naapuri valittaa lasten metelöinnistä. Mitä tehdä?
Pienet lapset välillä huutaa ja kiukuttelee, ei mitenkään ole mahdollista pitää alle kouluikäisiä lapsia hiljaisina 24/7. Naapuri on hermostunut lasten metelöintiin ja käy valittamassa. Mitä tehdä? Voiko lasten päiväsaikaan aiheuttaman metelin vuoksi häätää pois vuokra-asunnosta? Käytännössä meiltä kuuluu lasten normaalia elämää iltaisin ja viikonloppuisin. Arkipäivät ovat päiväkodissa ja yöllä nukkuvat 10 tunnin yöunet. Kai se lasketaan normaaliksi elämäksi, että lapset joskus juoksee, kiljuu, tappeleekin ja kiukuttelee?
Kommentit (173)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:04"]
Paskapuhetta, että sisällä juokseminen, huutaminen, tappeleminen ja yleinen mekastaminen olisivat normaaleja elämän ääniä. Tuollaiset asiat kuuluu tehdä ulkona, ei sisällä. Kun olin lapsi, meille opetettiin itsestäänselvyytenä, että sisällä ollaan nätisti ja ulkona vain remutaan. Saimme bonuksena myös paljon ulkoilua ja liikuntaa.
Joka ei kasvata lapsia kunnolla, ansaitsee tulla häädetyksi.
[/quote]
Kyllä ne pienillä lapsilla on. Joskus saattaa mukelo juosta äkkiä huoneesta toiseen vaikka miljoonasti siitä on toruttu. Joskus saattaa mennä "hermot" kun toinen nappaakin lelun vaikka sekin on kiellettyä.
Ap puhui muutenkin SATUNNAISISTA äänistä. Se ei ole jatkuvaa.
Minusta on OUTOA ettei aikuiset ihmiset tuon vertaa ymmärrä pieniä lapsia.
Näyttäväkin tunteensa eritavalla kuin aikuinen.
[/quote]
Minä ainakin vanhempana koitan mmärtää toisten pointin. Jos oma lapsi mennä tepsuttaa ja pitää kokoajan pientä mölinää niin ei vanhemmat välttämättä edes noteeraa lapsen käytöstä. Voi olla että vertaamalla omaa lastaan jonkun muun ikäisen lapsen toimintaan näkisi mistä joku puhuu.
Tunnen kaveripiiristä erään perheen jossa lapsi puhui huonosti. Olisi tarvinnut puheterapiaa jo pienestä saakka mutta perhe pehmitteli asian vakavuutta ja lapsi sai apua vasta miltei esikouluiässä kun lasta alettiin seuraamaan perheen ulkopuoleltakin, kotihoidossa vanhemmat vaan intti vastaan ettei lapsella ole mitään.
Minusta kannattaa lukea vähän syvällisemmin tälläisiä yksipuolisia mielipiteitä.
Meillä on ainakin desibelit kohdillaan kotona vaikka tuntuu että on ihan normaalia. Silti meteli on helposti yllättävänkin suuri. Välillä pauhaa telkkari ja lelut, sen päälle ties mitä pauhausta ja lapset huutaa äänen yli! Mutta en minä pidä lapsien normaalia meteliä poikkeuksellisena. Naapurissa meidän meteli on varmaan puurutunut jo jatkuvaksi mölysaasteeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:53"]
Täällä vaan ihmettelen, miten katkeria te ihmiset olette. Oma elämä on varmaan aika tyhjää, kun ette kestä päiväsaikaisia ääniä. Monet lapset osaavat käyttäytyä hienosti silloin kun täytyy, he noudattavat sääntöjä, tottelevat, mutta sitten kun on leikin aika, he nauttivat leikistä ja pitävät ääntä. Ja ne uhmaikäiset... milläs hiljennät lapsen, kun pahin uhma on päällä? Tyynyä naamaan vai?
[/quote]
En minä ole katkera: itsellänikin on 3 pientä lasta. Mutta kyllä pitää välillä miettiä paljonko meteliä lapset tuottaa.
Lähtisin ulos välillä tai ehkä joku harrastus voisi auttaa jos lapset ei osaa pitää ollenkaan hiljaisempaa ääntä.
Mä kyllä ihmettelen, että miten päivällä klo16-20 kuuluvat äänet voivat häiritä ketään. Ja en usko, että ketään on koskaan edes varoitettu, saati häädetty lasten äänten takia. Eli ap voi uskoakseni olla ihan rennosti.
Mä itse pistän lapset olemaan hiljaa ennen klo 9 aamulla ja kasin jälkeen illalla. Se on normaalia naapurisopua. Mutta muuten olen sitä mieltä, että jos ei kestä päivällä kuuluvia ääniä kotonaan, niinon asuttava omakotitalossa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 18:05"]
Mä kyllä ihmettelen, että miten päivällä klo16-20 kuuluvat äänet voivat häiritä ketään. Ja en usko, että ketään on koskaan edes varoitettu, saati häädetty lasten äänten takia. Eli ap voi uskoakseni olla ihan rennosti.
Mä itse pistän lapset olemaan hiljaa ennen klo 9 aamulla ja kasin jälkeen illalla. Se on normaalia naapurisopua. Mutta muuten olen sitä mieltä, että jos ei kestä päivällä kuuluvia ääniä kotonaan, niinon asuttava omakotitalossa.
[/quote]
Jos luit kirjoituksia, niin ap:n lapset aloittavat möykkäämiksen klo 06 jopa viikonloppuisiin. Päivämöykästä tässä tuskin on kyse vaan siitä että jotkut ehkä arvostavat hiljaisia aamuhetkiä
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:33"]
Outoa keskustelua! Sinkut ja lapsettomat saavat kyllä tulla illalla ja yöllä kotiin mihin aikaan vaan ovia paiskoen, aamulla saavat alkaa tekemään töihin lähtöä klo 5 kolistellen vessassa, suihkussa, keittiössä ja parvekkeella tupakalla, saavat pitää illanistujaisia klo 20 lähtien, vieraina kymmenkunta aikuista kälättäjää, yms.
[/quote]
no ei todella saa. Tuollaisesta käytöksestä saa ennen pitkää häädön. Mutta lapsiperheen äänistä ei voi häätää, joten jää asukkaiden omaksi asiaksi miten kaikille taataan asumisrauha kerrostalossa. Siitä täällä keskustellaan.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 17:12"]
Kait nyt sinkku pystyy palkastaan laittamaan sen verran säästöön, että voi ostaa vaikka paritalon puolikkaan? :)
[/quote]
Kait nyt jokainen lapsia hankkinut/hankkimassa oleva tajuaa ettei kerrostalo ole möykkäävän lapsiperheen paikka?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 18:08"]
[/quote]
Jos luit kirjoituksia, niin ap:n lapset aloittavat möykkäämiksen klo 06 jopa viikonloppuisiin. Päivämöykästä tässä tuskin on kyse vaan siitä että jotkut ehkä arvostavat hiljaisia aamuhetkiä
[/quote]
Ja jos sinä luit aloituksen, ap sanoi, että satunnaisesti voi kuulua isompaa ääntä.
Kukaan ei ole missään vaiheessa puhunut jatkuvasta melusta.
No se ei kyllä ole ok.Klo 6 on vielä virallinen hiljaisuuskin. Mun mielestä ap ei sanonut, että viikonloppunakin metelöisivät noin aikaisin. Mutta munon vaikea uskoa, että lapsiperhe voisi saada aikaan kohtuutonta ääntä päivästandardeilla, ennemmin epäilen yliherkkiä naapureita (ok, mun lapset ovat rauhallisia, mutta tunne paljon lapsiperheitä eikä meno missään ole varoituksen arvoista). Mutta viikonloppuisin pitäisi kyllä olla hiljaisuus, ainakin suhteellinen, edes ysiin, mielellään vähän pitempäänkin (me kyllä esim. leikitään jo ysin aikaan sisällä, mutta ei missään nimeszä millään xylofoneilla tms.).
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
Kannattaa ulkoiluttaa lapsia, liikaa energiaa. Opettaa että ei saa huutaa syyttä suotta. Säännölliset ruoka-ajat ja nukkumaanmenot. Olla lasten kanssa läsnä.
Kait nyt sinkku pystyy palkastaan laittamaan sen verran säästöön, että voi ostaa vaikka paritalon puolikkaan? :)
[/quote]
Siinä paritalossa olisi todennäköisesti lapsiperhe naapurina, eli pihalla trampoliini ja pallopelejä. Helpompi sitäpaitsi kahden ihmisen tuloilla ostaa vaikka omakotitalo.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 18:13"]
[/quote]
Kait nyt jokainen lapsia hankkinut/hankkimassa oleva tajuaa ettei kerrostalo ole möykkäävän lapsiperheen paikka?
[/quote]
Ehee :D Sori nyt vain, mutta "möykkäävä" lapsiperhe soveltuu paremmin kerrostaloon kuin hiljaisuutta haluava :) Lapsiperheet kun eivät ole ainoita joista lähtee ääntä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 13:28"]
Mikä sinusta on normaalia, ei ehkä muista ole. Olet todennäköisesti niin tottunut siihen jatkuvaan kiljumiseen ja tömistelyyn, että et enää huomaa sitä. Heikkohermoisempi naapuri häiriintyy siitä, että ei saa viikonloppuisinkaan lepoa kotonaan, kun naapurin piltit huutaa kurkku suorana koko ajan aamusta iltaan. Sillä nykyajan lapset huutavat. Normaali puhe on heillä huutoa. Tähän on tultu, koska päiväkodissa pieni ei saa ääntään muuteen kuuluville isoissa päiväkotiryhmissä. Opeta ne lapset puhumaan normaalilla puheäänellä.
En tiedä mihin aikaan teillä herätään, mutta voin kertoa, että normisinkku haluaisi mielellään nukkua viikonloppuisin pitkään eli puoleenpäivään. Siksi on karmeeta jos naapurissa alkaa ryske jo klo 8 aamulla.
Tuliko naapuri puhumaan ihan asiallisesti? Todennäköisesti hänellä on mennyt kuppi nurin vasta kuunneltuaan Kiljusen perheen möykkäämistä jo useamman kuukauden ajan. Jossain se raja tulee nimittäin vastaan, ja palaa käämi.
[/quote]
Itse en ole koskaan kyennyt nukkumaan puoleen päiviin. Yli kahdeksaankin nukkuminen tekee jo tiukkaa. Kun on aamuvirkun geenit niin sille ei voi mitään. Ei tule uni vaikka kuinka makaisi sängyssä, joten on sama nousta ylös. Itse herään 5-7:30 välillä riippuen miten olen mennyt nukkumaan ilman herätyskelloa. Koululainen herää 6-7 välillä. Onneksi ei asuta kerrostalossa, niin ei naapurit häiriinny.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 18:19"]
Kannattaa ulkoiluttaa lapsia, liikaa energiaa. Opettaa että ei saa huutaa syyttä suotta. Säännölliset ruoka-ajat ja nukkumaanmenot. Olla lasten kanssa läsnä.
[/quote]
Juu, mä olen tuo joka kertoi sen esimerkin satunnaisesta tilanteesta :)
Mitäs luulet tehneeni päivän? No okei, pari kertaa istunut koneelle kun on ollut rauhallinen hetki ja on saanut kahvia :)
Mutta, aamu alkoi tänään klo 8. Syötin vauvan, vaihdettiin yökkärit pois, muutkin lapset söi. Join kahvit, laitoin tiskikoneen pyörimään ja pyykkikoneen, vauva möyri lattialla, minä tein palapeliä toiseksi pienimmän kanssa. Pelattiin myös erä gimbleä, tosin isompien kanssa :) Vauva päikkäreille, me ulos, 2h ulkona, ruokaa (onneksi oli se jo valmiina :) ) Vauva heräsi, se söi, siivosin vähän lisää, laittelin mukeloille askarreltavaa, vanhin halusi rakentaa magneeteilla. Vauvan möyri lattialla ja minä join kahvia lisää. Ja istahdin tähän.
Välipalaa ja ulos taas. Ei oltu kuin vähän aikaa. Sen aikaa kuin vauva nukkui toiset päikkärit. Sitten taas vähän syötiin. Huh.
Lähdettiin siinä sen jälkeen ulos kun kirjoitin sen esimerkin.
Ja arvaa mitä. Kaiken tuon päälle opetan ja neuvon kooooko päivän. Isompia nyt ei tartte muistutella jatkuvasti, mutta sanoppa se tuolle 2v:lle että pitää kerrasta oppia :) Eipä sillä, kyllä nuo 6v ja 4v:kin saavat menoa aikaiseksi kun lähtee mielikuvitus laukkaamaan ja innostuvat leikeistä :) Vaikka olemmekin purkaneet energiaa ulkona, sisällä jne.
Minun pitäisi suoraan sanottuna rajoittaa noiden lasten leikkejäkin, ettei kukaan häiriintyisi. Jos siis asuttaisiin kerrostalossa. Ääntä lähtee, joskus kiukusta, leikeistä yms. 2v myös ottaa juoksuaskelia 4v:n kanssa kun silmä välttää. Tuntuu että pitäisi noiden kanssa olla ulkona 24/7 jos haluaisi energian pois.
Tietenkään illallakaan ei meinaa saada nukkumaan, koska energiaa piisaa!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 17:03"]
Kuinkahan moni näistä ihmisistä, jotka täällä ovat lasten ääniä vastaan, ovat traumasoituneita omasta lapsuudestaan, lapsettomia, sinkkuja, elämäänsä kyllästyneitä, minäminä-ihmisiä? Ikähaitari 15-25 v., ja 40-70 v. Lasta ei ole saatu, vaikka kuinka on yritetty, lapsentekokumppania ei ole saatu, vaikka kuinka on yritetty, rahaa on vaikka kuinka, mutta elämässä ei ole iloa, eikä onnea.
[/quote]
Kuinkahan moni niistä, joiden mielestä koskaan ei voi olla liikaa meteliä ja lasten kasvatus on mahdoton tehtävä varsinkin kerrostaloasujalle, on itse asiassa katkeroituneita vanhempia, jotka ovat sitä mieltä, että koska me joudumme kärsimään, koko maailman on kärsittävä kanssamme?
Sano naapurille että soittaa seuraavan kerran poliisit..siinähän sitten koko naapurusto hekottelee sille jonkun aikaa, tuskin enää valittaa.
[/quote]
Heti aloitettuaan työelämässä vai sinkuuduttuaan? miksi nämä parheelliset eivät jo asu niissä paritaloissa? Eivät ole koskaan olleet työssäkäyviä tai sinkkuja? miksi meluaja, kiusaaja jne. saa aina jatkaa toimintaansa ja häiriintyvälle tai kiusatulle sanotaan, että voit mennä/asua muualla?
Ei hyvää päivää tätä keskustelua. Ei ihme, että lapsilla ja nuorilla on paljon mielenterveysongelmia kun suhtautuminen heihin on noin negatiivista. Meillä oli keskustelua metelöinnistä naapurin kanssa. He aloittivat kotityöt aina pirun myöhään illalla ja lapsetkin menivät nukkumaan älyttömän myöhään, omamme viimeistään klo 21. Lasten itkuille ei oikeasti kauheasti voi mitään, mutta imurointia, poraamista ja naulausta yms meluisia asioita voi harrastaa ihan helposti vain 07-22 välisenä aikana. Järjestyssääntö on olemassa siksi, että kaikilla olisi suht mukavaa. Enempää ei voi vaatia eli ap take it easy. Mitään erityistä pykälää pyhäaamun hiljaisuudesta puoleen päivään ei taida olla missään, että sori, meillä lapsiperheissä ollaan edelleen täydessä iskussa aamukasilta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 19:51"]
[/quote]
Heti aloitettuaan työelämässä vai sinkuuduttuaan? miksi nämä parheelliset eivät jo asu niissä paritaloissa? Eivät ole koskaan olleet työssäkäyviä tai sinkkuja? miksi meluaja, kiusaaja jne. saa aina jatkaa toimintaansa ja häiriintyvälle tai kiusatulle sanotaan, että voit mennä/asua muualla?
[/quote]
Ai että lasten leikit ja normaali elämä on jo kiusaamista :D
Voi ny herranen aika. Äänille herkkä ihminen ei kykene asumaan kerrostalossa.
Normaaleja elämisen ääniä kuuluu eikä niille voi mitään. Jos on niin herkkä, pitää keksiä joku toinen vaihtoehto. Eihän se nyt niin mene, että yhden ihmisen takia kukaan normaalisti elävä ei saa asua kerrostalossa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 19:51"]
[/quote]
[/quote]
Ai että lasten leikit ja normaali elämä on jo kiusaamista :D
Voi ny herranen aika. Äänille herkkä ihminen ei kykene asumaan kerrostalossa.
Normaaleja elämisen ääniä kuuluu eikä niille voi mitään. Jos on niin herkkä, pitää keksiä joku toinen vaihtoehto. Eihän se nyt niin mene, että yhden ihmisen takia kukaan normaalisti elävä ei saa asua kerrostalossa.
[/quote] Eiko niita lapsia voi opettaa olemaan ihmisiksi sisalla? Meilla on "outdoor voices", ulkona saa huutaa ja riekkua mutta sisalle tullessa vaihdetaan paalle "indoor voices" eli puhutaan kuin normaalit ihmiset eika kiljuta. Voi myos ohjata niita lapsia vaikka lukemaan tai tekeman muuta hiljaisempaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 17:03"]
Kuinkahan moni näistä ihmisistä, jotka täällä ovat lasten ääniä vastaan, ovat traumasoituneita omasta lapsuudestaan, lapsettomia, sinkkuja, elämäänsä kyllästyneitä, minäminä-ihmisiä? Ikähaitari 15-25 v., ja 40-70 v. Lasta ei ole saatu, vaikka kuinka on yritetty, lapsentekokumppania ei ole saatu, vaikka kuinka on yritetty, rahaa on vaikka kuinka, mutta elämässä ei ole iloa, eikä onnea.
[/quote]
Lasten ääniä vastaan:) Miksi minulle tulee tästä mieleen pakkoruotsikeskustelu:)
No, ihan vakavasti ottaen veikkaan, että suurin osa keskustelijoista on 15-25 vuotiaita elämäänsä kyllästyneitä traumatisoituneita miljonäärejä jotka eivät enää saa kiljumisesta kicksejä joten av-palsta on ainoa henkireikä. Hei mami! Se on Jani-Petteri täällä!