Maitoallerginen vauva??
Te keillä todettu vauvalla maitoallergia, mitä oireita? Imetitkö vai saiko korviketta?
Kommentit (8)
Aikanaan lapset aina itki kun imetin, kunnes vaihoimme soijakorvikkeeseen. Itku lakkasi.
Toki sitä ennen oltiin kokeiltu vaikka mitä, olin tosi tarkalla dietillä, en syönyt maisteita, raskaita ruokia, vihanneksia jne. Noi oli ekana lääkärillä ohjeena. Söin vain uunikanaa ja riisiä jonkin aikaa, ei auttanut.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 16:29"]
Täysimetin 6 kk. Oireita oli vuosia, mutta mä en tajunnut eikä neuvolasta saatu mitään apua. Ja tarkoitan nyt maitoproteiiniallergiaa, en laktoosi.
[/quote]
Yleensähän tuo maitoallergia menee lapsilla ohi muutaman vuoden iässä viimeistään, teillä ollut vissiin harvinaisempi tapaus. Ja laktoosi-intoleranssihan on erittäin harvinainen lapsilla
Kakkosella on ihan selvästi lukihäiriö. Luin kysymyksen aivan väärin. Ei todettu vauvana, joten en osaa vastata korvikekysymykseen.
Isoimmat oireet olivat helottavat posket, kipeä, turvonnut ja löysä vatsa.
Jatkuva huuto, joka ei lakannut millään keinolla. Vauva veti huudon aikana itsensä kaarelle ja oli todella kipeän oloinen. Ei nukkunut kuin pieniä pätkiä sylissä, ei edes öisin. Jatkuva oksentelu ja pulauttelu. Kakkasi vihreää vaippaan imeytyvää kakkaa 10-15 krt/vrk. Imetin ja olin tiukalla imetysdieetillä. Se auttoi jonkin verran, mutta koska vauvalla älyttömästi muitakin ruoka-aineallergioita, imetys täytyi lopettaa reilun puolen vuoden iässä. Lasta ei siis saatu täysin oireettomaksi tiukallakaan dieetillä ja äidin terveys kärsi kovasti :(
Imetin. Vauva oli huono nukkumaan. Heräili vähän väliä. Pylly punoitti.
Koetin muutamankin kerran maidotonta diettiä itselleni, ei auttanut. Kunnes sattumalta huomasin että lapsi sai voimakkaan reaktion raasta porkkanan murusta. Jätin sekä maidon että porkkanan yhtäaikaa kokeeksi pois ja lapsi rupesi nukkumaan yöt paremmin ja pyllyn punoitus häipyi. Tai kyllähän niitä muitakin aineita löytyi jotka ei sopineet mutta nuo olivat pahimmat.
Itse olin maidottomalla, porkkanattomalla jne dietillä imettäessäni kunnes lapsi siirtyi apteekin korvikkeelle noin 1v 6 kk iässä.
Oikeastaan ainoa tapa millä saatiin allergiat selville oli tarkka kirjanpito kaikesta mitä lapsi söi ja mitä imettävä äiti söi ja sitten oireilun kirjaaminen myös ylös. Näin löytyi niitä muita sopimattomia ruoka-aineita.
Vauva oksensi lisämaidot jo synnärillä,imetin kyllä 3kk mutta vauva sai myös lisämaitoa pieniä määriä ja yrjösi ja puklasi jatkuvasti,lisäksi oli rintaraivareita ym ja jatkuva kitinä,yöt kuitenkin nukkui hyvin ja kasvoi myös joten en siksi tajunnut huolestua,neuvolassakin vaan sanottiin että vauvat nyt puklailee,ei hätää..
Kun siirryttiin pelkälle korvikkeelle niin ongelma paheni,ilmavaivat ja puklaaminen lähinnä ja silloin vietiin vauva allergialääkärille joka määräsi maitoaltistukseen ja siellä homma sitten selvisi.
Vauvalla alkoi noin 6-7kk iässä posket muuttui yllätten tulipunaiseksi, muita oireita ei havaittu. Imetin vielä tuolloin niin lapsi ei saannut korviketta. Koska itse käytän kohtuudella maitotuotteita ei naaman punaisuus ollut jokapäiväistä. Noin 8-9 kk iässä aloin ymmärtämään että kyseessä on maitoallergia, vähensin omaa maidon käyttöä. Lääkäriin menimme 10 kk iässä ja lapselle tehtiin verikoe, joka varmisti muistaakseni maito- ja munaallergian. Lopetin imetyksen ja lapsi siirtyi kaupan kauramaitoon. Kaksi vuotiaana lapselle tehtiin maitoalistus ja allergiasta ei ollut enää tietoakaan ja siirryimme tavalliseen maitoon.
Täysimetin 6 kk. Oireita oli vuosia, mutta mä en tajunnut eikä neuvolasta saatu mitään apua. Ja tarkoitan nyt maitoproteiiniallergiaa, en laktoosi.