Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjoitat numerot ja kirjaimet yhteen?

Vierailija
27.11.2013 |

Esimerksi "olen asunut tässä talossa 5vuotta" tai "mä sanoin sille siitä 3kertaa".

Yksittäiset typot ymmärrän, mutta tuo on niin yleinen tapa jo, että ei selity vain sillä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen tapa? Oli ensimmäinen kerta ikinä kun näen tuollaisen tavan, ja olen sentään jo 47-vuotias.

Vierailija
2/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muotoilit otsikon noin hassusti? "Miksi kirjoitat numerot yhteen seuraavan sanan kanssa?" olisi paljon parempi ja selkeämpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:55"]

Yleinen tapa? Oli ensimmäinen kerta ikinä kun näen tuollaisen tavan, ja olen sentään jo 47-vuotias.

[/quote]

No sitte et kyllä hirveästi vietä aikaa esim. täällä. Ei mene yhtäkään päivää ettei tuohon törmäisi, harvinaista jos esim. vaan kerran päivässä näkisi tuota.

Vierailija
4/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:55"]

[/quote]

Ei tuo iästä riipu mitenkään, tuntuu olevan jotenkin muotia nimenomaan nykyään, vielä sanotaan 5 tai 10 vuotta sitten en muista havainneeni tuota ollenkaan.

ap

Vierailija
5/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:56"]

Miksi muotoilit otsikon noin hassusti? "Miksi kirjoitat numerot yhteen seuraavan sanan kanssa?" olisi paljon parempi ja selkeämpi.

[/quote]

No kokonaisuudessaan asia varmaan tulee ihan selväksi noiden esimerkkien kanssa. Pahoittelen etten nyt tullut muotoilleeksi täydellistä otsikkoa ;)

ap

Vierailija
6/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaa myös esim. 50kg, 3mm, 12%, vaikka oikeasti numeron ja suureen väliin tulee väli (50 kg, 3 mm, 12 %).

Vierailija
7/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän samaan kategoriaan menee "5-vuotta", päivämäärät muodossa 12.12 (ilman toista pistettä), "pääkipeä" tai "pahaolo".

Vierailija
8/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä numeraaleja ei mielletä sanoiksi, kun ne kirjoitetaan numeroin. Harva kuitenkaan kirjoittasi "olen asunut täällä viisivuotta". Kaikkein yleisintä yhteen kirjoittaminen on silloin, kun jäljessä tuleva sanakin on lyhennetty: "Tämän piirsi Maiju 5v."

Kyllä se numero on oma sanansa ja kirjoitetaan erikseen silloin kuin muutkin sanat kirjoitettaisiin.

Viisi tuhatta kirjoitetaan erikseen sekä kirjaimin että numeroin (5 000) mutta viisisataa yhteen (500).

Vierailija
9/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:56"]

[/quote]

No kokonaisuudessaan asia varmaan tulee ihan selväksi noiden esimerkkien kanssa. Pahoittelen etten nyt tullut muotoilleeksi täydellistä otsikkoa ;)

ap

[/quote]

Ehkä vastauksena on oikeastaan se, että ihmisillä on erilaiset kielelliset kyvyt. Sama vastaus pätee myös omaan ihmettelyysi.

Vierailija
10/10 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä 30 kymppinen 8-vuoden työ kokemuksen omaava ex-nainen (sukupuolen vaihdos siis tehty) ihmettelee 5 vuotisen työn antamalla kokemuksella ihan samaa, että missä on ihmisten kirjotus taidot nyky mailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi