Miksi vanhenemiseen pitää kuulua kaikkia ällöttäviä ihojuttuja, maksaläiskiä ja isoja luomia ja ties mitä näppyjä
Äidilläni on kolmekymppisestä ollut kaula sekä rinta täynnä ihan pieniä, pitkulaisia ihon värisiä näppyjä, hyvin pieniä mutta kyllä ne läheltä huomaa. Kun täytin 40, minunkin kaulaani alkoi ilmestyä niitä enkä uskalla poistattaa arpien pelossa. Ristiselkääni myös ilmestyi jokin möhkäle jota luulin punkiksi mutta mies tarkisti tilanteen ja totesi "rasvaluomi, mummollakin oli niitä".Mummolla!
Hitot rypyistä mutta näpyt ja patit.. yäk :(
Kommentit (26)
No ei mulla ainakaan ole. Ja mä olen jo yli 50-vuotias. Ei mulla ole edes ryppyjä.
Minuakin hirvittää vanhuus juuri ihon vuoksi. Äidinäidillä ollu jo useampi ihosyöpä kasvoissa ja oma äitini on pisamainen (kuten minäkin) ja polttanut ihonsa ties kuinka usein. Äidillä myös maksaläikkiä ja kaikenlaisia erikoisia luomia ihossa.
Mullakin oli rasvaluomi ja kaikenlisäksi naamassa, ikää oli tuolloin vasta 40v. Lääkäri poistaessa sanoi, että ikääntyneillä ovat tosi yleisiä ja mähän sitten tunsin itseni niin nuoreksi ja hehkeäksi...
Ihosyöpää pelkään minäkin. Lumivalkea iho, joka palaa ekoista auringonsäteistä, lukematon määrä luomia ja lapsuuden useat palamiset auringossa.
Minäkin inhoan noita iän tuomia ihojuttuja! Sitä kun henkisesti varautui ryppyihin ja ihon veltostumiseen, mutta tilalle tulikin kaikenmoista luomihässäkkää ja se, ettei arvet parane kuten nuorena. Nyt ei vielä ole paha tilanne, mutta vanhempi sisarukseni oli jo muutamaa vuotta tästä vanhempana täynnä luomia. Ääh!
Pari kesää sitten kävin yhden (1) kerran lenkillä ilman 50+ aurinkosuojaa kasvoilla. Siitäpä muistoksi poskeen oikein iso pyöreä maksaläikkä. Nyt hommasin apteekista Eucerinin täsmätuotteen, jota laitetaan vain läiskän päälle. Saas nähdä, saanut hyviä arvioita, nyt oon käyttänyt kaks viikkoa eikä vielä näy vaikutusta.
Mutta siis. Jos oot ylittänyt 45, niin aina aina 50+ aurinkosuojaa kun lähdet ulos! Käytän ympäri vuoden. Ei mulla sitten muita läiskiäkään ole kuin tuo yksi unohduksen vuoksi saatu. Ai niin ja kämmenselille myös! Ne mulla onneksi vielä läiskättömät, vaikka oonkin 52.
MInullakin on noita kaulanäppyjä ja samoin yhdellä ystävälläni!Ovat kuin luufinnejä mutta ihon värisiä ja jäävät inhottavasti kaulakoruun kiinni.En kuitenkaan yhdistä näitä vanhenemiseen sillä vaikka omani ilmestyivät vasta nelikymppisenä on ystäväni "kärsinyt" niistä lukiosta asti.
Olen aina ollut runsasluominen ja siedän ruskeat tavalliset luomet, mutta jumalauta noita rasvaluomia :( Lääkäri vielä sanoi ettei mielellään lähde poistattamaan! Mulla on 3 selässä. Ja sitten ylähuulen päällä on semmoiset halvatun varjoviikset, siis semmoinen tumma läikkä joka näyttää viiksiltä en mä osaa selittää. Olen 44-vuotias. Ai että on kivaa vanheta!
Tuttua juttua. Minulla on paljon luomia ympäri kehoa, myös kasvoissa ja päänahkassa. Viime talvena poistatin isoimpia selästä kryohoidolla, kävi ihan näppärästi ja siististi. Tämä näkyy olevan sukuvika, sisaruksilla on myös paljon luomia. Mutta ei tosiaan kiva juttu yhtään. Olen oikeastaan koko ikäni hävennyt ja piilotellut pahimpia luomia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua juttua. Minulla on paljon luomia ympäri kehoa, myös kasvoissa ja päänahkassa. Viime talvena poistatin isoimpia selästä kryohoidolla, kävi ihan näppärästi ja siististi. Tämä näkyy olevan sukuvika, sisaruksilla on myös paljon luomia. Mutta ei tosiaan kiva juttu yhtään. Olen oikeastaan koko ikäni hävennyt ja piilotellut pahimpia luomia.
Missä poistatit ja paljonko maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut runsasluominen ja siedän ruskeat tavalliset luomet, mutta jumalauta noita rasvaluomia :( Lääkäri vielä sanoi ettei mielellään lähde poistattamaan! Mulla on 3 selässä. Ja sitten ylähuulen päällä on semmoiset halvatun varjoviikset, siis semmoinen tumma läikkä joka näyttää viiksiltä en mä osaa selittää. Olen 44-vuotias. Ai että on kivaa vanheta!
Mulla lääkäri poisti rasvaluomen kryohoidolla. Ei jäänyt mitään arpea ja toimenpide oli nopea. Paljon parempi kuin perinteinen luomenleikkaus, sitäkin on koettu. Vastaaja nro4.
Vierailija kirjoitti:
Missä poistatit ja paljonko maksoi?
Yksityisellä lääkäriasemalla ja hintaa en tarkasti muista, olisko ollut jotain 200e. Ensin siis oletin, että luomet poistetaan puuduttamalla ja leikkaamalla, mutta sitten lääkäri sanoikin, että typellä jäädyttämällä voidaan myös kokeilla. Ei siis tullut mitään ompeleita tai mitään. On minulta leikattukin luomia pois, ja niissä on sitten omat juttunsa ja voi jäädä arpi näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis. Jos oot ylittänyt 45, niin aina aina 50+ aurinkosuojaa kun lähdet ulos! Käytän ympäri vuoden. Ei mulla sitten muita läiskiäkään ole kuin tuo yksi unohduksen vuoksi saatu. Ai niin ja kämmenselille myös! Ne mulla onneksi vielä läiskättömät, vaikka oonkin 52.
Kyllä aurinkosuojaa pitää käyttää ihan nuoresta pitäen, jos haluaa välttää tuollaiset iho-ongelmat. 45 vuotta on ihan liian myöhään. Nuoruusajan palamiset ja altistukset näkyvät viiveellä.
Olen yli 40 ja mulla ei ole mitään. Varmaan iso syy siihen on, että oon aina vältellyt aurinkoa siitä yksinkertaisesta syystä, että mulla tulee huono olo auringossa. Kauniit kesäpäivätkin istun vaan sisällä aina.
Eikä johdu lihavuudesta vaan olen lapsesta asti voinut huonosti auringossa. Yhden kerran olen palanut lapsena ulkomaanreissulla. Mulla molemmat olkapäät paloi uidessa ja siitä on edelleen jäljellä jotain läikkiä olkapäissä. Onneksi oli lakki päässä niin ei naamalle mitään käynyt.
Kasvot on suht kunnossa mutta voihan allit. Heilutat kun lapsenlapset lähtee ja alli hölskyy vielä tunnin sen jälkeen.
Mulla on ollut aina tosi hyvä iho. Kuiva mutta näpytön, ja oikeilla rasvoilla ihan tosi siistin näköinen. Mutta päälle 30-vuotiaana alkoi tulla sitkeitä "finnejä", sellaisia tulehtuneen tuntuisia kipeitä patteja, joihin vasta viikkojen ja viikkon kypsytyksen jälkeen saattaa tulla mätää sisään, jolloin pääsee mitään puristamaan ulos. Yleisimmin mitään mätää ei synny eli patti on paikoillaan kipeenä ja punaisena viikkokausia. Joskus se patti tulee tuohon kulmakarvojen väliin, jolloin koko kasvojen muoto vääristyy ja otsaan saattaa jomottaa.
Joo, olishan tästä voinut joskus lääkärillekin mainita... Näitä on kuitenkin melko "harvoin", ehkä joka toinen kuukausi yksi ja harvemmin tuollainen tosi kipeä. Mutta kiusa se on pienikin, ja kun on ´valtaosan elämästä elänyt ilman naamanäppyjä, on outoa kärsiä niistä näin iän myötä.
Ikää nyt siis 45.
Entäpä sitten se lisääntynyt karvankasvu!!!
Vierailija kirjoitti:
Entäpä sitten se lisääntynyt karvankasvu!!!
Mulla se loppu vaihdevuosien myötä. Ei enää viiksiä, eikä menkkoja.
Inhoan just niitä rasvaluomia, niitä tulee kaulaan ja rintaan mulle paljon. Edelliset tässä jo kuivahtivat pois mutta nyt tulee taas uusia.
Siis noi kaulanäppylät tulee metabolisesta oireyhtymästä. Sokerit on sekaisin kehossa ja hormonit.
Keho heikkenee joka tavalla.