Löysin vanhasta korurasiasta helmen, mistä tiedän onko aito?
On luonnonvalkea, munan muotoinen, keskellä vaaleamman näköisiä rantuja.
Yritin ottaa kuvaa, mutta ei oikein onnistunut :( mitään kikkoja? Kannattaakohan säästää vai onkohan lasi/muoviroinaa?
Kommentit (22)
Kysy vaikka koruliikkeestä. Tuskin siellä menee kovin kauaa pähkäiltyä
Vie sellaiseen kultasepänliikkeeseen, jossa on helmiasiantuntija.
Muistaakseni jossain ohjelmassa neuvottiin että kun sitä hinkkaa etuhampaan ulkopintaan ja tuntuu/kuulostaa hiekalta (?!?) niin on aito.
Aito helmi tuntuu karhealta hampaaseen hinkattaessa.
Niin kuin jo neuvottu, aito helmi tuntuu hammasta vasten hangatessa kauhealta/rahisevalta. Synteettinen on sileä.
Karhealta tuntuu :) Onko totta että epäsymmetrinen on arvoton?
ap
Se on todennäköisesti viljelty makeanvedenhelmi, sellaisilla ei ole rahallista arvoa. Jos se on suolaisenvedenhelmi, niin sitten sillä on jonkinverran arvoa, mutta ei sekään mitenkään hirveän arvokas ole.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:27"]
ap
[/quote]
Ei todellakaan ole. T. koruntekijä
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:27"]
ap
[/quote]
Ei todellakaan ole. T. koruntekijä
[/quote]
Kyllä on. Ja etenkin nuo rannut pudottavat arvon nollaan.
Helmi voi 'parantua jos sitä käytetään. Eli pidetään ihoa vasten. Helmikoruja pitäisi säännöllisesti pitää, jotta ne eivätalkaisi halkeilemaan.
Kokokin ratkaisee, arvoa, minkä kokoinen se on 2mm vai 2cm?
http://www.tillander.com/koruistamme/helmet/
"Tahitinhelmet ja etelämeren helmet ovat helmien kuningattaria. Ne ovat kookkaita, pyöreitä tai pisaroita tai muodoltaan epäsäännöllisiä, ns. barokkihelmiä."
Voisiko olla? Käy viemässä liikkeeseen, siellä selviää. (Vaikka av:n asiantuntijaraati osaa arvioida helmen arvon näkemättäkin....)
Minä veisin näytille kahteen eri liikkeeseen. Kysyisin ensin vain sitä, onko aito, enkä sitä, onko arvokas/minkä hintainen. Kauppiaat kun haluavat ostaa halvalla ja myydä kalliilla.
Se onkin aika jännää, että ihmiset maksavat kultasepänliikkeen koruista maltaita, vaikka esim. just nuo makeanvedenhelmet ei mitään kalliita ole. Tukusta kun ostaa, saa muutamalla eurolla hyvälaatuisi helmiä yhteen kaulanauhaan, sitten ne kiinalaiset pikkukätöset kasaa ne helmet, jotka täällä myydään kalliilla hinnalla. Kultasepillä on valtavat katteet tuotteissaan.
Minulla on oma korupaja ja teen käsin helminauhoja, mutta joutuisin myymään ne halvalla, koska ei täällä arvosteta suomalaista työtä. Pitäisi olla merkkituote, että menee hyvin kaupaksi. Myyn lähes koko tuotantoni ulkomaille.
Niin että tosiaan, makeanvedenhelmet eivät ole arvokkaita. Just joku merihelmi, siis esim. Tahitinhelmi voi olla jonkin arvoinen ja nuo renkaat yms ei siinä haittaa. Onko helmessä reikä vain onko siis ihan vaan helmi? Olen tehnyt koruja myös suolaisenvedenhelmistä ja esim. helmiparista olen maksanut n. 20 e.
Siis oliko se viljelty vai aito helmi? Mistä isoäitisi on Suomessa helmen voinut luonnosta löytää, aika harvinaista?
Ihmiset puhuu viljellyistä helmistä aitoina, onhan ne siinä mielessä aitoja että ovat simpukan sisällä muodostuneet, mutta ihmisen toimesta, aidot helmet muodostuvat simpukan sisällä ihan ilman ihmisen puuttumista asiaan. Sitten on erikseen kaikki muovihärpäkkeet.
Siis on olemassa tosi kalliit aidot helmet,
halvemmat viljellyt helmet ja sitten ihan epäaidot helmet joissa ei ole edes helmiäistä.
Eikö sinusta isoäitisi löytöllä ole mitään arvoa? itse teettäisin tuosta kauniin korun isoäidin muistolle.
Moikka.
Kahta aitoa helmeä hangatessa yhteen, hankaus tuntuu karhealle. Väärennös tuntuu liukkaalle. Mutta jos on vain yksi, tämä ei tietenkään onnistu.
Aidon helmen pintaa raaputettaessa es. puukon terällä, helmen pintaan ei tule naarmua vaan ainoastaan helmipölyä/murusia.
Luultavasti arvoton makeanvedenhelmi. Oletko varma, ettei ole tullut mistään tee-se-itse osterilahjapaketista. Noissa on siis säilötty osteri, joku kaulariipus ja osterin sisällä tietenkin helmi.
Maksavat halvimmillaan about 4€, joten arvioi siitä helmen arvo.
Kyseessä oli ilmeisesti isoäitini itse luonnosta löytämä makeanvedenhelmi, arvoltaan n. 0,15€-0,60€ :D
Höh, toivoin jo rikastuvani :(
ap
Voi olla oikea helmi, mutta epäsymmetrinen muoto ja rannut tekevät helmestä täysin arvottoman. Eli roskiskamaa.