Missä säilytätte kierrätykseen menevät säilykepurkit ja lasipurkit kotona?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotiasujat ovat niitä jäte luontoon tai kaatopaikalle johtavan tien varteen kum ei haluta maksaa.
Kerrostaloissa asuvat tunnolliset jätteenkäsittelijät. Olemme ekologisia. Meitä asuukin 100 perhettä maapläntillä minkä kierrätystä kaihtava oariskunta on tarvinnut kaksistaan lohkaista luonnosta.
Okt asujilla saattaa olla kilometrejä kierrätyspisteelle ja saattaa olla ihan eri suunnassa mihin pääsääntöisesti kulku, niin on siitä kierrätyksestä ylimääräistä vaivaa. Ei niitä metsään dumpata, vaan menee sekajätteeseen. Kerrostaloissa on ne kierrätysastian taloyhtiön pihapiirissä.
Eikö kierrätyspisteitä ole joka suunnassa? Asun kyllä kerrostalossa mutta alle viiden kilometrin päässä on ainakin kymmenkunta yleistä laajaa jätepistettä astioineen, eri ilmansuunnissa. Omakotitaloalueet kaikissa vieläpä vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi keittiö ja kaikelle paikkansa. Taloyhtiössä myös kaikelle omat roskikset. Helppoa. Mutta! Talothtiön roskikseen jotkut ( tahallaanko?) laittavat ihan pöljästi. Lehtiroskiksessa kassillinen muovia, biojätteessä lasia jne. Todella idioottimaista. Jos ei halua kierrättää, laittaisivat suoraan kaikki sekajätteeseen, olisi helppoa.
Jos ei mahdu sinne mihin kuuluisin tungen mihin sattuu mahtumaan.
Ei johdu edes siitä, sekajätteessä on aina tilaa. Pahviroskis on joskus täynnä.
Ökyilijöitä ei kiinnosta kierrätys.
Ymmärrän jonkun autotyoman vanhuksen joka heittää laturin sekajätteeseen tai ajattelee pönttö kuinnpönttö, samat autot niitä hakevat.
Mutta en nuoria ja lukevia ihmisiä vaikka lompsa olisi paksu.
Vierailija kirjoitti:
Asutte kaikki ilmeisesti omakotitaloissa? Pienessä ahtaassa kerrostalokämpässä ei tosiaan ole tilaa enkä kyllä rupea päivittäin viemään paria säilyketölkkiä kiertoon.. Jotenkin tämä olis ratkaistava sillä haluan kyllä kierrättää.
Asun 25m yksiössä. Keittiöni on tyylin 1x2 metriä. Sinne mahtuu erinomaisesti keräyspaikat pahville, muoville, lasille, metallille, biojätteelle ja perusroskille. Ainoastaan paperit pistän palamaan tuonne sekajätteeseen, niitä tulee muutama arkki vuodessa, kun en tilaa lehtiä ja mainosjakelun olen kieltänyt.
Mitä teillä on esimerkiksi siellä lavuaarin allaskaapissa, jos sinne ei roskiksia? Minulla on siellä lasiroskis, pieni bioroskis (en tosiaankaan halua hillota niitä pitkään), metalliroskis ja perusjäteroskis. Mahtuisi muoviroskiskin, jos siivoaisin sille tilan. Allaskaapin vieressä ulkopuolella on muoviroskis ja pahviroskis, joka on pahvikassi. Kun se täyttyy, viskaan kassin roskineen päivineen pahvinkeräykseen ja otan uuden pahvikassin kaapista. Muovi, lasi ja metalli menee huuhtelun kautta roskiin, ei jää haisemaan.
Ihan perus toimistokokoinen paperiroskis sopii moneen käyttöön. Ei tarvitse olla isoja perhekeittiökoon roskiksia.
Vierailija kirjoitti:
Asutte kaikki ilmeisesti omakotitaloissa? Pienessä ahtaassa kerrostalokämpässä ei tosiaan ole tilaa enkä kyllä rupea päivittäin viemään paria säilyketölkkiä kiertoon.. Jotenkin tämä olis ratkaistava sillä haluan kyllä kierrättää.
Asun kerrostalossa, kaksio.
Pienen keittiön alakaapissa on kaapistoon kuuluvat astiat joissa sekajäte isommassa, sekä pienemmissä muovijätteelle että metallijätteelle. Erikseen on alakaapissa astia biojätteelle. Alakaapissa on myös joko kauraryynipaketti tai litran joguttipurkki kartongille, pieni pussukka pattereille, pieni pussi lasikierrätykseen. Paperikeräykseen menevät on apupäydällä.
Mihinkään ei voi kohtuuttoman paljoa kerätä ja siksipä aina ennen ulos menoa nappaan jotain mukaani ja vien talon pihalla olevaan jätepisteeseen. En ole kokenut ongelmaksi viedä vaikka paria lasipurkkia kerrallaan, helposti menevät mukana kun kerta joka päivä mennään syystä tai toisesta ulos. Ainakin kerran mutta useimmiten usemman kerran poistutaan kotoa päivittäin.
En säilytä missään, vaan vien heti keräilyroskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kerostalossa ne lasi- ja metalliastiat ovat pihalla. Vien vuorokauden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa se kierrätyspiste on siinä omalla pihallla...
Mulla on kaupan keräilypahvilaatikko khh kaapissa ja siinä muovikassit metallille ja lasille. Kun jompi kumpi täyttyy, nakkaan kaiken kierrätettävän autoon ja pysähdyn työmatkalla kippaamaan ne keräykseen. Kartonkia ja muovia tulee vietyä useamminkin.
Normaali kerrostalon keittiön jätekaappi jossa kuusi astiaa, muoville, pahville ja sekajätteelle normikokoiset, lasi, metalli ja bio kapeat. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein syötte jos noin paljon lasi- ja metallipurkkeja tulee?
Mä asun omakotitalossa ja mulla on tiskipöydän alla tavallinen roskavaunu missä on kolme ämpäriä. Niihin kahteen kerään lasi ja metalliroskat. Harvoin tarvii niitä viedä minnekkään.
Mulla ei tule kovinkaan paljon lasijätettä, mutta metallijätettä tulee. Kissan- ja koiranruokapurkit sekä esimerkiksi tomaattimurskapurkit, tonnikalapurkit ja kookosmaitopurkit. Pitäisi varmaan ruveta taas ostamaan tomaattimurska ja kookosmaito pahvisissa purkeissa, mutta noita kissan- ja koiranruokapurkkeja joutuu kuitenkin viemään pari kertaa viikossa roskiin, niin samalla menee muutkin metallipurkit.
Minulla on keittiössäni kaksi (2) roskavaunua, joissa on omat lokeronsa kierrätykseen meneville jätteille, mm. metallille ja lasille, sekä kuivajätteelle, muoville, kartongille, biojätteelle ja paristoille. Jätepaperille on paikka tiskialtaan alla ja pantilliset pullot ovat yhdessä yläkaapissa. (Pitkänä miehenä yletyn sinne ilman koroketta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan, kun mun pitää ajaa kolmen eri pisteen kautta kierrättääkseni ihan perusarjesta tulevat jätteet olen luopunut kierrätyksestä.
Ja tietenkin minun pitää maksaa sekajätteen tyhjennyksestä kaksi kertaa kuussa vaikka kerta kuussa riittäisi, jos kierrättäisin.
Tekosyitä löytyy aina. Meillä on kaksi jäteastia. Toiseen menee pahvit, metallit, lasit ja muovit. Toiseen sekajäte. Paperit menevät saunan pesään. Sekajäteastia tyhjennetään 8 viikon välein.
En nyt noilla kierrätystaidoilla kehuskelisi. Kuullostaa että teette kuten edelläkin.
Takka ja saunanpesä ei ole roskis. Mitä enemmän tavaraa poltetaan, sitä suuremmiksi nousevat myös päästöt.monilokeroastiassa on omat osastonsa neljälle eri hyötyjätelaadulle: muovipakkauksille, kartongille, lasipakkauksille ja metallille. Palvelun etuna on kierrättämisen helppous ja vaivattomuus: jätteet eivät vie tilaa kaapeissa ja käynnit ekopisteellä jäävät pois. Lokeroastia soveltuu erinomaisesti myös pienille taloyhtiöille, joiden jätetiloihin voi olla muutoin hankalaa saada mahtumaan lisää jäteastioita kierrätettäville jätteille.
Tyhjennysväli astialle voi olla 2, 4, 6 tai 8 viikkoa asukkaiden tarpeen mukaan. Huomioithan, että kiinteistöllä tulee olla monilokeroastian lisäksi jätehuoltomääräysten mukaisesti myös kuiva- ja biojäteastia (tai biojätteiden kompostointi). Hyödyksi! -monilokeroastia voi olla myös yhteinen ns. kimppa-astia vaikkapa naapureiden kesken.
Tiskipöydän alla hyllyllä on pieni muovirasia, missä on kaupan hedelmäpussi roskapussina. Siihen kerään metallijätteet. Alhaalla on neljä muovista jätesankoa. Yhdessä niistä on useita hedelmäpusseja erilaisia roskia varten, kuten lasia varten. Otan niitä välillä mukaan, kun vien muissa jätesangoissa olevat muovit, sekajätteen ja biojätteen. Sen lisäksi on vielä kapea pahvilaatikko tai paperipussi pahveja varten. Kerrostalossa asun, joten ei ole mikään ongelma kiikuttaa vaikka yksittäistä juttua pihan roskiksille, nuo kaikki löytyvät pihasta ja niiden lisäksi vielä paperinkeräysastia. Tuon lasipussin lisäksi olevissa pusseissa on jotain muualle vietävää jätettä, kun energiansäästölamppuja, jotka ovat ongelmajätettä.
Moolokin kitaan pari kertaa kuussa. Ei ole tiloja säilyttää purnukoita.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein syötte jos noin paljon lasi- ja metallipurkkeja tulee?
Mä asun omakotitalossa ja mulla on tiskipöydän alla tavallinen roskavaunu missä on kolme ämpäriä. Niihin kahteen kerään lasi ja metalliroskat. Harvoin tarvii niitä viedä minnekkään.
Mulla ei tule kovinkaan paljon lasijätettä, mutta metallijätettä tulee. Kissan- ja koiranruokapurkit sekä esimerkiksi tomaattimurskapurkit, tonnikalapurkit ja kookosmaitopurkit. Pitäisi varmaan ruveta taas ostamaan tomaattimurska ja kookosmaito pahvisissa purkeissa, mutta noita kissan- ja koiranruokapurkkeja joutuu kuitenkin viemään pari kertaa viikossa roskiin, niin samalla menee muutkin metallipurkit.
Minä olen siirtynyt pahvisiin tomaattimurskapurkkeihin. Tosin mitäpä niistäkin mahtanee löytyä, jos ruvetaan tutkimaan.
https://kuluttaja.fi/fi/artikkeli/ruotsalaistutkimus-tomaattimurskassa-…
Huomasin itsekin, että jätteiden lajitelun myötää oma kodistani alkoi kehityä kaatopaikka tai jätelaitos. Nyt enää ei kerää niin paljon talteen. Vien melkein päivittäin roskat, sitten ei keränny niin paljon.
Mulla on Filmtownista vuosia sitten hakemani karkkilaatikot metalli- ja lasipurkeille. Metallipurkkeja tulee todella harvoin, mutta lasipurkkeja kertyy aika paljonkin. Kierrätyspisteet ovat taloyhtiön jätekatoksessa, joten ei tarvitse hillota roskaa kotona.
Smartstore kannellinen lajittelulaatikko on kätevä. Se toimii vaikka eteisessä myös istuimena tai laskutilana.
Me asutaan ns ökyalueella ja siellä ei saa olla omia jäteasioita.