Mihin käytätte meiramia?
Tein juuri kaalilaatikkoa ja huomasin, etten käytä meiramia oikeastaan mihinkään muuhun ruokaan. Vinkkejä/reseptejä johon kyseinen mauste sopisi?
Kommentit (21)
En käytä sitä mihinkään. En ole varmaan koskaan maistanutkaan sitä. Käytän perusmausteita.
Hernekeittoon olen laittanut. En keksi muuta käyttöä sille.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto
Totta! Vaikka paljon oon ruokaa tehnyt, hernekeiton oon ostanut aina purkissa. Pitääpä kokeilla.
Sopii esim. Kasvissose keittoihin😊
Vierailija kirjoitti:
Onko se sama kuin oregano?
Oreganon vanhan nimi on mäkimeirami. Se on eri asia kuin maustemeirami jota yleensä kutsutaan lyhyesti meiramiksi. Ilmeisesti läheistä sukua toiselleen nämä kaksi kasvia. Eri makuisia vaan.
Oreganoa laitetaan pitsan päälle. Meiramia hernerokkaan.
Käytän sitä joskus mausteena lammasruokiin, pääsiäisen aikana, reseptistä riippuen.
Ilmeisesti maku eroaa hieman oreganosta, vaikka ulkonäkö kieltämättä mausteena samanlainen.
"Maustemeirami (mejram), Origanum majorana (entinen Majorana hortensis; kulkee joskus nimella Origanum hortensis tai Origanum vulgaris): monivuotinen, korkeus 40 cm, kukinto valkoinen. Vahva tuoksu ja maku, oreganoa ja talvimeiramia makeampi ja hienompi."
Minttuhyytelö ja minttu yleenäskin, on yksi parhaimipia lammasruokien mausteita.
meirami sopii hyvin myös tomaattiruokiin.
Ainoastaan hernekeittoon laitan meiramia. Täällä on tullut muutama vinkki mihin muuhun ruokaan se sopii lisättäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sopii esim. Kasvissose keittoihin😊
Yhdyssanoihin. 😉
Meirami sopii mun mielestä erilaisiin kasvisruokiin ja hyvin käy yhteen esimerkiksi tomaatin kanssa. Sieniruokiin pitäisikin testata. Suppilovahveroiden satokausi on jo hyvin käynnissä.
Kyllähän tuolle hakemalla löytyy vaikka mitä käyttökohteita. ITse käytän vain hernekeittoon ja yksi tarkoitus on ihan riittävä. Ei se ehdi pilalle menemään. :)
Vierailija kirjoitti:
Minttuhyytelö ja minttu yleenäskin, on yksi parhaimipia lammasruokien mausteita.
Miten minttuhillo liittyy meiramiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minttuhillo liittyy meiramiin?
Appelsiinimarmeladi on hyvää paahtoleivän päällä.
Lammas-, maksa-, veri- ja riistaruoat, kaali-, punajuuriruoat, makkararuoat, porkkanalaatikko. Silakkapihvit, kalakiusaus, ja jälkkäreistä omenapiirakka ja uuniomenat. Netistä löytää ohjeita.
Hernekeitto