Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paiseen hoito

Korva *
22.09.2020 |

Hoitoa kotona/lekurissa ym. Mitä olette tehneet kotosalla paiseelle? Mitä lääkkeitä tai puhdistus aineita käyttäny jotka tehoais? Onko parantunu kotihoidolla? Minkä kokoisia paiseita on ollu ja missä kohtaa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee alapäähän noita, suihkutan kuumalla vedellä ja aina jossain vaiheessa ne pamahtaa ja alkaa valuttaa mätää pois

ja puristan varovasti itse loput.

Mulla nuo johtuu vissiin ylipainosta, kun olin hoikempi useamman vuoden, ei vaivannut ollenkaan.

Vierailija
22/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paiseen hoito on AINA avaus, sanoi lääkäri mulle.

Mulla paise ollut todella arassa ja pahassa paikassa, vei leikkaus- ja osastohoitoon, antibioottikierteeseen ja lopulta sairaalabakteerin saamiseen ym.

Terveisiä vaan tutuille.... :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä oli paise niskassa, reilu kananmunan kokoinen. Ärtyi ja alkoi punoittaa. Sitten kuitenkin vähän myös aukesi ja alkoi valuttaa märkää pois. Basibactia puuterina päälle ja sidos, jonka vaihto 2 kertaa päivässä. Ja tosiaan, suihkuttelua, suihkuttelua. Lisäksi iburpofeiini-kuuri (tulehdukseen). Parani. 

Vierailija
24/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korva * kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paise on kyllä aina lääkäriin menon paikka. Ne pitää tyhjentää, jos niissä on märkää, verta ym. Paise ei itsekseen parane. Missä sinulla on paise? Erittääkö? Kuinka kauan ollut? Voiko puristaa tyhjäksi?

Ap. Yritin kopioida viestin. Tuli koko keskustelu, sorry.

Niin paise oli 1,5kk korvan luona, missä yläosa kiinnittyy naaman. Kävin lekurilla, joka määräsi ajan kirurgille poistoon. Se paise kuitenkin avautui ite, ja puristin sen sitten paperit etusormissa ulos. Ja desifioin. Kaikki mönjä tuli kyllä ulos ja se parantunu hienosti. 7pv laitoin Bacibactia. En tiedä oisko pitäny laittaa pidempään, lähtikö rupi liian aikaisin pois vai miksi tuo aukko ei nyt lähde paranemaan.

Oisko tuo FUCICORT antibiootti salva parempi siihen kun tuo BACIBACT?

Sinä tarvit Kefexiniä sisäisesti ja osta apteekista vetyperoksidia paiseen puhdistusta varten. Sen lisäksi kunnon vedenpitäviä laastareita.

Vetyperoksidi ja vedenpitävät laastarit löytyy. Toivottavasti pian saan antibiootit.

Kuinka kauan tuota haavaa pitää puhdistaa? Kuin monta krt/pv:ssä?

Vierailija
25/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oli paise niskassa, reilu kananmunan kokoinen. Ärtyi ja alkoi punoittaa. Sitten kuitenkin vähän myös aukesi ja alkoi valuttaa märkää pois. Basibactia puuterina päälle ja sidos, jonka vaihto 2 kertaa päivässä. Ja tosiaan, suihkuttelua, suihkuttelua. Lisäksi iburpofeiini-kuuri (tulehdukseen). Parani. 

Ohoh. Olipa hyvä, kun tuolleen parani. Miten vahvaa ibuprofeiinia ja kuinka monta kertaa päivässä pitäs ottaa?

Vierailija
26/34 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen soittamaan terkkariin, haavahoitaja voisi varmaan auttaa. Itselläni oli paise, jonka puhkeamisen ja tyhjentymisen jälkeen paiseen kohdalle jäi ”monttu”, johon sain hoito-ohjeet ja paranemista seurattiin haavahoitajan vastaanotolla. Monttuun laitettiin Sorbact-nauhaa, joka imee itseensä erittyvää märkää ja sitä sitten päivittäin vaihdoin itse ja hoitajalla kerta viikkoon tsekkaus. Tärkeintä on, että haava paranee alhaalta päin, eikä iho kuroudu umpeen vain päältä, jättäen kuopan alttiiksi uudelle tulehdukselle. Paraneminen kävi hitaasti, mutta varmasti, eikä ole tullut uudestaan.

Vierailija
27/34 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen soittamaan terkkariin, haavahoitaja voisi varmaan auttaa. Itselläni oli paise, jonka puhkeamisen ja tyhjentymisen jälkeen paiseen kohdalle jäi ”monttu”, johon sain hoito-ohjeet ja paranemista seurattiin haavahoitajan vastaanotolla. Monttuun laitettiin Sorbact-nauhaa, joka imee itseensä erittyvää märkää ja sitä sitten päivittäin vaihdoin itse ja hoitajalla kerta viikkoon tsekkaus. Tärkeintä on, että haava paranee alhaalta päin, eikä iho kuroudu umpeen vain päältä, jättäen kuopan alttiiksi uudelle tulehdukselle. Paraneminen kävi hitaasti, mutta varmasti, eikä ole tullut uudestaan.

Juttelin iholekurin kans. Sanoi, että pitäis ottaa näyte ja tutkia, että voi antaa sopivan antibiootin. Hän sano, että jos sitä ei leikkaa se patti alkaa kasvaa uudelleen.

Hän sanoi, että tuo punoitus on niin pientä, että voi liittyä paranemiseen jos ois tulehdus olisi punaisempi.

Nyt sit ilmeisesti hoidan Bacibactilla leikkaukseen asti ens kuussa. Kysyin miten sitä puhdistetaan. Sanoi, ettei sitä nyt tarvi erikseen puhdistaa, kunhan antaa parantua.

Haava näyttää hieman vaaleammalta tänään. Laitoin yöksi tipan Teepuuöljyä Bacibact rasvan sekaan.

Vierailija
28/34 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö sinulla leikata se paise?

Onko sinulla vielä monttu siinä?

Minullakin jäi monttu sen jälkeen ku paise tyhjentyi, mutta nyt on se kohta tasottunu. Onko tuo normaalia paranemista, vai tekeekö uutta paisetta, kun monttu tasottunu.. Minulla oli niin pieni tuo aukko, ettei siitä mitään nauhaa ois saanu sisään.

Oliko sinulla punanen reunoilta se aukko, josta tuli mönjä ulos?

Vierailija
29/34 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo paiseen uusiutuminen liittyy varmaan tuohon, että kun haava menee liian kiireesti umpeen, ei kaikki mätä kerkee tulla ulos sisältä.

Vierailija
30/34 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Pitikö sinulla leikata se paise?

Minullakin jäi monttu sen jälkeen ku paise tyhjentyi, mutta nyt on se kohta tasottunu. Onko tuo normaalia paranemista, vai tekeekö uutta paisetta, kun monttu tasottunu.. Minulla oli niin pieni tuo aukko, ettei siitä mitään nauhaa ois saanu sisään.

Oliko sinulla punanen reunoilta se aukko, josta tuli mönjä ulos?[/quote]

Ei leikattu, sitä tyhjennettiin imemällä ruiskulla päivystyksessä, kun kipu kävi niin sietämättömäksi, että oli pakko ryömiä ensiapuun. Mutta sillä kerralla sieltä tuli vain pieni määrä mätää, eikä juuri oloa helpottanut. Seuraavana päivänä rapsuttelin siihen pistoreiän päälle tullutta rupea, joka irtosi ja samalla märkä oikein tulvi ulos (anteeksi epämiellyttävät mielikuvat), mutta olo helpottui samalla sekunnilla kun paine purkautui. Seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä paikalla oli se monttu, n. 8mm leveä ja ehkä melkein saman verran syvä. Hoito kesti viikkoja, mutta en halunnut kiirehtiä kun siitä juuri varoiteltiin, että helposti uusii jos ei malta hoitaa ja antaa parantua. Oli ihan p erseestä koko projekti, vieläkin puistattaa. Mutta nyt paikalla on vain pieni haalea arpi, joten loppu hyvin, kaikki hyvin.

Vierailija
31/34 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö sinulla leikata se paise?

Oliko sinulla punanen reunoilta se aukko, josta tuli mönjä ulos?

Ei leikattu, sitä tyhjennettiin imemällä ruiskulla päivystyksessä, kun kipu kävi niin sietämättömäksi, että oli pakko ryömiä ensiapuun. Mutta sillä kerralla sieltä tuli vain pieni määrä mätää, eikä juuri oloa helpottanut. Seuraavana päivänä rapsuttelin siihen pistoreiän päälle tullutta rupea, joka irtosi ja samalla märkä oikein tulvi ulos (anteeksi epämiellyttävät mielikuvat), mutta olo helpottui samalla sekunnilla kun paine purkautui. Seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä paikalla oli se monttu, n. 8mm leveä ja ehkä melkein saman verran syvä. Hoito kesti viikkoja, mutta en halunnut kiirehtiä kun siitä juuri varoiteltiin, että helposti uusii jos ei malta hoitaa ja antaa parantua. Oli ihan p erseestä koko projekti, vieläkin puistattaa. Mutta nyt paikalla on vain pieni haalea arpi, joten loppu hyvin, kaikki hyvin.

Rasittava tosiaan tällanen paise. Sain tänään antibiootit, vai liekkö ollu penisiliin. 5pv, 4xpv. Toivottavasti menis ohi. Käyn huomenna vielä lekurissa, hoitaja puhdistaa. Tänään puhdisivat ja panivat laastariin jonkun mönjän ja aukon päälle.

Vierailija
32/34 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista Neoamiseptia tai vastaavaa ja Fucidin voidetta olen laittanut. Suihkuttelu tärkeää.

T. 8

Onko tuo Fucidin voide samankaltaista kun Bacibact jota saa reseptivapaasti?

Minulla oli 5pv antibiootti tabletit. Näytti että parantuu haava. Nyt se on taas vähän punainen. Kävin toiset 5pv vielä lisäksi. Usko menee, ja kyrsii kun tommonen piti tulla. Eikä oikeen viittis korona aikaan sairaalassa kulkea.

Miten pitkiä antibiootti kuureja teillä on muilla on ollut ? Ja pitäskö tuota antibiootti voidetta käyttää yhdessä tablettien kanssa? Kuinka monta päivää tuota antibiootti rasvaa pitäs panna?

Riittääkö kerta/ pv puhdistus vai antaako vaan puhtaan kääreen alla olla useamman päivän?

Ois kiva ku joku lääkäri myös antaisi neuvoja, usko loppuu..

Vierailija
33/34 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja minulta otettu kerran eräs paise pois. Yritin itse sitä nivusista puristaa mut vesi tuli silmiin. Se kasvoi isommaksi kuin pingispallo. Menin tk:lle sain ajan. Siellä kävi lääkäri kattoo kun housut kintuissa olin ja sanoi "jumalauta" on  varmaan kipeä. Kivesten viereen nivuseen tuli lähelle peniksen vartta. Jumalauta että se osasi olla veemäinen. Mulle nousi kuume siitä, joten tulehtui pahasti. Lekuri haki kirurgin veiten ja puhkasi sen. Ensiksi laitettiin puudutuksia 3 kertaa juureen keskelle ja päälle. Hyi kun se puhkesi en ikinää unohda sitä hajua mikä tuli ja tunsin kuinka valui reittä pitkin märkää. He puhdistivat sen huolella se haava jätettiin teipillä auki ja thats it tuosta aikaa vuosi. No nyt on samanlainen mutta isompi toisella puolen , ei jumalauta että vituttaa. En mennyt vielä pe lekuriin mutta maanantaina menen en kehtaa uskalla itse puhkasta ettei tule vakavampi tulehdus. Se on jo nyt ihan TUmman sininen paise. Ja hetkinen se on isompi kuin pingispallo nytkin.

Suihkussa käynyt ja huolella puhdistanut. Laittanut fucicortia siihen koska antibiootti voide ja raauhoittaa sit edes vähän maanantaiihin asti.

Vierailija
34/34 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin ketjua, kertoisitteko kokemuksia leikkauksen jälkeisestä toipumisajasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi