Kukaan ei ole vielä osannut kertoa, mikä vika nykyisissä henkilötunnuksissa on.
Olen kuullut kaksi selitystä, mutta kumpikin näistä voidaan ratkaista nykyistä henkilötunnusmuotoa käyttäen.
1. Henkilötunnuksen pitää olla sukupuolineutraali.
- Tämä voidaan ratkaista niin, että jatkossa tunnuksen loppuosa muodostetaan satunnaisesti tai numerojärjestyksessä sukupuolesta riippumatta. Henkilötunnuksen jo saaneilla annetaan mahdollisuus vaihtaa loppuosa mieleisekseen.
2. Henkilötunnukset loppuvat kesken.
- Eivät lopu. Ainoa ongelma on ollut siinä, kun paperinsa Välimereen pudottaneille on ollut tapana antaa syntymäpäiväksi 1.1. Tämä voidaan ratkaista kahdella tavalla: Lähetetään tällaiset tyypit takaisin etsimään passiaan tai sitten arvotaan heille jokin päivämäärä syntymäpäiväksi.
Eli mikä nykyisessä henkilötunnuksessa oikeasti on vikana?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vikaa, vaan päinvastoin hetumme on hyvin edistyksellinen sisältäen arvokasta tarkistustietoa. Siis sukupuolen ja syntymäajan, mikä vaikeuttaa/estää identiteettivarkauksia.
Lumihiutaleet eivät käsitä että siinä puhutaan biologisesta sukupuolesta eikä sukupuolikokemuksesta.
Uusiin hetuihin tietysti laitetaan vuosiluku ensin, ja sitten päiväys väärässä järjestyksessä. Kaikki muu olisi liian loogista.
Hetu on tyhmä tunniste. Se sisältää tietoa käyttäjästään, eikä sellaista voi tosiaan luoda jälkikäteen.
Eri juttu sitten jos tää on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun henkilötunnus on liian helppo muistaa. Jos tiedän milloin olet syntynyt, tiedän jo suurimman osan. Minun täytyy enää saada käsiini 4 viimeistä merkkiä. Minä muistan monien ihmisten henkilötunnukset ulkoa jos olen vilauksenkin nähnyt vaikkapa ajokortista, passista tai henkilökortista, asiapapereista. Minun kaltaiset ihmiset ja ohjelmat on riski. Pelkkä pitkä numero/kirjainsarja on minullekin mahdoton muistaa vaikka olen onnistunut painamaan mieleeni 9 numeroisiakin lukujonoja nähtyäni se vain pari sekuntia. En kuitenkaan pysty pitämään noin pitkää merkityksetöntä sarjaa pitkään mielessäni.
Niin? Eihän henkilötunnuksen ole tarkoituskaan olle mikään salasana, vaan yksiköllinen tunniste, kuin auton rekisterinumero.
Niin, ja siksi sen pitäisikin olla satunnainen kuten rekisterinumeron.
Niistä käy ikä ja sukupuoli selville...
Alkaa ottaa aivoon tää vähemmistöjen perseennuolenta joka paikassa. Kauhea lasku panda-henrikkien ym transistorien takia.
Itse en halua että kukaan tietäisi sukupuoleni.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ottaa aivoon tää vähemmistöjen perseennuolenta joka paikassa. Kauhea lasku panda-henrikkien ym transistorien takia.
Uhkapeliestoista uutisoitaessakin suurin huoli oli siitä, että miten tämä hyvitetään Ahvenanmaan uhkapeliyhtiölle! Ahvenanmaalaisia on puoli prosenttia suomalaisista, mutta heidän asia on aina tärkein!
Minusta henkilötunnuksesta ei saa käydä ilmi mitään. Ei edes sitä, että olenko henkilö ollenkaan.
https://twitter.com/JuhaLemmetti/status/1250505706299629573
Tuossa ketjussa selitetään asia hyvin.
Asia ratkeaa, kun paperittomuudesta aletaan rangaista. Johan löytyy nopeasti joku syntymäpäivä.
Vierailija kirjoitti:
https://twitter.com/JuhaLemmetti/status/1250505706299629573
Tuossa ketjussa selitetään asia hyvin.
Ei selitetty.
Höpistiin vain jostain ulkomaalaisten avaamista pankkitileistä. Jostain syystä ovat tähänkin asti avamaan pankkitilin, joten en ymmärrä, miten tämä edes liittyy koko asiaan.
ne varmaan loukkaavat miehiä, jotka olisivat halunneet syntyä naisiksi ja naisia, jotka olisivat halunneet syntyä miehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hetu on tyhmä tunniste. Se sisältää tietoa käyttäjästään, eikä sellaista voi tosiaan luoda jälkikäteen.
Eri juttu sitten jos tää on ongelma.
Ihmisellä on joka tapauksessa sukupuoli ja syntymäpäivä, etkä pysty näitä tietoja estämään tai jää pankin lainat saamatta ja tilit aukaisematta. Ei oikein riitä perusteeksi, että on tyhmä tunniste. Yritä edes keksiä joku rationaalinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Niin mut ku ne ei oo sukupuolineutraaleja. Siihen kai nää uudistajat pyrkii.
Mutta kun ihmisellä on vain kaksi sukupuolta, eikä mitään muita.
Ei mitään vikaa, ei oikeasti. On vain kyse vasemmistolaisesta/intersektionaalisesta kulttuurisodasta, jossa edetään pieni voitto kerrallaan kunnes ollaan jossain intersektionaalisessa utopiassa(eli dystopiassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy siihen että vaihdetaan on se, etteivät kuulemman enää numerot riitä.
On keksittävä ja suunniteltava uusi tapa henkilötunnukseksi, ja siinä ei enää voida erotella miehiä ja naisia.
Näin luin eräästä artikkelista jo aikoja sitten, kun asiasta aletiin uutisoida.
Mihin perustat väitteen että numerot eivät riitä. Hetun laskentamalli sallii liki 1000 lasta päivässä, eli noin 350.000 vuodessa. Nyt syntyvyys on alle 60.000 ja laskussa. Suurten ikäluokkiein suurimmat olivat niukalti yli 100.000 lasta vuodessa. En pidä mahdollisena että syntyvyytemme edes keskipitkällä aikavälillä yltää lähellekään hetun maksimimäärää.
Jos ongelmana on passinsa Välimereen heittäneet, joiden syntymäajaksi merkitään nyt 1. tammikuuta, niin muutetaan se ja arvotaan syntymäaikoja tasaisesti läpi vuoden. Virhe ei siitä pahene kun edes syntymävuotta ei tiedetä.
Ei riitä:
"Vuonna 2008 Katainen arveli Suomen tarvitsevan vuoteen 2025 mennessä 1,8 miljoonaa maah.anmuu.ttajaa"
Tämä on syy minkä takia matematiikan numeron ei tule olla kuusi pääministerillä. Voi tsiidus. :D
Tämän vuosituhannen tunnus on A-kirjain. Luulisi, ettei aakkoset ihan pian lopu kesken, vaikka A-sarja tulisikin täyteen. Harva kuitenkaan montaa sataa vuotta elää.
Vierailija kirjoitti:
Sun henkilötunnus on liian helppo muistaa. Jos tiedän milloin olet syntynyt, tiedän jo suurimman osan. Minun täytyy enää saada käsiini 4 viimeistä merkkiä. Minä muistan monien ihmisten henkilötunnukset ulkoa jos olen vilauksenkin nähnyt vaikkapa ajokortista, passista tai henkilökortista, asiapapereista. Minun kaltaiset ihmiset ja ohjelmat on riski. Pelkkä pitkä numero/kirjainsarja on minullekin mahdoton muistaa vaikka olen onnistunut painamaan mieleeni 9 numeroisiakin lukujonoja nähtyäni se vain pari sekuntia. En kuitenkaan pysty pitämään noin pitkää merkityksetöntä sarjaa pitkään mielessäni.
Meinaatko saada 2 miljardia pöllityksi noilla taidoilla, uudistuksen hinta on nimittäin alkaen se.
Niin? Eihän henkilötunnuksen ole tarkoituskaan olle mikään salasana, vaan yksiköllinen tunniste, kuin auton rekisterinumero.