Mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu?
Eli siis aina puhutaan synnytyksestä, mutta mitä sen jälkeen käytännössä tapahtui? Saiko mies jäädä yöksi ja millainen oli ensimmäinen yö sairaalassa vauvan kanssa? Minä olen raskaana ja olen kuullut että sairaalassa jossa synnytän yleensä isät lähetetään kotiin yöksi. Jännittää että samantien pitää pärjätä yksin vastasyntyneen kanssa vieraassa ympäristössä jotenkin tuntuu että siinä tilanteessa kaipaisi hieman tukea. Miten teillä sujui ensimmäinen yö vauvan kanssa. Oletan että sitä parhaansa mukaan vain sitten imettää kun lapsi itkee ja vaihtaa vaipan muutaman tunnin välein? Mitäs jos on todella romuna synnytyksestä onko silti vain pärjättävä itse vai voiko hoitajan kutsua auttamaan yöaikaan? Jonkun mielestä ehkä ihan tyhmiä kysymyksiä, mutta tuntuu että tämä on asia josta ei usein puhuta.
Kommentit (30)
Synnytyksen jälkeen käydään melko pian suihkussa. Se voi vaatia ponnistelua, koska vuotaa verta ja jalat eivät meinaa kantaa. Jotain välipalaa tuodaan. Sen jälkeen mennään osastolle. Meidän vauva ei juurikaan nukkunut, joten valvoin kummatkin yöt vauva rinnalla. Päivällä nukuin noin tunnin. Tisseistä ei tule vielä paljon maitoa, joten vauva haluaa olla rinnalla koko ajan, paitsi ehkä heti synnytyksen jälkeen kun on vielä kylläinen. Öisinkin tarkistetaan vauvan vointi, onko tullut pissaa tai kakkaa vaippaan. Olo on väsynyt, hauras, hämmentynyt. Mutta toisaalta myös helpottunut ja onnellinen. Ruoka maittaa ja ruoat haetaan itse. Ja jännittää käydä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen käydään melko pian suihkussa. Se voi vaatia ponnistelua, koska vuotaa verta ja jalat eivät meinaa kantaa. Jotain välipalaa tuodaan. Sen jälkeen mennään osastolle. Meidän vauva ei juurikaan nukkunut, joten valvoin kummatkin yöt vauva rinnalla. Päivällä nukuin noin tunnin. Tisseistä ei tule vielä paljon maitoa, joten vauva haluaa olla rinnalla koko ajan, paitsi ehkä heti synnytyksen jälkeen kun on vielä kylläinen. Öisinkin tarkistetaan vauvan vointi, onko tullut pissaa tai kakkaa vaippaan. Olo on väsynyt, hauras, hämmentynyt. Mutta toisaalta myös helpottunut ja onnellinen. Ruoka maittaa ja ruoat haetaan itse. Ja jännittää käydä vessassa.
Mistä se ruoka haetaan ja otetaanko silloin vauva mukaan vai tuleeko hoitaja siksi aikaa katsomaan vauvaa huoneeseen? Tuntuisi kauhealta jättää yksin huoneeseen jos ruoka haetaan kauempaa..
Mistä se ruoka haetaan ja otetaanko silloin vauva mukaan vai tuleeko hoitaja siksi aikaa katsomaan vauvaa huoneeseen? Tuntuisi kauhealta jättää yksin huoneeseen jos ruoka haetaan kauempaa..[/quote]
Vauvan voi tuoda mukaan, ja jos nukkuu niin huoneeseen. Mikäli perhehuone.
Ruokaa ei tuoda myöskään huoneeseen. Tosin tätä varten sen toisen vanhemman pitäisi olla apuna.
Riippuu tosi paljon sairaalasta, miten paljon noita perhehuoneita on tarjolla. Itse synnytin Oysissa ja siellä on ilmeisesti vain muutama perhehuone, jotka ovat tosi paljon kauempaa synnyttämään tulleiden perheiden käytössä. Ensisynnyttäjäkään ei siis saa siellä mitenkään helposti perhehuonetta. Nuo ryhmähuoneet on aika raskaita paikkoja ja sieltä haluaa kyllä mahdollisimman pian kodin rauhaan.
Omista synnytyksistäni on jo aikaa, mutta
-synnytyksen jälkeen sai jäädä synnytyssaliin lepäämään lapsen ja miehen kanssa. Vieressä oli vessa.
-vauvan pystyi viemään valvottuun lastenhoitohuoneeseen siksi aikaa, kun kävi suihkussa tai oli pakko saada levätä imetysten välillä.
-maito ei noussut rintoihin kolmeen päivään synnytyksen jälkeen. Lisämaitoa saa/pitää pyytää hoitajilta. Tämä oli kummallinen juttu mielestäni, että lisämaitoa varjeltiin tarkasti, vaikka äidin fysiologia vain esti maidon nousun.
-käytävälle tuotiin ruokakärryt, joista haettiin ruokaa
-jälkisupistuksia tulee imettäessä melkein kaikille
-hoitajalle pitää ilmoittaa, jos synnytyksen jälkeen tulee isoja hyytymiä. Niihin saa lääkettä.
-ota oma tyyny ja korvatulpat mukaan, niin nukut makeammin!
Hoitaja istuu sun vatsan päälle joka saa niin suuren ilmanpaineen aikaan että siinä vaan häpyhuulet lepattaa
Itseäni hirvittää eniten se että ei välttämättä saa apua. Voi olla valvonut, ollut syömättä ja synnyttänyt pahimmillaan vuorokausia, ei pysy tolpillaan sen vertaa että pääsisi vessaan, suihkuun, hakemaan ruokaa, juomaa. Miten voi maito alkaa nousta jos ei saa ruokaa ja juomaa.
Synnytyksen jälkeen vauva makoilee rinnalla ja alapää kursitaan kasaan, mikäli on tarve. Minulla vaati muutaman tikin kummallakin kerralla.
Sitten suihkuun, mies vierihoitaa vauvaa sillä välin. Hoitajat varmistaa, että äidiltä sujuu suihkukäynti ja että virtsaa tulee. Ekalla kerralla sain konjakkia ja myöhemmin katedrin, kun virtsaaminen ei heti onnistunut, toisella kerralla kaikki sujui hyvin.
Kun vauvaa ja äitiä on tarpeeksi tarkkailtu, siirrytään vuodeosastolle, tai perhehuoneeseen. Siellä sitten hoitajat opettaa imetyksen, neuvoo vauvan pesut ja hoitotavat. Ruokaa saa jossain vaiheessa ja myöhemmin sitä haetaan itse käytävältä tai keittiöstä. Suihku ja vessa on huoneessa, ja vastasyntynyt nukkuu lähes koko ajan, joten niitäkin ehtii käyttämään aika huoletta, vaikka yksin olisikin. Ja hoitajat käy usein tarkastamassa.
Minulla kumpikin synnytys meni hyvin siten että minä ja vauva oltiin hyvävointisia heti. Synnytyssalissa on syntymän jälkeen oleskeltu rauhassa tunti pari. Lapsi ollut rinnalla ja isänsä sylissä. Minä söin ja kävin suihkussa. Sen jälkeen siirrytty osastolle. Ekan kanssa ei saatu heti perhehuonetta, joten ensimmäinen yö yhteishuoneessa. Vauvalle annettu oma sänky, mutta kumpikin on ollut heti kainalossa.
Ensimmäisen jälkeen minäkin valvoin hyvin vähillä unilla monta vuorokautta, joku hormonijuttu. Olin ja ihmettelin, väsynyt kyllä. Kätilöt kävivät näyttämässä pesua ja vaipanlaittoa. Hämmästyttävän luontevasti se esikoinenkin siinä kainalossa ja hoidettavana heti oli. Ikinä en ollut vauvaa hoitanut aiemmin.
Jokainen synnytys on omanlaisensa. Luota itseesi ja sairaalan henkilökuntaan.
Perhehuone kun oli tai no on se varmaan muillekin. Oli hyvä hoitaja ja lääkäri. Kävivät usein katsomassa ja ohjeistamassa syömään minua(Olin huoneessa tosi pitkiä aikoja että lähdin ruokailuun). Tosin en tiedä oliko se hyvä, itselle olo että välitettiin miten voin.
Kaikkein mieleen painuvin "Tervetuloa uudestaan" kun lähdettiin.