mutta hänen vauva oli keskoskaapissa. Havahduin ottamaan kapaloitua vauvaa tissille aina kun kitisi. Maitoa ei tullutmutta vaiva koitti imeä. Vaippaanhan ei mitään juuri tule ekan vuorokauden aika että se ei ole ongelma. Nuokkumista se oli ja välillä soitin kelloaja pyysin juotavaa, olin menettänyt paljon verta joten janotti.

Vierailija
9/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen aamulla. Vietiin suihkun jälkeen pyörätuolilla osastolle. Olin niin väsynyt synnytyksestä ja lääkkeistä että simahdin heti osastolla. Hoitaja kävi välillä auttamassa ja neuvomassa lapsen hoidossa.

Illalla mentiin teholle infektioepäilyn takia. Muuten en muista ensimmäisestä päivästä mitään.

Vierailija
10/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle suoritetaan maahantulohuolto.

Vierailija
11/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa tietävät teidän paikkakunnan käytännöt tai kertovat, mistä saa tietoa.

Vierailija
12/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni molemmat vain lähinnä nukkuivat ensimmäisen vuorokauden, eivätkä olleet kiinnostuneet imemisestä, vaikka yritin tarjota rintaa. Kiinnostuivat imemään vasta sen jälkeen, kun olivat oksentaneet verensekaista lapsivettä noin vuorokausi syntymän jälkeen. (Säikähdin tätä molemmilla kerroilla.) Vaippaakaan ei tarvinnut niin usein vaihtaa ensimmäisinä päivinä, sillä maitoa tuli niin vähän. Nukkumisen sijaan minä kuitenkin lähinnä valvoin, sillä en pystynyt nukkumaan. Se johtui varmaankin hormoneista ja järkyttävästä adrenaliinipuuskasta, jonka synnytys aiheutti. En tuntenut itseäni myöskään normaalilla tavalla väsyneeksi. Joka kerta, kun suljin silmät, minusta vain tuntui, että pyörin ympäri vihnaa vauhtia ja putosin. Kummallinen tunne. Samanlainen olo oli varmaan kaksi viikkoa aina nukkumaan mennessä, vaikka sitten parin vuorokauden kuluttua kotona aloin jo nukkuakin. Lähinnä siis katselin nukkuvaa vauvaa ja odotin ajan kulumista. Oli aika ankea kokemus.

Vierailija
13/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lapsen aamulla. Vietiin suihkun jälkeen pyörätuolilla osastolle. Olin niin väsynyt synnytyksestä ja lääkkeistä että simahdin heti osastolla. Hoitaja kävi välillä auttamassa ja neuvomassa lapsen hoidossa.

Illalla mentiin teholle infektioepäilyn takia. Muuten en muista ensimmäisestä päivästä mitään.

Neljä lasta synnyttänyt ja aika sama fiilis. Nukahdin heti synnytysten jälkeen, en jaksanut kovin pitkää edes imettää, vauva tuotiin jossain vaiheessa uudestaan tissille. Luulen että hoitajat syöttivät nukkuessani tuttipullolla. Seuraavana päivänä kotiin paitsi yhden kanssa oli lämpöä joten oltiin toinenkin yö ja yksi jäi sairaalaan keskoskaappiin aika pitkäksi aikaa. Saatiin onneksi sitten terve vauva kotiin. 

Vierailija
14/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina myös pitänyt sairaaloita jotenkin "pelottavina" paikkoina. Ovat jotenkin niin kliinisiä ja valkoisia ja ah en tiedä :D mutta luultavasti olen synnytyksen jälkeen niin poikki, että nukahdan ilman ongelmia.

Vierailija
15/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varata jo ajoissa huone, en itse tiennyt tätä niin ei saatu perhe huonetta. Itse synnytin 5 aikaan lapsen ja kun 6 aikaan mut kärrättiin osastolle, mies passitettiin kotiin saate sanoilla: "vierailuaika osastolla on 8-20". Mies kysyi että voiko jäädä hetkeksi nukkumaan huoneen nojatuoliin (huone oli yleinen huone, mutta toinen tyhjä vuode oli tilassa). Mies oli aamu 8 mun vierellä ollut tukemassa ja tunnin ajomatka sairaalasta kotiin joten pikku torkut olisi olleet tervetulleet ennen liikkelle lähtöä. Tämä ei sopinut joten mies lähti kotiin rättiväsyneenä ja minä stressaamaan että mies selviää hengissä kotiin.

Vierailija
16/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haukkui nousseesta painosta ja muuttuneesta ulkonäöstä ja lähti vieraisiin. Oli tosin tehnyt sitä jo raskausaikana. Erottiin aika pian, nykyään ollaan vain lastemme vanhempia. 

Vierailija
17/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on yleensä itsekin tosi väsynyt vastasyntyneenä, on se syntymä sillekin kova ponnistus. Ihan pienet vauvat nukkuvat suurimman osan päivästä.

Vierailuaika koskee yleensä vain perheen ulkopuolisia vierailijoita. Isä sai olla mukana aamiaisesta iltakasiin. Perhehuone oli ainakin viimeksi niin paljon kalliimpi, että emme katsoneet tarpeelliseksi maksaa siitä.

Vierailija
18/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin illalla syntyneen esikoiseni kanssa yksin yötä vasten huoneeseen, muistan ihmetelleeni, pitäisikö minun uskaltaa nostaa hänet viereeni syömään. Muutaman sekunnin taisin miettiä ja sitten tulin siihen tulokseen, että kai se vaan on uskallettava, kun kerta olen kuitenkin vauvan äiti. Hyvin se meni, kuten kaikki muukin sen jälkeen.

Toisella kerralla lapsivuodeosastolle päästyäni minua alkoi kaduttaa koko homma, kun tajusin sen yövalvomisen taas alkavan. Toinen yö meni jo paremmin eikä kotonakaan ollut isompia ongelmia. Muutaman vuoden päästä sain jo taas nukkua öisin.

Vierailija
19/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy perhehuoneesta, ensi synnyttäjille tarkoitettu. Jossa olet yötä sinä,vauva ja isä :D

Sen kaikki 2-3 päivää. Elikkä kotiin lähtöön saakka. 

Omani oli tosin rinnalla sen melkein 24/7 minun vieressä sen sairaalapuvun sisällä(minun sairaala sängyssä). Ihmettelin kyllä eikö tuo ole vaarallista, jos itse nukahdan. Suositeltiin oikein. ? o.o

Vierailija
20/30 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ihanista vastauksista! Pelkäsin, että minut lytättäisiin ja haukuttaisiin uusavuttomaksi tai jotain. Nyt on jo todella paljon parempi mieli ja tuntuu enemmän siltä, että selviän vaikka joutuisinkin jäämään yksin.

- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä