Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tekonahkalaukun käyttäminen noloa?

Vierailija
28.11.2013 |

Jos nyt puhutaan selvästi yli 20-vuotiaista.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sen sijaan kuolleiden eläinten tehdyn laukun käyttäminen on noloa.

Vierailija
2/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kuolleiden eläinten ihosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaahan se käyttäjästään vähän reppanan vaikutelman.

Vierailija
4/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinonahkalaukku on fiksu ja ekologinen valinta, joka antaa käyttäjästään modernin vaikutelman. Tietysti jos ei seuraa aikaansa, voi nahkalaukku vaikuttaa hienoltakin jutulta.

Vierailija
5/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noloa kiinnittää huomiota moiseen. Mulla muuten on kangaslaukku. 

Vierailija
6/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, noloa on kysyä tuollaista!

Vierailija
7/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän akat peukuttavat pimpit märkinä viestejä, joissa naureskellaan muiden pukeutumiselle. Mikä näistä hemmetin rumista ja halvoista muoviveskoista nyt niin pyhän tekee? Sekö, että pahimmilta kriitikoilta löytyy sellainen kainalosta, vaikka itsekin tiedostavat sen täydellisen tyylittömyyden?

Vierailija
8/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tarvis olla tyylikäs. Nenäliinojen ja terveyssiteiden kuljettamiseen välttää mikä vaan. Lompakko, avaimet ja kännykkä mulla näin talvella mahtuu taskuihinkin, joten jos ei ole noita nessuja ja lompakkoa, kuljen kokonaan ilman laukkua. 

Vierailija
9/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 06:31"]

Täällähän akat peukuttavat pimpit märkinä viestejä, joissa naureskellaan muiden pukeutumiselle. Mikä näistä hemmetin rumista ja halvoista muoviveskoista nyt niin pyhän tekee? Sekö, että pahimmilta kriitikoilta löytyy sellainen kainalosta, vaikka itsekin tiedostavat sen täydellisen tyylittömyyden?

[/quote]

Ensinnäkin, ymmärräthän että isolle palstalle mahtuu monenlaista väkeä. Samat ihmiset eivät ole välttämättä osallistumassa tähän ketjuun ja noihin muihin mainitsemiisi ketjuihin.

Toiseksi, lähes mistä tahansa materiaalista saa niin tyylittömiä kuin tyylikkäitäkin laukkuja.

Kolmanneksi, tekonahka on nahkaan verrattuna eettinen valinta monellakin mittarilla.

Vierailija
10/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 06:38"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 06:31"]

[/quote]

Ensinnäkin, ymmärräthän että isolle palstalle mahtuu monenlaista väkeä. Samat ihmiset eivät ole välttämättä osallistumassa tähän ketjuun ja noihin muihin mainitsemiisi ketjuihin.

Toiseksi, lähes mistä tahansa materiaalista saa niin tyylittömiä kuin tyylikkäitäkin laukkuja.

Kolmanneksi, tekonahka on nahkaan verrattuna eettinen valinta monellakin mittarilla.

[/quote]

Lisäihin tähän vielä, että toisen mielestä tyylikäs on toisen mielestä tyylitön. Mielestäni isot muodissa olevat laukut ovat rumia, mutta ymmärrän hyvin, että ne ovat käytännöllisiä ja toimivat vaikka koululaukkuna tarvittaessa. Mutta joku toinen sanoo, ettei niitä saa sanoa rumiksi, kun ovat muotia. 

Vierailija
11/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä "monella mittarilla" tekonahkalaukku on eettinen tai ekologinen valinta?

Vierailija
12/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 07:35"]

Millä "monella mittarilla" tekonahkalaukku on eettinen tai ekologinen valinta?

[/quote]

-eläinten kannalta. Nahan kysyntä kasvaa nopeammin kuin lihan, joten ei oikein voi väittää vakavissaan nahan olevan lihan sivutuote

-nahan tuotanto vaatii huomattavasti enemmän luonnonvaroja (eläinten kasvatus, nautakarja on merkittävä syy ilmastonmuutokseen) ja saastuttaa, koska nahan käsittely kestäväksi vaatii erittäin vahvat myrkyt. Nahkahan on kuolleen eläimen ihoa ja pilaantuisi samaa tahtia kuin liha, jollei sitä parkittaisi

-parkitseminen on työntekijöiden terveydelle vaarallista, eikä työsuojelu ole tältä osin kaikissa maissa kunnossa

Vierailija
13/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekonahkalaukku on kyllä kaukana eettisestä verrattuna aitoon nahkaan eli tuo ei käy perusteena muuta kuin kapeakatseisille ihmisille, joka ei oikein perusteluja handlaa.

Kannattaa vaikka aloittaa siitä, että tarkistaa keinonahan raaka-aineet:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Polyvinyylikloridi

"

PVC-muovista syntyvän jätteen hävittäminen on poikkeuksellisen ongelmallista sen sisältämän kloorin vuoksi. Sitä ei muista yleisimmistä muoveista poiketen voida hyödyntää energiaksi polttamalla kotitalouksien lämmityskattiloissa eikä energiajaetta hyödyntävissä voima- tai lämpölaitoksissa poltossa syntyvien haitallisten yhdisteiden takia. Polttaminen rajoittuu erityisiin jätteenpolttolaitoksiin, mutta ellei näitä ole käytettävissä, PVC-jäte päätyy sekajätteenä kaatopaikoille. PVC:n palokaasut sisältävät täydellisessä palamisessa vetykloridia. Epätäydellisessä palamisessa syntyy lisäksi muun muassa fosgeenia sekä PCDD-, PCDF- ja koplanaarisia PCB-yhdisteitä.[2]

Vaikkakin PVC näyttäisi olevan ihanteellinen rakennusmateriaali, viimeisimpinä huolenaiheina ovat olleet aineen mahdolliset ympäristövaikutukset ja terveydelliset vaikutukset ihmiseen. Toisaalta esimerkiksi sähköjohtojen eristämisessä käytettävät PVC-putket estävät monet sähköjohdoista alkavat tulipalot, sillä PVC on melko vaikeasti syttyvää, koska sen klooripitoisuus on suuri: 56 massaprosenttia. Korkeassa lämpötilassa se kuitenkin voi syttyä palamaan, jolloin syntyvä kaasuseos on erittäin myrkyllistä.

PVC-muovin pehmittiminä käytettäviä ftalaatteja pidetään haitallisina ihmisen lisääntymiselle."

Parkitakin muuten voi monella tavalla, ei kaikki parkitseminen tee siitä nahasta ongelmajätettä ;-)

Mutta siis muuten ei kyllä ole mitään väliä mitä se materiaali laukussa on. Tai siis ei ainakaan mulle ole, mulle riittää, että laukku on hyvännäköinen. Ja ennen kaikkea hyvännäköinen mun omaan silmään, mähän sitä käytän.

Mä esim. inhoan näitä nykyisiä muotilaukkuja, joissa on se logo painettu siihen kankaaseen. Tulee aina mieleen ne 80-luvun Yves Rocherin tilaajalahjakassit. Eikä ne mun mielestä kovinkaan glämöyriä olleet xD

Mutta jokainen käyttäköön mitä haluaa, varmastikaan ei löydy sellaista käsilaukkua, joka täyttäisi kaikkien mielestä kaikki eettiset vaatimukset, ulkonäkökriteerit, materiaalikriteerit, käyttömukavuuden ja -tarpeen jne.

Vierailija
14/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekonahkakaukku on tyylikäs niin kauan, kuin se pysyy ehjänä. Usein vain näkee, että kädensijoista, taitoksista ja muualtakin alkaa kankaan pinta kuoriutua pois ja pohjana oleva neulos paljastuu. Sitten se näyttää todella tyylittömältä.

Itse suosin nahkaa, koska hoidettuna se on erittäin pitkäikäinen materiaali.

Vierailija
15/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa. Mielestäni tekonahka on materiaali siin missä muutkin. Just oli se ketju Longchampin Le Pliagesta, sekin on ihan muovinen.

Monet tekonahkaiset ovat kylläkin huonompaa laatua, olisko niiden tarkoituskin olla vain vähän aikaa käytössä..? Mua ärsyttää kertakäyttökulttuuri, joten osittain senkin takia hankin klassisia ja laadukkaita laukkuja. Mulla on vain kaksi laukkua ja reppu, en siis juokse muodin perässä, enkä vaihtele laukkuja vuosittain.

Vierailija
16/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pitää nahkaa sairaana ja arveluttavana materiaalina, tämä mielipide hänelle suotakoon. Sille löytyy perusteita. Ihmetyttää vain, miksi sitten halutaan käyttää tuotteita, jotka yrittävät mahdollisimman paljon näyttää epäeettisiltä nahkatuotteilta. Minusta tekonahkalaukut ovat tyylittömiä, koska ne ovat TEKOnahkaa. Mieluummin käytän esimerkiksi ihan rehellisiä kangas- ja kumikenkiä kuin tekonahkakenkiä.

Vierailija
17/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkkiä nahkalaukkuja, paitsi työmatkalla Marimekon pikkuinen olkalaukku, joka on vettähylkivää kangasta.

Minä en ainakaan erota nahkalaukkua tekonahkasta, jos se roikkuu vastaantulijan olkapäällä. Eli ihan sama.

Vierailija
18/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkkiä nahkalaukkuja, paitsi työmatkalla Marimekon pikkuinen olkalaukku, joka on vettähylkivää kangasta.

Minä en ainakaan erota nahkalaukkua tekonahkasta, jos se roikkuu vastaantulijan olkapäällä. Eli ihan sama.

Vierailija
19/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Le Pliage ei ole tekonahkaa, vaan muovipinnoitettua kangasta ja oikeaa nahkaa (läppä+sangat).

Vierailija
20/24 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kuten kaikki muutkin jäljitelmät (esim. akryyli vs. villa, viskoosi vs. silkki). Panostaisin mieluummin pieneen määrään laadukkaista materiaaleista valmistettuja tuotteita kuin suureen määrään halpaa muovia. Se jos mikä on ekologista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän