Mistä ja miten purjeveneet rakennetaan?
Kommentit (14)
Entä purjeet? Oisko täällä ketään purjevene-eksperttiä, joka tykkäis selittää ihan juurta jaksain kaiken?
Siis mitä tietoa nyt haet? Me harrastamme kyllä purjehdusta mutta emme me kyllä veneitä ole koskaan itse tehneet (paitsi mies ihan nuorena jollan), eli en mikään expertti siinä suhteessa ole.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:11"]
Siis mitä tietoa nyt haet? Me harrastamme kyllä purjehdusta mutta emme me kyllä veneitä ole koskaan itse tehneet (paitsi mies ihan nuorena jollan), eli en mikään expertti siinä suhteessa ole.
[/quote]
Kertoisitko mulle purjehduksesta kaiken minkä kerkeät tai jaksat? Aattelin vain, että ensin tietenkin pitää olla vene, ennenkuin purjehdusta pystyy harrastamaan. :) Eli ilmeisesti sen jollan pystyy itse rakentamaan?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:19"]
[/quote]
Kertoisitko mulle purjehduksesta kaiken minkä kerkeät tai jaksat? Aattelin vain, että ensin tietenkin pitää olla vene, ennenkuin purjehdusta pystyy harrastamaan. :) Eli ilmeisesti sen jollan pystyy itse rakentamaan?
[/quote]
Purjehdus on niin valtavan laaja aihe että siitä on mahdoton lyhyesti kertoa, kirjastoista löytyy todella hyvin purjehduksesta ja veneenrakennuksesta kertovia kirjoja, kannattaa käydä lainaamassa! Ennen veneenrakentamista kannattaa yrittää päästä mukaan purjehdukselle jotta näkee onko se edes omaa hommaa (sehän ei olekäytännössä sitä haavemaailmaa jossa istutaan veneessä viinilasi kourassa ja livutaan auringonlaskuun), purhjehtiessa kun hommaa riittää. Joillakin purjehdusseuroilla pääsee ilmaiseksi mukaan purjehduksille, eli tsekkaa lähin purjehdusseurasi. On perehdyttävä myös veneilyn liikennesääntöihin ja veneilykieleen (jossa on ihan oma sanastonsa). Suosittelen myös purjehduskoulua/kurssia, niitäkin on paljon kesäsisin. Antoisa harrastus kyllä, eli suosittelen lämpimästi!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:19"]
[/quote]
[/quote]
Purjehdus on niin valtavan laaja aihe että siitä on mahdoton lyhyesti kertoa, kirjastoista löytyy todella hyvin purjehduksesta ja veneenrakennuksesta kertovia kirjoja, kannattaa käydä lainaamassa! Ennen veneenrakentamista kannattaa yrittää päästä mukaan purjehdukselle jotta näkee onko se edes omaa hommaa (sehän ei olekäytännössä sitä haavemaailmaa jossa istutaan veneessä viinilasi kourassa ja livutaan auringonlaskuun), purhjehtiessa kun hommaa riittää. Joillakin purjehdusseuroilla pääsee ilmaiseksi mukaan purjehduksille, eli tsekkaa lähin purjehdusseurasi. On perehdyttävä myös veneilyn liikennesääntöihin ja veneilykieleen (jossa on ihan oma sanastonsa). Suosittelen myös purjehduskoulua/kurssia, niitäkin on paljon kesäsisin. Antoisa harrastus kyllä, eli suosittelen lämpimästi!
[/quote]
Kiitos sinulle!
No hei
Itse olen purjehtinut pienestä pitäen monilla veneillä ja monilla vesillä. Purjehdus on mitä antoisin, laajin, rentouttavin ja arjesta irroittavin harrastus mitä tiedän. Purjehdusta ei tule aloittaa noin vain. Se vaatii vuosien harjoittelua ja kokemuksia. Ennen oman veneen hankkimista kannattaa selvittää onko itsestä purjehtiaksi. Siihen vaaditaan voimaa, tasapainoa, ketteryyttä, tietotaitoa, kärsivällisyyttä, rohkeutta, apua ja ennen kaikkea rahaa.
Itse veneen rakentaminen on äärimmäisen haastavaa. Eri osiin kohdistuu uskomattoman suuria voimia ja jos kaikkea ei ota huomioon joutuu kalojen kaveriksi. Suosittelenkin lämpimästi valmiin veneen hankkimista. Nettivene on hyvä paikka aloittaa. Mistä veneet rakennetaan? Suurin osa nykyveneistä on tosiaan lasikuidusta. Myös muovisia, rautaisia, puisia ja alumiinisia veneitä löytyy. Masto on alumiinia, hiilikuitua tai puuta. Purjeita valmistetaan dacronista, kevlarista, hiilikuidusta, sekä eri yhdistelmistä. Veneessä on kuitenkin oltava lukuisia lisävarusteita ja niitä kaikkia on osattava käyttää. Kuten aiemmissa kommenteissa mainittiin kannattaa ensin hakeutua peruskurssille. Vesille ei saa lähteä pelleilemään omin päin mitään tietämättä. Kuten normaalissakin liikenteessä, myös vesillä on omat sääntönsä. Omalla tunaroimisella voi olla mittavat seuraukset. Ensin kannattaa aloittaa vaikka ihan pienellä optimisti jollalla, jotta oppi miten purjeet toimii tuulen, peräsimen, kölin, rungon, veden ja oman kehon rinnalla. Jollakursseja tarjoaa esim. jotkin pursiseurat ja meripartiolippukunnat. Tämän jälkeen on osattava merenkulun teoriaa. Saaristolaivurikurssi (tai joku saman niminen yms.), erilaiset oppikirjat auttavat tässä. Mikään ei kuitenkaan vastaa kädestä pitäen vuosia saatua oppia. Ja vielä senkin jälkeen ennen iki oman veneen hankkimista kannattaa vuokrailla yksi kesä erilaisia veneitä, jotta tietää millainen vene itselle sopii. Hyviä veneen vuokraajia ovat mm. Midnight Sun sailing ja Finlandiasailing.
Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä ja jos jotain jäi mainitsematta.
Purjehdus on kokeilemisen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 10:52"]
Suurin osa purjeveneistä on nykyisin lasikuitua. Ensin tehdään muotti, sinne lasikuitu ja tadaa vene on (melkein...) valmis.
[/quote]
Entäs ne mastot?
[/quote]
Tehdän muotti, lisätään lasikuitua ja mastokin on valmis. Ok, siellä voi olla jotain muuta ytimenä kuin lasikuitua.
[/quote]
Lasikuituinen masto on yleensä ontto
Suurin osa purjeveneistä on nykyisin lasikuitua. Ensin tehdään muotti, sinne lasikuitu ja tadaa vene on (melkein...) valmis.
Voi vitsi, hain googlella jollaa, niin tuli vaan matkapuhelimien kuvia ja muuta pöhköä. Pöh
[/quote]
Entäs ne mastot?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 10:53"]
[/quote]
Entäs ne mastot?
[/quote]
Tehdän muotti, lisätään lasikuitua ja mastokin on valmis. Ok, siellä voi olla jotain muuta ytimenä kuin lasikuitua.
On siis kai olemassa purjevenetehtaita, joissa on semmoset jättimuotit?