Stubbin yksityiskonelaskut 597.924 euroa vuodessa
Ministereistä pistää silmään Alexander Stubb. Esimerkiksi vuonna 2009 hänen yksityisten lentokoneiden käytöstä koostuneet laskut ovat loppusummaltaan 597.924 euroa.
Laskuista monet ovat mielenkiintoisia. Esimerksi yksi lento Helsinki - Bryssel - Helsinki maksoi yksityiskoneella 44.750 euroa. Kyseisellä välillä on niin tiheästi normaalivuoroja, että yksityiskoneen käyttö tuntuu tarpeettomalta. Toki lennoilla on mukana usein muitakin henkilöitä, mutta silti on syytä asettaa kyseenalaiseksi näin mittava yksityiskoneiden käyttö.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1305679310644
MItä väärää suomalaiset ovat tehneet, että meillä on stubbit, laura rädyt, jutat, jyrkit jne?
Kommentit (44)
Miksi ei Ilmavoimilta / Puolustusvoimilta tilata enemmän lentoja? Ilmavoimat laskuttaa yhdestä Brysselinmatkasta vain noin 2000 euroa, kun yksityisten laskutus tähän verrattuna on yli kymmenkertainen!
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 07:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 05:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 23:34"]
Kaikkiin paikkoihin ei pääse sujuvasti reittilennoilla.
[/quote]
Brysseliin? Johon menee reittikone monta kertaa päivässä. Minäkin joudun usein lähtemään työmatkalle sunnuntaina koska maanantain lennolla en ehdi ajoissa. En saa mitään ekstraa siitä, että meidän perheen viikonloppu menee pilalle mun työmatkan takia. Ei mulle makseta saati varata konetta siksi, ettei sunnuntain lenkki nyt vaan jää väliin Kun olen tottunut sen kirmaamaan tuossa lähimetsässä enkä viiden tähden hotellin juoksumatolla.
[/quote]
Okei, ryhdy sinä sitten ministeriksi kun olet sopeutuvampi ja muutenkin ilmeisen pätevä.
[/quote]
Brysseliin kyllä lentää päivittäin useampi reittilento Suomesta. Jostain syystä ne eivät vain kelpaa.
Stubb on varmasti oikein mukava tyyppi, muuta minusta hän on unohtanut ministerintyössään kokonaan Suomen edun. Häneltä puuttuu terve kriittisyys EU:ta kohtaan. Hän ajaa ensisijaisesti omaa etuaan. Stubb on mm. kannattanut Turkin EU-jäsenyyttä ja todennut ettei romanikerjäläisten toimintaan liity järjestäytynyttä rikollisuutta. Kuinka edullisia nämä kannanotot ovat Suomelle?
Niinistö alensi omaa presidentin palkkaansa taloustilanteen takia, eikö olisi vähintään kohtuullista että ministerit harkitsisivat niitä reittilentoja?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:05"]
Ulkoministerin ja ulkomaankauppaministerin kuuluu matkustaa!
[/quote]
mutta miten? yksityissuhkarilla vai tavallisessa business-luokassa?
Tässä on kyseessä Brysselin lennot, ei minnekään Ugandaan.
Luit varmaan artikkelin alusta, että EU maksaa sen toimintaan liittyneet lennot takaisin Suomelle.
Toisekseen, tuskin Stubb (tai Vanhanen tai kukaan muukaan) yksin siellä koneessa istuu.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 23:31"]Voiko joku pliis kopioida ton uutisen tähän, en nää kun oon lukenut jo hesarin viikon ilmaset 5 artikkelia (ihan perseestä tää et saa lukee vaan muutaman...)
[/quote]
Rahalla saa. Ei is tai il anna lukea lehteä ilmaiseksu.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 09:40"]
Luit varmaan artikkelin alusta, että EU maksaa sen toimintaan liittyneet lennot takaisin Suomelle.
Toisekseen, tuskin Stubb (tai Vanhanen tai kukaan muukaan) yksin siellä koneessa istuu.
[/quote]
...en tiedä parantaako asiaa yhtään että EU maksaa kaikkien jäsenvaltioiden perusteettomat ökylennot. EU:n rahat on jäsenvaltioiden rahoja ja niitä maksavat suhteessa eniten ne joilla rahaa vielä on. Kuten Suomi.
Tässä taloustilanteessa pitäisi virkamiesten ja ministerien ymmärtää miten iso symbolinen merkitys rahankäytön kohtuullistamisella olisi. Sekä Suomessa että muualla EU:ssa.
Stubb on stubido. Oikeasti mulle tulee mieleen, että on vähän yksinkertainen. Sellainen hirveä pyrkyri, mutta ei kauhean älykäs.
En tiedä hänen työstään nykyisessä, mutta mulla on mielikuva, että Väyrynen (kamalaa sanoa) paljon tykimpi vienninedistäjänä. Muistan, kun lehdessä oli juttu Väyrysen touhuista jollain Turkin matkalla, ja siinä sanottiin, että uskomattoman taitavasti loi suhteita, osasi (!) vetäytyä taka-alalle liikeneuvotteluita varten ja muutenkin oikeasti mietti Suomen etua touhuissan. (omansa lisäksi) Stubb taas ajaa omaa etuaan ja EU:n etua sokeasti.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:05"]
Stubb on stubido. Oikeasti mulle tulee mieleen, että on vähän yksinkertainen. Sellainen hirveä pyrkyri, mutta ei kauhean älykäs.
En tiedä hänen työstään nykyisessä, mutta mulla on mielikuva, että Väyrynen (kamalaa sanoa) paljon tykimpi vienninedistäjänä. Muistan, kun lehdessä oli juttu Väyrysen touhuista jollain Turkin matkalla, ja siinä sanottiin, että uskomattoman taitavasti loi suhteita, osasi (!) vetäytyä taka-alalle liikeneuvotteluita varten ja muutenkin oikeasti mietti Suomen etua touhuissan. (omansa lisäksi) Stubb taas ajaa omaa etuaan ja EU:n etua sokeasti.
[/quote]
Sen olemme joutuneet huomaamaan, että olet olet kovin äänekäs noiden "mielikuviesi" kanssa.
joo, Stubbia ei Suomen etu hirveästi kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:06"]
Jos puolen miljoonan matkakuluilla saa edistettyä suomalaista vientiä miljardeilla, niin hyötysuhde on aikas hyvä.
[/quote]
siinäpä se, JOS.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:53"]
Jos puolen miljoonan matkakuluilla saa edistettyä suomalaista vientiä miljardeilla, niin hyötysuhde on aikas hyvä.
[/quote]
siinäpä se, JOS.
[/quote]
Miljardit eurot virtaavat Suomesta ulkomaille suomalaisyritysten vaihtaessa omistuspohjaa. (Nokia ei ole ainoa)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 09:14"]
[/quote]
Brysseliin? Johon menee reittikone monta kertaa päivässä. Minäkin joudun usein lähtemään työmatkalle sunnuntaina koska maanantain lennolla en ehdi ajoissa. En saa mitään ekstraa siitä, että meidän perheen viikonloppu menee pilalle mun työmatkan takia. Ei mulle makseta saati varata konetta siksi, ettei sunnuntain lenkki nyt vaan jää väliin Kun olen tottunut sen kirmaamaan tuossa lähimetsässä enkä viiden tähden hotellin juoksumatolla.
[/quote]
Okei, ryhdy sinä sitten ministeriksi kun olet sopeutuvampi ja muutenkin ilmeisen pätevä.
[/quote]
Brysseliin kyllä lentää päivittäin useampi reittilento Suomesta. Jostain syystä ne eivät vain kelpaa.
Stubb on varmasti oikein mukava tyyppi, muuta minusta hän on unohtanut ministerintyössään kokonaan Suomen edun. Häneltä puuttuu terve kriittisyys EU:ta kohtaan. Hän ajaa ensisijaisesti omaa etuaan. Stubb on mm. kannattanut Turkin EU-jäsenyyttä ja todennut ettei romanikerjäläisten toimintaan liity järjestäytynyttä rikollisuutta. Kuinka edullisia nämä kannanotot ovat Suomelle?
Niinistö alensi omaa presidentin palkkaansa taloustilanteen takia, eikö olisi vähintään kohtuullista että ministerit harkitsisivat niitä reittilentoja?
[/quote]
Aikataulut voivat olla sellaisia, ettevät ne sovi. Esim. ministeri on tullut jostain muualta ja pitää ehtiä ajoissa johonkin tiettyyn kokoukseen. Reittilennot ovat usein täysiä eikä pienellä varoitusajalla saa paikkoja sen paremmin EU-virkamiehet kuin edustajat kuin ministeritkään koneisiin. Sen takia esim. Katainenkin on lentänyt paljon Brysselin-lentoja. Tai on tehty isompi turnee, jossa kierretty useampi paikka viikon parin sisään jossain eksoottisemmassa paikassa, jolloin reittilentojen käyttäminen söisi kallista aikaa. Eikä koneessa ole ollut vain yksi ministeri vaan isompi työryhmä tai delegaatio. Viime vuosina hallitus on pyrkinyt käyttämään enemmän Ilmavoimien palveluja, jotka on edullisempia.
Olisin paljon enemmän huolissani hallituksesta, joka ei katso asiakseen matkustaa yhtään mihinkään ja hoida poliittisia ja kaupallisia suhteita eri tahoille.
Kyllä taas huomaa miten vaalit on lähestymässä, persut alkaa soittaa torvea aina tilaisuuden tullen ja itkeä, miten veteraaneja ja vanhuksia ei hoideta kun rahat menee matkailuun. Kummasti on persuillekin esim. valiokuntamatkat ja EU-reissut kelvanneet.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:53"]
[/quote]
siinäpä se, JOS.
[/quote]
Vaihtoehto on, ettei tehdä mitään, ja se ei varmasti edistä vientiä.
Reittilennoissa haaskaantuu aikaa odotteluun eikä aikataulut aina sovi!
[/quote]
[/quote]
Paska diili sulla, vaihda firmaa. Meillä lennetään usein myös sunnuntaisin ja lauantaisinkin, varsinkin kun lähdetään kaukolennoille. Jokainen tunti jonka vietät vapaa-aikana koneessa tai muuten matkustaen korvataan täysimääräisesti.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 09:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aikataulut voivat olla sellaisia, ettevät ne sovi. Esim. ministeri on tullut jostain muualta ja pitää ehtiä ajoissa johonkin tiettyyn kokoukseen. Reittilennot ovat usein täysiä eikä pienellä varoitusajalla saa paikkoja sen paremmin EU-virkamiehet kuin edustajat kuin ministeritkään koneisiin. Sen takia esim. Katainenkin on lentänyt paljon Brysselin-lentoja. Tai on tehty isompi turnee, jossa kierretty useampi paikka viikon parin sisään jossain eksoottisemmassa paikassa, jolloin reittilentojen käyttäminen söisi kallista aikaa. Eikä koneessa ole ollut vain yksi ministeri vaan isompi työryhmä tai delegaatio. Viime vuosina hallitus on pyrkinyt käyttämään enemmän Ilmavoimien palveluja, jotka on edullisempia.
Olisin paljon enemmän huolissani hallituksesta, joka ei katso asiakseen matkustaa yhtään mihinkään ja hoida poliittisia ja kaupallisia suhteita eri tahoille.
Kyllä taas huomaa miten vaalit on lähestymässä, persut alkaa soittaa torvea aina tilaisuuden tullen ja itkeä, miten veteraaneja ja vanhuksia ei hoideta kun rahat menee matkailuun. Kummasti on persuillekin esim. valiokuntamatkat ja EU-reissut kelvanneet.
[/quote]
Sinä se jaksat jatkuvasti vetäistä sen persukortin esiin, kun et näköjään muuhun pysty. Hohhoijaa...
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:11"]
Reittilennoissa haaskaantuu aikaa odotteluun eikä aikataulut aina sovi!
[/quote]
Totta. Plus että jos tulee viimehetken lähtö niin Brysselin koneet esim on usein täyteen buukattuja eikä paikkaa löydy.
Eikä ole mutua, lennän itse Brysseliin noin 20 kertaa vuodessa ja varsinkin Bisnes on usein täynnä. Ja tosiaan, en oleta että ministeriä istutetaan karjavaunun riville 27 keskipaikalle, jotain tasoa pitää olla vaikka punavihreiden rivistä marinaa kuuluisikin.
Voi helvetti, ihan sama se on kuka ne lennot maksaa, joku ne turhat kulut kuitenkin maksaa! Miten ihmiset voi olla näin tyhmiä? Ja jos eu jotain maksaa, niin eiköhän Suomi nettomaksajana lopulta ihan itse maksa nämä ökyilijöitten törsäykset.
Toisaalta, suomalaisilla on just sellaiset päättäjät jotka ovat ansainneetkin. Vain täysin tyhjäpäiset älykääpiöt puolustelee jatkuvasti näitä rötöstelijöitä, joista meille ei ole mitään hyötyä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
en todellakaan väitä olevani pätevämpi tai pystyvämpi kuin Stubb, päinvastoin hän on yksi niistä poliitikoista joita arvostan, mutta näinä aikoina tuollainen tuhlailu on tuomittavaa. Me muutkin joudumme kärsimään epämukavuutta ja kestämään hankalia tai itselle omista syistä epäsopivia aikatauluja vaikka olisimme suht. Korkeassa asemassa. Jos joku kokous Brysselissä on niin tulenpalavan tärkeä eikä mikään muu onnistu, niin fine, ota kone ja lennä! Mutta olen livenä työssäni nähnyt kuinka virkamies lentää ensin aamulla Tukholmaan ja sieltä takaisin Suomeen ja iltapäivällä takaisin Tukholmaan juhliin ja seuraavana päivänä aamulla Suomeen. syynä virallisesti ihan tyhjänpäiväinen palaveri, jonka olisi taatusti voinut siirtää, todellisuudessa syy oli lapsen harrastukseen liittyvä meno.