Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bischon Frise ja Toyvilla allergisoimattomia?

20.07.2006 |

Onko kenelläkään kokemusta ko. koirarodusta. Oon kuullu että siitä ei irtoaisi hilsettä, joten allerginenkin voisi sellaisen ottaa. Samaa olen kuullut myös toyvillakoirasta. Kertoisitteko kokemuksianne; kauanko koira ollut talossa ja miten allergisia olette koirille yleensä? Ikäni olen koirasta haaveillut, josko nyt voisin haaveeni toteuttaa? :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiavapaita koiria ei ole olemassakaan. Kaikista koirista irtoaa allergisoivaa hilsettä. Toki riippuu koiran hilseen määrästä ja allergian laadusta/vaikeudesta, kuinka yksilöt (siis koira--ihminen) sopivat toisilleen.

Koira on elävä olento, joten en lähtis testaamaan ja ostamaan pentua, jonka joutuu palauttamaan hetken päästä.

Näitä erilaisia koirarotuja mainostetaan vähän väliä allergisoimattomina, mutta sellaista ei ole vielä keksitty.

Vierailija
2/11 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana kaikelle mahdollisella allerginen (ruuat, eläimet, siitepölyt yms.) Pikkuhiljaa allergian oireet ovat havinneet. Ensin ruoka-allergia, sitten eläinallergia. Nykyään ainoastaan timotein kukkimisaikana aurinkoisella ilmalla joutuu ottaa lääkkeitä.

Pienenä vanhemmilleni sanottiin ettei elukoita MISSÄÄN nimessä. Vähän vanhempana sain kanin, joka asui kodinhoitohuoneessa (ei siis nukkunut samassa huoneessa kanssani). Siitä 10 vuoden päästä tuli eka koira (chihuahua)-> ei oireita, sitten toinen-> ei oireita. Nyt samassa kämpäsä asustaa 2 koiraa, kani, marsu ja hamsteri. Eli pikkuhiljaa sidätyin eläimille. Kuitenkin allergiatestit väittävät että olen koiralle, marsulle ja kissalle allerginen heinien lisäksi.

Yritän tällä sanoa että hyvin on yksilöllistä tuo reagoiminen,eikä mitään eläintä pitäisi ottaa testimielessä, koska ei voi tietää.

Pientä koiraa kun ei edes voi laittaa ulos tarhaan päiviksi... Roduista sen verran että tosiaankaan mikään rotu ei ole allergiavapaa, mutta toiset rodut (joilla ei ole pohjavillaa, trimmattavat terrierit, cottonit yms.) erittävät vähemmän hilsettä, joka siis yleensä on se joka allergian aiheuttaa. Mutta toisille ihmisille tulee oireita esim. kun koira nuolee kättä, naamaa yms. eli sylki voi aiheuttaa kutinaa yms käsiin.

Jos koiraa haluatte koittakaa saada tutuilta koira hoitoon luoksenne viikoksi/kahdeksi. Mikäli allergian oireet tulevat heti, tiedätte ettei koira ole se teidän juttu. Toki jollei oireita tule täytyy sekin muistaa että allergia voi puhjeta vuosienkin päästä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä Kissanpäiviä ja koiranunta lehdessä on juttua bichonista ja varmaan ihan samat sanat pätee toyvillakoirankin suhteen. Siellä on joku kokenut kasvattaja " äänessä" http://www.kissanpaivia.com/nro3/Kissanpaivia3011.html

Vierailija
4/11 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olis niin jyrkällä kannalla kuin jotkut täällä.

Meillä oli labradori, jolle veljeni tuli allergiseksi, koirasta luovuttiin.

Otettiin villakoira, niistä ei oireita. En väitä etteikö villikset allergisoisi, mutta KAIKILLE ne eivät aiheuta oireita, vaikka muille koiraroduille olisi allerginen.

Eli meillä tämmönen kokemus, nyt ollut neljä villakoiraa eikä mistään oireita, muitten koirien luona kyläiltäessä veljelläni vieläkin allergiaoireita eli allergia ei ole hävinnyt.

Vierailija
5/11 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakoirat kuten kaikki muutkin trimmattavat rodut aiheuttavat allergiaa ja niistä lähtee hilsettä. Niitä en hankkisi, jos olen allerginen, sillä se allergia voi pahentua ja sittenkö lopettaisi tai laittaisi koiran kiertolaiseksi?! Villakoira ja muut vastaavan tyyppiset turkiltaan aiheuttavat vähemmän allergiaa, sillä niistä ei lähde karvaa, paitsi trimmattaessa ja harjattaessa. Siten varmasti ei lähde niin paljon hilsettäkään. Silti aiheuttavat joillekin aivan yhtä suuret allergiaoireet, valitettavasti.

Vierailija
6/11 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokeilun tuloksena on allergiareaktio, suru voi olla turhankin suuri nimenomaan lapselle (luopuminen, syyllisyys yms.).

Vierailija
7/11 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Niin ja koirakin on elävä olento, jota ei saa pompotella minään kokeilukappaleena.

Minutkin on todettu allergiseksi pienenä. Meillä on ollut aina senkin jälkeen koiria ja kaneja, mutta ne ovat asuneet ulkona. Hoidin nuorena myös hevosia. Teiniksi asti sain kuitenkin oireita joistakin kissoista ja huonepölystä. Murrosiän jälkeen oireita ei ole tullut mistään. Nyt minulla on ollut marsuja, koiria ja kääpiöhamstereita. Tarkoitan tällä vain sitä, että lapsena todetusta allergiasta saattaa " parantua" , mutta en suosittele ottamaan sisäeläimiä ennen kuin allergiasta on varmasti selvitty.

Lisäksi on hyvä muistaa, että terveellekin lapselle saattaa tulla eläimestä allergista reaktiota muistuttavia oireita jonkin aikaa eläimen ottamisen jälkeen. Ne menevät kuitenkin ohi, kun lapsi on siedättynyt eläimeen (ellei kyse ole oikeasta allergiasta). Noita oireita luullaan usein allergiaksi ja eläimestä ehditään luopua.

Vierailija
8/11 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu olet jo suunnittelet karvaisen eläimen ottamista perheeseen, jossa on allergiaa. Itse olen allerginen enkä ole vielä tavannut koirarotua, joka ei olisi aiheuttanut oireita. Ja jos altistus on jokapäiväistä niin edessä on ihan varmasti astma ja oireiden paheneminen. Kyllä sitä elämää on ilman eläimiäkin!

9/11 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on allerginen koirille ja sairastaa kroonista astmaa. Kun me tavatiin seitsemän vuotta sitten mulla oli jo tuolloin rakas bichon friseni. Miehelleni ei ole koskaan tullut mitään oireita koirastamme, vaikka muista koirista meneekin henki ihan tukkoon.joten kyllä bichoni on mielestäni niin sanottu " allergia koira" ,ainakin joissakin tapauksissa tämä pitää paikkansa!

Vierailija
10/11 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin lapsen kanssa se on julmaa.. Lapsella voi pahentua allergia/astma, kun ottaa ns. rodun, joka ei EHKÄ aiheuta niin paljon allergiaa..

Koiria ja eläimiä rakastavana toivoisin itsekin, että olisi allergiaa aiheuttamattomia eläimiä ja sellaisia, jotka ei allergisoi. Niin vain ei valitettavasti ole.

Edelliseen viestiin kommentoisin vain, että itselläni on villakoira, joka ei KAIKILLE aiheuta allergiaoireita, mutta toisille ihmisille taas aiheuttaa pahoja oireita. Niillähän on vastaavanlainen turkki, kun bischoilla. Pelkään, että yksittäinen onnekas kertomus yhdestä koirasta, joka ei yhdelle ihmiselle aiheuta allergiaoireita on rohkaiseva esimerkki vääriin perusteisiin koiran hankinnassa. Sitten huomattuaan, että kaikilla ei käy vastaavanlainen tuuri, lähtee yksi koiraparka taas kiertolaiseksi ja jonkin allergia pahentuu...

Vierailija
11/11 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita itsesi vaikka rotuyhdistyksen lehden ilmoituksella varahoitajaksi: ota riittävän pitkäksi ajaksi hoitoon jomman kumman rotuisia koiria. Samalla saat kokeiltua sekä tuota allergisuutta että sen, miten koiran pito muutenkin sujuu.

Itselläni on aina ollut koira lapsuudesta asti, eikä yhtään mitään allergioita eläimille, ruualle tms. Yllättäen tulin 30-vuotiaana allergiseksi omalle koiralleni (noutaja), ja sen jälkeen saman tien kaikille muillekin karvaisille eläimille, todella pahasti erityisesti kanille ja marsulle. Ja sitten alkoi heinänuha ja kaikki mahdolliset siitepölyallergiat eli mulla ei toiminut siedätys vaan pikemminkin päinvastoin, kehittyi siis tosi paha moniallergia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän