Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan tullut synnytyksen jälkeen raskaaksi? Miten pärjäsitte?

Vierailija
26.11.2013 |

Oliko raskaus yllätys vai ihan yritetty? Kauan edellisestä synnytyksestä. Eniten kiinnostaa miten pärjäsitte kahden todella pienen kanssa ja mitä muut ihmiset ajattelivat?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raskaaks tullaan ennen synnytystä. 

Vierailija
2/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli 6kk ikäinen kun tuli raskaaksi. Oma siskoni on vain 1v 5kk nuorempi, joten kokemusta on sisarenakin. Tämä kaveri ja oma äitini sanonut, että kun molemmat vielä oli vaipoissa oli aikamoista kaaosta. Piti hyvin suunnitella jos johonkin aikoi lähteä, joten äitini koki mökkiintyneensä aika totaalisesti meidän ollessa ihan pieniä.

Mutta kun lapset sitten ovat leikki-ikäisiä on jossain mielessä helpompaa kun lapsista on toisilleen seuraa. Lisäksi pienellä ikäerolla pysyy molemmilla päivärytmit aika hyvin kasassa. Kun taas esim. 3 vuoden ikäerolla ei vanhempi lapsi välttämättä enää nuku päuväunia, jolloin vaivan hoidosta voi tulla aika haastavaa.

oletko ap itse juuri tullut raskaaksi uudestaan vai vaan utelias?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli 6kk ikäinen kun tuli raskaaksi. Oma siskoni on vain 1v 5kk nuorempi, joten kokemusta on sisarenakin. Tämä kaveri ja oma äitini sanonut, että kun molemmat vielä oli vaipoissa oli aikamoista kaaosta. Piti hyvin suunnitella jos johonkin aikoi lähteä, joten äitini koki mökkiintyneensä aika totaalisesti meidän ollessa ihan pieniä.

Mutta kun lapset sitten ovat leikki-ikäisiä on jossain mielessä helpompaa kun lapsista on toisilleen seuraa. Lisäksi pienellä ikäerolla pysyy molemmilla päivärytmit aika hyvin kasassa. Kun taas esim. 3 vuoden ikäerolla ei vanhempi lapsi välttämättä enää nuku päuväunia, jolloin vaivan hoidosta voi tulla aika haastavaa.

Vierailija
4/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella osapuolella on tähän erittäin suuri merkitys. Hyvä mies, joka on läsnä ei vain paikalla ja on oma-aloitteinen. Kummatkin tekee osuutensa, koska yhdessä lapsi on saatu alkuun ja yhdessä on päätetty pitää suloinen nyytti.

Tiedän perheitä joissa ensimmäinen vuosi on todella rankka, koska toisen tarpeita, uutta tilannetta ei ole otettu huomioon. Toinen osapuoli tuntee jäävänsä "yksin", koska ei ole ymmärrystä sen kaiken hektisyyden kanssa. Kuljet virrassa päivät päästään.

Ja nyt tämä on naisen suusta, koska olen nainen :) Isoja keskustelun aiheita ja paljon saataisiin juttua aikaiseksi. Itse voi panostaa siihen, että ei ota stressiä kodista ja ei yritä olla yliäiti. Sinä olet ihminen, joka yrittää parhaansa ja se on pääasia. On itselleen armollinen.

Vai mitä?

Vierailija
6/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi kun edellinen oli 3kk. Olihan se ensin rankkaa kun edellinen ei osannut vielä edes kävellä ja molemmat tarvitsivat oman huomonsa. Mutta kaikesta on selvitty ja en todellakaan kadu tätä ratkaisua.

Vierailija
7/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kai on ollut suvussa ihan normitapa. Veljieni ikäero on 11k. Siskollani lapsien ikäero 1v4kk. Meillä 1v3kk . Toki jokaisesta perheestämme löytyy enemmänkin lapsia, mutta hassu sattuma, että äidillämme, siskollani ja minulla on esikoisten ikäero lyhyt. Seuraaviin on jo päälle 2v.

Ei ole kukaan varmaan miettinyt toisten mielipiteitä. Yleensäkään ei kannata niin kamalasti pohtia muiden sanomisia tai miettimisiä.

Elämä on ollut ihan tavallista. Itse koen, että kahden ensimäisen kanssa oli jopa helpompaa, kun oli lyhyt ikäero, kuin nuorempien, joiden ikäeroksi tuli päälle 2v. Näin sanoi siskonikin.

Lyhyen ikäeron sisarukset ovat aikuisina ainakin meidän perheissä todella läheisiä. Meilläkin pitävät tiiviisti yhteyttä, vaikka muuttivat eri paikkakunnille opiskelemaan. Käyvät paljon toistensa luona viikonloppuisin

Vierailija
8/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani lapsien ikäero on 9kk 3vkoa.

Raskainta oli siinä vaiheessa kun lapset olivat aivan pieniä, kaverini ei kuulemma muista ajasta yhtään mitään. Mihinkään omiin rientoihin ei päässyt, mutta hiekkalaatikolla istuttiin ahkerasti, tavallista arkea. Rankkaa oli, mutta ihan täyspäisiä lapsia kasvoi ja kaverini pysyi myös täyspäisenä. ;)

Vierailija
9/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia vastauksia. En ole ap, mutta olen miettinyt, nyt ensimmäistä odottaessani, että toinen olisi hyvä tehdä joko heti perään tai sitten yli viiden vuoden päästä. (Opiskelut yms. olen 28v)

Rankkaa ilmeisesti tulisi olemaan. Onneksi miehen kanssa pystytään puhumaan kaikesta ja keskustelemaan suuttumatta(kin) jos tuntuu, että jää yksin, tai vastaavaa. Hyvä tietää että on kuitenkin mahdollista. :)

Vierailija
10/10 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan on ok jos kaikki menee hyvin. Serkkuni esikoinen on hyvin rauhallinen ja kiltti tyttö. Ristiäisissä oli jo raskaana ja seuraava lapsi oli adhd ylivilkas poika. Kummatkin vauvat olivat vaipoissa, esikoinen osasi hädintuskin kävellä.

Nyt kun vanhin pääsi ripille äiti myöntää että oli esikoiselle huono äiti. Pikkuveli vei niin paljon huomiota ylienergisyydellään, ei totellut yhtään ja oli muutenkin erittäin eläväinen.

Jos lapset ovat terveitä ja rauhallisia, ei se varmaan suuri juttu ole, totahan on tehty iät ja ajat, mutta jos erikoisvilkkautta tai muutenkin jotain sairautta, on homma jotain ihan muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi