Lasta häiritsee luokan rauhattomuus - yhteys opeen?
Lastani häiritsee koulussa kovasti luokan rauhattomuus, se että siellä ei osata käyttäytyä ja tunnilla häiritään opetusta, käyttäydytään kavereita kohtaan tylysti, ei kuunnella opettajaa, ei noudateta ohjeita jne.
Lapsi on usein koulun jälkeen kiukkuinen ja ärtynyt. Kun kysyn syytä, hän kuvailee juuri tuota ylläolevaa. Kuulemma välitunneillakin kaikkien käytös ei ole reilua ja rehtiä ja lastani harmittaa asia.
Lastani ei kiusata - siitä ei ole kysymys.
Opettajakin on sanonut, että luokka on rauhaton ja että se on ongelma. Ope on kuitenkin jämptin ja pätevän oloinen ja uskoisin hänen osaavan pitää järjestystä yllä. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole. Käsittääkseni ongelma ei kuitenkaan ole se, että opettaja ei osaisi pitää järjestystä yllä, vaan luokka on jotenkin poikkeuksellisen vilkas.
Minua harmittaa se, että lapseni tästä kärsii ja minusta aikuisten tehtävä on ylläpitää luokassa järjestystä niin, että kaikilla on työrauha. Keinot on löydyttävä.
Harkitsen, ottaisinko opeen yhteyttä ja kertoisin, miten paljon asia lastani häiritsee. Minusta opettajan tulisi olla tietoinen myös siitä, että on oppilaita, joita rauhattomuus ja käytöstapojen puute häiritsee, koska opettajan velvollisuus ja tehtävä on hoitaa asia kuntoon. Ottaisitko sinä yhteyttä opeen? Vai vaikutanko silloin ärsyttävältä kaikkeen puuttuvalta mammalta, joka on turhaan huolissaan kullannupustaan?
Kommentit (4)
Mä ottaisin yhteyttä opettajaan sillä ajatuksella, että vanhemmatkin alkaisi puuttua asiaan. Ehdota, että pidätte ylimääräisen vanhempainkokouksen, jossa pohditte asiaa. Ja sitten voisi vanhemmat yhdessä koko luokalle kertoa tästä, että opiskelurauha on oltava.
Ope ei pysty paljon mihinkään, jos ei saa tukea vanhemmilta.
Kiva että joku muukin ajattelee näin :)
Lapsellani on toistaiseksi mennyt koulu ihan hyvin, mutta ei ole kiva, jos tällaisen asian takia alkaa koulunkäynti tuntua puulta ja tulokset laskea...
ap
Minä olen päinvastoin valmentanut lasta sietämään levottomuutta ja hän on opetellut keskittymään levottomuudesta huolimatta. Nyt yläkoulussa se sujuu jo hyvin. Uskon, että tuosta taidosta on työelämässä hyötyä.
Ilman muuta otat yhteyttä. Työrauhan puute on vakava ongelma. Luokkaan voi saada esim avustajan jos muita vaihtoehtoja ei ole.
Rauhattomuus vaikuttaa lapsesi oppimiseen negatiivisesti.