Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä hampaiden oikaisuhoidosta?

Vierailija
27.11.2013 |

Olen töissa hoitajana oikaisuhammaslääkärin vastaanotolla. Haluatko kysyä jotain oikaisuhoidosta? Työskentelen ulkomailla. Hammashoitopalveluiden tarjonta saattaa olla erilaista mutta vastaan mita osaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulla on 9-vuotias tyttö jonka yläkulmahampaat ovat sellaiset "torahampaat". Häiritsevät ennen kaikkea lasta itseään ja ovathan ne vähän erikoiset. Hammashoitajan käynnillä sanottiin, että seurataan ja vuoden kuluttua uudestaan yhteys hammashoitolaan. Voiko näiden kanssa odottaa näin pitkään vai kannattaisiko varata aiemmin jo aika? Kaikki pysyvät hampaat eivät ole vielä lähteneet, voivatko torahampaat hakeutua vielä itsestäänkin oikeaan asentoon?

Vierailija
2/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan!

Asumme ulkomailla. Käytin tyttöni, 8 v., paikallisella yksityisklinikalla, koska olin varma, että oikaisuhoito pitää aloittaa. Hampaat menevät päällekkäin ylhäältä edestä.

Lääkäri kuitenkin sanoi, että pitää odottaa, kunnes pysyviä hampaita on enemmän (nyt on alhaalta ja ylhäältä vaihtuneet vain keskimmäiset hampaat). Silloin nähdään paremmin tilanne ja hoitokin sujuu nopeammassa ajassa.

Itse olin ajatellut, että sitä parempi mitä aiemmin. Onko tosiaan näin, että voimme odottaa ja pystytkö arvioimaan hoidon kestoa sitten aikanaan ( ja missä iässä)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi aloitettu lapsena oikomishoito, mutten tyhmänä varhaisteininä halunnut "noloja" rautoja. Minulla on purentavika ja esteettisesti hampaat ovat vinossa. Millainen prosessi olisi alkaa oikomishoitoon aikuisena? Lähinnä esteettistä puolta haluaisin kohentaa, mitään täydellistä hammasrivistöä en edes haikaile.

Vierailija
4/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:07"]

Haluan!

Asumme ulkomailla. Käytin tyttöni, 8 v., paikallisella yksityisklinikalla, koska olin varma, että oikaisuhoito pitää aloittaa. Hampaat menevät päällekkäin ylhäältä edestä.

Lääkäri kuitenkin sanoi, että pitää odottaa, kunnes pysyviä hampaita on enemmän (nyt on alhaalta ja ylhäältä vaihtuneet vain keskimmäiset hampaat). Silloin nähdään paremmin tilanne ja hoitokin sujuu nopeammassa ajassa.

Itse olin ajatellut, että sitä parempi mitä aiemmin. Onko tosiaan näin, että voimme odottaa ja pystytkö arvioimaan hoidon kestoa sitten aikanaan ( ja missä iässä)?

[/quote]

Siis ylhäällä leipähampaita on neljä ja samoin alhaalla.

Vierailija
5/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaisuhoitoa ei yleensa aloiteta ennen kuin kaikki maitohampaat ovat lahteneet (muutamaa poikkeustilannetta lukuunottamatta). Jos hoito aloitettaisiin nyt, niin sita tulisi jatkaa kunnes kaikki pysyvat hampaat ovat puhjenneet jotta ne kaikki saataisiin kauniiseen tasaiseen riviin. Hoidosta tulisi kohtuuttoman pitka tytollesi. Hampaiden oikaisu liian aikaisin saatta myos vahingoittaa viela ikenen sisalla kasvavan pysyvan hampaan juuren kehitysta.

Tyttosi kulmahampaat saattavat ohjautua spontaanisti omalle paikalleen tai ainakin kohti parempaa paikkaa. Riippuu viimeisten maitohampaiden lahdosta ja uusien pysyvien puhkeamisesta.

Joten ala hataile. Odotelkaa rauhassa vuoden verran. Keskimaarainen ja optimaalinen ika oikaisuhoidon aloittamiselle on noin 12 vuotta.

Vierailija
6/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:07"]

Haluan!

[/quote]

Edellinen vastaukseni vastaa osittain myos sinun kysymykseesi. Hammaslaakarisi on todellakin oikeassa. Kunnollinen tulos saadaan aikaiseksi kun hoito aloitetaan sitten kun kaikki pysyvat hampaat ovat puhjenneet. Liian aikainen oikaisuhoito saattaa jopa olla haitallista. (Katso edell. vastaus.)

Keskimaarin hoito kestaa noin 1,5 vuotta. Mutta vaihtelee tietysti potilaskohtaisesti.

Vierailija
7/7 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:08"]

Minulla olisi aloitettu lapsena oikomishoito, mutten tyhmänä varhaisteininä halunnut "noloja" rautoja. Minulla on purentavika ja esteettisesti hampaat ovat vinossa. Millainen prosessi olisi alkaa oikomishoitoon aikuisena? Lähinnä esteettistä puolta haluaisin kohentaa, mitään täydellistä hammasrivistöä en edes haikaile.

[/quote]

Hampaita voi oikoa niin kauan kuin niita suussa on, oli ika mika hyvansa. Olen nahnyt jopa kuusikymppisen potilaan. Aikuisella oikaisuhoito kestaa hieman kauemmin kuin lapsella. Lasten hoito on nopeampaa koska hampaat liikkuvat nopeammin silloin kun lapsi kasvaa, erityisesti varhaisessa murrosiassa kasvupyrahdyksen aikana. Mutta peli ei ole menetetty aikuaisenakaan. Yleisimmat asiat jotka estavat aikuisen oikomishoidon, on suun huono terveydentila. Hampaiden tulee olla terveet, reiat paikatut. Ei ientulehdusta. Mikali ikenissa on luukatoa, voi se olla este hoidolle. Luukato on yleista tupakoivilla henkiloilla. Verenkierto heikkenee ja luu johon hampaat ovat kiinnittyneet vetaytyy. Jos luukato on paha, ei hampaita voi oikaista koska ienluuta ei ole tarpeeksi pitamaan hampaan kiinni leukaluussa.

Jos siis hampaasi ovat hyvin hoidetut etka karsi ientulehduksesta tms, kannattaa kayda oikaisulaakarin juttusilla.

Toivottavasti tama vastasi kysymykseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan