Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaanko jossain päin Suomea "piirrustus"? Tai "sisarrus"?

Vierailija
23.11.2013 |

En voi ymmärtää, miksi joku kirjoittaa noin? Sana on pii-rus-tus ja niin olen sen aina kuullut myös sanottavan. Sanooko joku todella piir-rus-tus? Si-sar-rus? Kier-ruk-ka?

Tai erillainen? Sanahan on erilainen.

Onko tää jotain murretta, mitä olen välttynyt kuulemasta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle länsisuomalaisena tuottaa vaikeuksia muistaa että se on piirustus ja sisarus. Konsonatti kahdentuu puolihuolimatta.... 

Vierailija
2/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalainen olen minäkin, enkä ikinä ole kuullut kenenkään puhuvan noin. Kirjoitettunakin ainoastaan av:llä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lounaissuomalaiseen korvaan tuo kuulostaisi oudolta.

Vierailija
4/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:57"]

Kyllä mulle länsisuomalaisena tuottaa vaikeuksia muistaa että se on piirustus ja sisarus. Konsonatti kahdentuu puolihuolimatta.... 

[/quote]

Sama minulla itäsuomalaisena

Vierailija
5/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:00"]

Mun lounaissuomalaiseen korvaan tuo kuulostaisi oudolta.

[/quote]Korvaani (typo)

sama

Vierailija
6/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat turkulaiset sanoo nimenomaan piiRRustus, ja mun piti itse joskus opetella tuosta pois kun se oli niin tuttu isovanhempien puheesta.

Vierailija
7/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä varmaan sanotaan. Ja venyyytetään vokaaaaaleitaakin kovaaasti.

Vierailija
8/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntyperäinen helsinkiläinen ja sanon juuri noin kuin ihmettelet.

Vierailija
9/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirros, tuherrus, väkerrys. Mun mielestä ihan ymmärrettävää että iso osa suomalaisista sanoo ja kirjoittaa piirrustus.

Vierailija
10/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä kuullut piirustusta lausuttavan vain yhdellä ärrällä. Savosta päin olen kotoisin, mutta en ole kyllä kuullut noin sanottavan missään muuallakaan. Aika hassua, siis. Kaikki noi muut sanat näyttää ja kuulostaa ihan absurdeilta kahdella ärrällä, esim. en voi käsittää miten vois sanoa sisarrus. Samoin erillainen saa ihon oikein menemään kananlihalle, kun kuulostaa ja näyttää niin väärältä. Mutta siis piirustukseen olen törmännyt vain ja ainoastaan kahdella ärrällä lausuttuna, enkä oikein osaa siksi laskea sitä samaan joukkoon näiden muiden kanssa.

Vierailija
11/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuomalaisena tulee usein puhuttua piirrustuksista. Koskaan en kyllä kirjoittaisi noin, mutta puheessa helposti lipsahtaa. Tosin sisarus on puheessakin ihan sisarus.

Vierailija
12/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:02"]

Vanhat turkulaiset sanoo nimenomaan piiRRustus, ja mun piti itse joskus opetella tuosta pois kun se oli niin tuttu isovanhempien puheesta.

[/quote]

Olen vanha turkulainen, enkä koskaan ole sanonut noin enkä kuullut kenenkään muunkaan sanovan.

Vierailija
13/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:10"]

Keskisuomalaisena tulee usein puhuttua piirrustuksista. Koskaan en kyllä kirjoittaisi noin, mutta puheessa helposti lipsahtaa. Tosin sisarus on puheessakin ihan sisarus.

[/quote]

Sama täällä, Keskisuomalainen minäkin.

Vierailija
14/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:02"]

[/quote]

Olen vanha turkulainen, enkä koskaan ole sanonut noin enkä kuullut kenenkään muunkaan sanovan.

[/quote]

Mä veikkaan että sä et "kuule" tai kiinnitä huomiota siihen kaksoisärrään, eihän se rr siinä mitenkään voimakkaasti painotu.

Peruskoululaiset kirjoittavat tosi usein piirrustus.

Turkulainen ope

Vierailija
15/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:12"]

[/quote]

Sama täällä, Keskisuomalainen minäkin.

[/quote]

Totta tuo.

Jyväskylästä minäkin ja täällä myös vokaaleita venytetään.

Vierailija
16/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrustus sanotaan kyllä normaalisti kahdella ärrällä, mutta ei tietenkään sisarrus voi kukaan sanoa, sehän on ihan erilainen sana, sama juttu kierrukka, sehän kuulostaa todella kummalliselta, mistä sinä ap nuo oikein revit?

eteläpohjalainen

Vierailija
17/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:57"]

[/quote]

Oletko oikeasti kuullut että joku sanoo sisarrus? Eihän se ole enää sama sanakaan!

Vierailija
18/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat oikeat esimerkit ovat piirrustus ja erillainen, muut olet ihan itse keksimällä keksinyt. Nuo eivät ole minkään erityisen murteen piirteitä, vaan hyperkorrektisuutta. Koska piirros, niin piirrustus; koska tällainen/tuollainen, niin erillainen.

Vierailija
19/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirustus lausutaan kahdella r:llä, nuo muut esittämäsi yhdellä.

t. etelä-karjalainen

Vierailija
20/27 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah! Jo se on ihmeellistä, että Suomessa puhutaan eri murteita. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän