Paiseen hoito
Hoitoa kotona/lekurissa ym. Mitä olette tehneet kotosalla paiseelle? Mitä lääkkeitä tai puhdistus aineita käyttäny jotka tehoais? Onko parantunu kotihoidolla? Minkä kokoisia paiseita on ollu ja missä kohtaa?
Kommentit (34)
Paise on kyllä aina lääkäriin menon paikka. Ne pitää tyhjentää, jos niissä on märkää, verta ym. Paise ei itsekseen parane. Missä sinulla on paise? Erittääkö? Kuinka kauan ollut? Voiko puristaa tyhjäksi?
(Ap.) Minulla tuli n. 1,5kk sitten paise korvan luo. Se kasvoi viikossa 1,5cm. Kävin lekurilla, joka laitto ajan kirurgille paiseen avaus/tyhjennys.
Tämä paise sit tyhjenty kotona. Tuli valkeaa mönjää ja ilmeisesti se kapseli, kun tuli sellainen pidempi verimato ulos. Puhdistin sen Betadine:lla ja laitoin Bacibact salvaa. Tätä 7pv. Se parantu hienosti. 2vk oli ihan jo parantunut, kunnes nyt 5pv sit huomasin sen 'aukon' ympäryksen olevan hieman koholla ja punainen. Olen yrittäny nyt samaa puhdisus Betadine+Bacibact salvaa 2*/pv. Ei enää auta ollenkaan. Ei minkäänlaista merkkiä, että punoitus lähtisi pois tai haava alkaisi parantua.
Kokeilin tänään puhdistaa vetyperoksiidi 3% ja Teepuuöljy tippa aloeveran sekaan. Ei juuri havaittavissa parantumista.
Onko kellään vinkkejä mikä vois auttaa? Antibiootti kuuri/salva ym..
Vierailija kirjoitti:
Paise on kyllä aina lääkäriin menon paikka. Ne pitää tyhjentää, jos niissä on märkää, verta ym. Paise ei itsekseen parane. Missä sinulla on paise? Erittääkö? Kuinka kauan ollut? Voiko puristaa tyhjäksi?
TilanneviestiKommenttisi on lähetetty.
ALOITA UUSI KESKUSTELU
Paiseen hoito
Korva *
klo 20:55 | 22.9.2020
Hoitoa kotona/lekurissa ym. Mitä olette tehneet kotosalla paiseelle? Mitä lääkkeitä tai puhdistus aineita käyttäny jotka tehoais? Onko parantunu kotihoidolla? Minkä kokoisia paiseita on ollu ja missä kohtaa?
VASTAA
Ilmoita asiattomaksi
0
alas
0
KOMMENTIT (4)
Vierailija
1/4 |
klo 20:58 | 22.9.2020
Kehoitan hakee antibiootin hoidoksi. Jos bakteeri pääsee verenkiertoon voit saada verenmyrkytyksen. Pahimmillaan johtaa kuolemaan.
VASTAA
LAINAA
Ilmoita asiattomaksi
1
alas
0
Vierailija
2/4 |
klo 20:59 | 22.9.2020
VASTAA
LAINAA
Ilmoita asiattomaksi
1
alas
0
Vierailija
3/4 |
klo 21:01 | 22.9.2020
Paiseen voi tyhjentää kotonakin naulan ja vasaran avulla.
Tärkeää on että desinfioi naulan ja paiseen ennen toimenpidettä.
VASTAA
LAINAA
Ilmoita asiattomaksi
0
alas
0
Korva *
4/4 |
klo 21:12 | 22.9.2020
(Ap.) Minulla tuli n. 1,5kk sitten paise korvan luo. Se kasvoi viikossa 1,5cm. Kävin lekurilla, joka laitto ajan kirurgille paiseen avaus/tyhjennys.
Tämä paise sit tyhjenty kotona. Tuli valkeaa mönjää ja ilmeisesti se kapseli, kun tuli sellainen pidempi verimato ulos. Puhdistin sen Betadine:lla ja laitoin Bacibact salvaa. Tätä 7pv. Se parantu hienosti. 2vk oli ihan jo parantunut, kunnes nyt 5pv sit huomasin sen 'aukon' ympäryksen olevan hieman koholla ja punainen. Olen yrittäny nyt samaa puhdisus Betadine+Bacibact salvaa 2*/pv. Ei enää auta ollenkaan. Ei minkäänlaista merkkiä, että punoitus lähtisi pois tai haava alkaisi parantua.
Kokeilin tänään puhdistaa vetyperoksiidi 3% ja Teepuuöljy tippa aloeveran sekaan. Ei juuri havaittavissa parantumista.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Yritin kopioida viestin. Tuli koko keskustelu, sorry.
Niin paise oli 1,5kk korvan luona, missä yläosa kiinnittyy naaman. Kävin lekurilla, joka määräsi ajan kirurgille poistoon. Se paise kuitenkin avautui ite, ja puristin sen sitten paperit etusormissa ulos. Ja desifioin. Kaikki mönjä tuli kyllä ulos ja se parantunu hienosti. 7pv laitoin Bacibactia. En tiedä oisko pitäny laittaa pidempään, lähtikö rupi liian aikaisin pois vai miksi tuo aukko ei nyt lähde paranemaan.
Oisko tuo FUCICORT antibiootti salva parempi siihen kun tuo BACIBACT?
Korva * kirjoitti:
Verimato!? Oksennus.
Suihkuttelu, suihkuttelu ja vielä suihkuttelu.
Desinfiointi ja Fucidin. Noilla hoidan itse, mutta sun tilanteessa menisin kyllä näyttämään lääkärille jos kerran punoittaa. Voit tarvita antibioottikuurin.
Vierailija kirjoitti:
Korva * kirjoitti:
Verimato!? Oksennus.
Niin, juuri joka on paiseen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Desinfiointi ja Fucidin. Noilla hoidan itse, mutta sun tilanteessa menisin kyllä näyttämään lääkärille jos kerran punoittaa. Voit tarvita antibioottikuurin.
Ap. Yritän saada lekurin huomenna kiinni, jos sais antibiootti kuurin. Fucidin on reseptillä? Voide vai tabletti?
ylä-osa kiinnittyy naamaan. ala-osa kiinnittyy niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä desifiointi ainetta käytät? Yleensä oon käyttäny Betadinea. Jos joku muu ois sopivampi tohon.
Ihan tavallista Neoamiseptia tai vastaavaa ja Fucidin voidetta olen laittanut. Suihkuttelu tärkeää.
T. 8
Epidermaalikysta paranee vain poistamalla ihon alla oleva kapseli kokonaan eli vaatii leikkauksen. Nämä eivät itsestään parane vaan tulehtuvat jossain vaiheessa. Siinä vaiheessa tarvitaan antibiootteja.
puhkaisin itse steriloidulla neulalla, sitä ennen suihkuttelu lämpimällä vedellä ja sen jälkeen taas desinfiointi ja sitten suihkuttelua ja ilmahoitoa pari päivää.
ei saa tehdä noin, jos ei tiedä mitä tekee ja jos ei ole varma omasta hygieniaosaamisesta tai siitä mitä pitää tehdä, jos joku menee pieleen
Mulla on ollut paise, johon sain antibiootti kuurin. Mitään avaamisesta tai leikkaamisesta ei ihotautilääkäri edes puhunut. Parani noinkin. Se siis märkiä ihan itsekseen kun ennen kuin lääke kuivatti pois. Oli sen verran iso, ettei sitä puristamalla tyhjäksi saanut. Mutta muistoksi jäi reikä, johon kehittyi päälle kuin pieni mustapää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut paise, johon sain antibiootti kuurin. Mitään avaamisesta tai leikkaamisesta ei ihotautilääkäri edes puhunut. Parani noinkin. Se siis märkiä ihan itsekseen kun ennen kuin lääke kuivatti pois. Oli sen verran iso, ettei sitä puristamalla tyhjäksi saanut. Mutta muistoksi jäi reikä, johon kehittyi päälle kuin pieni mustapää.
Ok. Oliko sinulla iso paise? Mulla joku 1,5cm. Minulla tuo aukko näkyy myös vaikka tyhjentynyt. Siinä on tällähetkellä joku valkea kohta keskellä. 1mm aukko. Ei taida kyllä jäädä kiinni ilman ompeleita. Kuukauden päästä aika kirurgille.
Vierailija kirjoitti:
Epidermaalikysta paranee vain poistamalla ihon alla oleva kapseli kokonaan eli vaatii leikkauksen. Nämä eivät itsestään parane vaan tulehtuvat jossain vaiheessa. Siinä vaiheessa tarvitaan antibiootteja.
Miksi tuo jo parantunu haava avautui uudelleen? Se oli jo terve 2vk. Sit muutama pv sit meni se aukko punaseksi? Ei se turvoksissa ole, aukon ympärillä pun rengas. Jääkö se kapseli sinne sisään? Miksi se mylhemmin alkaa oireilla jos haava jo kiinni?
Tuleeko tuosta kirurgisesta avaamisesta kuinka iso leikkaushaava?
Vierailija kirjoitti:
Parempi antaa lääkärin tehdä pikku viilto skalpellilla ja avata paise. Sen jälkeen tehdä toimenpiteet ja määrätä antibiootti ja seuraava hoitokerta.
Korva * kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Yritin kopioida viestin. Tuli koko keskustelu, sorry.
Niin paise oli 1,5kk korvan luona, missä yläosa kiinnittyy naaman. Kävin lekurilla, joka määräsi ajan kirurgille poistoon. Se paise kuitenkin avautui ite, ja puristin sen sitten paperit etusormissa ulos. Ja desifioin. Kaikki mönjä tuli kyllä ulos ja se parantunu hienosti. 7pv laitoin Bacibactia. En tiedä oisko pitäny laittaa pidempään, lähtikö rupi liian aikaisin pois vai miksi tuo aukko ei nyt lähde paranemaan.
Oisko tuo FUCICORT antibiootti salva parempi siihen kun tuo BACIBACT?
Sinä tarvit Kefexiniä sisäisesti ja osta apteekista vetyperoksidia paiseen puhdistusta varten. Sen lisäksi kunnon vedenpitäviä laastareita.
Korva * kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo jo parantunu haava avautui uudelleen? Se oli jo terve 2vk. Sit muutama pv sit meni se aukko punaseksi? Ei se turvoksissa ole, aukon ympärillä pun rengas. Jääkö se kapseli sinne sisään? Miksi se mylhemmin alkaa oireilla jos haava jo kiinni?
Tuleeko tuosta kirurgisesta avaamisesta kuinka iso leikkaushaava?
Sinulla jäi mätää sinne sisälle. Ei se haava ole senttiä pitempi isossakaan paiseessa.
Kehoitan hakee antibiootin hoidoksi. Jos bakteeri pääsee verenkiertoon voit saada verenmyrkytyksen. Pahimmillaan johtaa kuolemaan.