miksi ruotsalainen kahvi on parempaa kuin suomalainen?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:34"]
Useassa maassa asuneena ja matkustelleena monessa maassa pidän Suomessa myytävää kahvia yhtenä huonoimmista. Ei ihan moottoriöljyn tasoista, mutta aika lähellä.
[/quote]
tuommoisena maailmamatkaajana sulta on kyllä sitten mennyt täysin ohi se asia, että on olemassa kultturieroja ;)
sinäkö se määräät, mikä kahvi on hyvää? Älä viitsi naurattaa
mä voisin yhtä hyvin väittää yli 10 vuoden Aasiassa asumisen perusteella, että kaikki Suomessa tarjottava kiinalainen ruoka on oksettavaa eikä lähelläkään sitä, mitä sen pitäisi olla. Mutta, kukas minä olen määräämään, miltä sen pitäsi maistua Suomessa? Hgistä olen löytänyt yhden ravintolan, missä ruoka on about autenttisen oloista ja mikä maistuu meidän perheelle
. Ja, kahvissa ja vaikkapa tässä kiinalaisessa ruuassa ei pidä unohtaa, että Kiinassa on useita eri "keittiöitä", eli vaikkapa Shanghaissa ruoka on erilaista kuin Sizhuanissa. Sama kait pätee tohon kahviin.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:42"]
Huonolaatuinen ja vanha bulkkikahvi maistuu paremmalta tummapaahtoisena kuin vaaleana. Paahtaminen peittää keskinkertaisia aromeja ja makuvirheitä. Korkealuokkainen tuore tilakahvi jätetään yleensä hyvin vaaleaksi, jotta paahtoaromien sijaan kupissa maistuvat kahvin omat ominaisuudet.
[/quote]
Tämä on suomalaisten paahtimoiden ikivanha selitys vaalealle paahdolle. Oikea syy on se, että paahtaessa kahvi kevenee kun vettä haihtuu. Jää siis vähemmän myytävää. Muu kahvia juova maailma on sitä mieltä, että vain hyvät pavut kestävät riittävän paahdon.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:42"]
Huonolaatuinen ja vanha bulkkikahvi maistuu paremmalta tummapaahtoisena kuin vaaleana. Paahtaminen peittää keskinkertaisia aromeja ja makuvirheitä. Korkealuokkainen tuore tilakahvi jätetään yleensä hyvin vaaleaksi, jotta paahtoaromien sijaan kupissa maistuvat kahvin omat ominaisuudet.
[/quote]
Tämä on suomalaisten paahtimoiden ikivanha selitys vaalealle paahdolle. Oikea syy on se, että paahtaessa kahvi kevenee kun vettä haihtuu. Jää siis vähemmän myytävää. Muu kahvia juova maailma on sitä mieltä, että vain hyvät pavut kestävät riittävän paahdon.
[/quote]
Kyse oli nyt siis korkealaatuisista tilakahveista, ei mistään juhlamokista. En tiedä, mistä kahvia juovasta maailmasta puhut, mutta kysypä keltä tahansa viime vuosien baristataitojen maailmanmestarilta, onko hyvä suodatinkahvi parempaa vaaleana vai tummana. Kun kahvipavut maksavat kolmekymppiä kilo, odotan maistavani kupissa hedelmäisiä, marjaisia ja sitruksisia aromeja, jotka pitkä paahtaminen kyllä tuhoaa.
Sen jälkeen, kun on pienessä kyläpahaisessa Etiopiassa viettänyt parit kahviseremoniat läpi, ei tarvitse enää miettiä onko markettikahvi hyvää.
Jos asuisit Ruotsissa niin mikään ruotsalainen ei kelpaisi sinulle...
Kahvi paahdetaan eikä jätetä puoliraa'aksi ja juustotkin kypsytetään jotta niihin tulee juuston maku eikä vain kumimainen maitopuristeen mauttomuus. Jokainen rehellinen ihminen huomaa tämän jos ennakkoluulottomasti maistelee.
Höpö höpö. Ruotsalainen kahvi on aivan järkyttävää. Hyi yök.
Pakko olla provo! 15 vuoden Ruotsin työkeikan jälkeenkään ei mikään paitsi tilliliha maistu niin inhottavalle kuin ruotsalainen kahvi- siitä jää hampaisiinkin inhottava ruskea, tahmea ja karvas pinta!
Hyvä kysymys. Meilläkin mies pitää enemmän ruotsalaisesta kuin suomalaisesta kahvista. Löfgren's Lila vai mikä sen nimi on. Käsittämätöntä vaan, miten paljon kalliimpaa se on Suomessa kuin Ruotsissa. Itse en ole koskaan juonut kahvia, joten en voi kommentoida asiaa.
Eniten mies pitää saksalaisista kahveista. Kun käymme jossain reissussa, pyrimme tuomaan niin paljon kahvia mukana, että miehellä riittää siitä sitten seuraavaan reissuun.
Myös vieraat on kehuneet meidän kahvia - vaikka ei olla mitenkään etukäteen mainostettu, että on jotain muuta kuin Presidenttiä tms.
Makuasia, aivan täysin. Ruotsalaisten kahvi on tummapaahtoisempaa, ja minun suuhuni aivan liian kitkerää. En todellakaan tykkää, vaikka italialaisista kahveista (jotka siis vasta tummapaahtoisia ovatkin) tykkäänkin.
Makuasia, aivan täysin. Ruotsalaisten kahvi on tummapaahtoisempaa, ja minun suuhuni aivan liian kitkerää. En todellakaan tykkää, vaikka italialaisista kahveista (jotka siis vasta tummapaahtoisia ovatkin) tykkäänkin.
No ei se Löfbergin liila vai mikä se on, kovin ihmeellistä ole sekään.. Tummapaahdossa ei ole niin paljon parkkihappoa joten se on vatsalle parempaa. Arabica on pehmeämmänmakuista, robusta kitkerää. Useimmat suomalaiset kahvit on sekoituksia molemmista kahvilajikkeista. Itse tykkään arabican pehmeästä mausta.
Kannattaa ostaa sähköinen kahvimylly ja jauhaa kahvipavut itse. Presidentti tummapaahto pavuista jauhettuna on niin hyvää! Yksi ulkomainen suosikkini on Kenya AA Estate.
Minusta parasta kahvia on Turun kahvipaahtimon pavuista itse kahvimyllyllä jauhettu kahvi. Muuta en juokaan.
Mikä ihme on ruotsalainen kahvi? Minä ainakin sain lapsena traumoja ruotsalaisesta kuningasjuustosta koska se löyhkäsi niin pahalta. Aloin itkemään hysteerisesti ja juusto jouduttiin viemään saunaan ettei koko asunto olisi haissut. Sama juttu surströmmingin kanssa, ihmiset eivät pysty olemaan alle sadan metrin säteellä siitä herkusta koska taju lähtee! Ruotsista ei tule muuta kuin haisevaa tavaraa!
8 jatkaa, etten ymmärrä kun monet tutut karsastaa tummapaahtoja, niiden mielestä tummapaahto on liian voimakasta...mutta Presidentti tummapaahdon kohdalla se tumma on kyllä pehmeämmän makuista kuin se tavallinen.
Olisikohan ihan makuasia. Itse join kauan perinteistä suomalaista kahvia, mutta nyt olen siirtynyt tummiin. Amerikassa "kärsin" suunnattomasti heidän kahvinlitkustaan.
Mutta asiasta on ihan turha valittaa. Täällä myy eniten vaaleat paahdot, josta keitetään vahvaa vaaleapaahtoista kahvia. Ihmiset pitävät siitä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:08"]
No ei se Löfbergin liila vai mikä se on, kovin ihmeellistä ole sekään.. Tummapaahdossa ei ole niin paljon parkkihappoa joten se on vatsalle parempaa. Arabica on pehmeämmänmakuista, robusta kitkerää. Useimmat suomalaiset kahvit on sekoituksia molemmista kahvilajikkeista. Itse tykkään arabican pehmeästä mausta.
Kannattaa ostaa sähköinen kahvimylly ja jauhaa kahvipavut itse. Presidentti tummapaahto pavuista jauhettuna on niin hyvää! Yksi ulkomainen suosikkini on Kenya AA Estate.
[/quote]
Missään kahvissa ei ole parkkihappoa, muita happoja kylläkin. Tanniinia eli parkkihappoa ei löydy koko kahvi-kasvista, eli ei sitä voi olla juomassakaan.
Siis mikä "ruotsalainen kahvi"? Niitä on aika monta tyyppiä. Vaaleaan ja happamaan litkuun tottuneet suomalaiset vierastavat eniten ns. skåneröstiä, joka todellakin on kitkerää. Ei ole minunkaan suosikkini, mutta keskimäärin ruotsalaiset kahvit ovat kyllä maukkaampia ja miellyttävämpiä kuin suomalaiset.
Tykkään Löfbergsin lilasta, siitä tummimmasta paahdosta. Juon kahvia kerettiläisittäin aika laihaksi keitettynä, joten en ole paras ihminen arvostelemaan kahveja. Joka tapauksessa tuon tummapaahtoisen lilan määrä on pienempi per annos kuin jos keittäisin kahvin suomalaisesta vaaleapaahtoisesta. Jos sitä annostelee saman verran, kahvista tulee omaan makuuni liian vahvaa. Suosittelen kokeilemaan kahvin keittämistä pienemmällä purumäärällä, jos on kiinnostunut kokeilemaan tummapaahtoista. Alunperin vatsaoireiden vuoksi siirryin siihen. Satunnaisesti ostan arabica-kahvia, se on tosi hyvää, mutta myös kalliimpaa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:30"]
ja perhana vieköön juustotkin.
[/quote]
makuasioita, ruotsalainen ruisleipä on taas pahaa
eikö ole hyvä juttu, että jokaiselle on jotain?