Opiskelu työttömänä
Moi
KELAltahan on mahdotonta kysyä ennakkopäätöksiä niin kysyn, onko kenelläkään kokemusta.
Minulla on AMK koulutus ja olen koulutustani vastaavassa työssä. Haen nyt, ja pääsen suorittamaan toista AMK tutkintoa ( ei siis YAMK vaan toinen ala) ja koska opinnot ovat 100% verkko-opintoja, käyn täysipäiväisesti töissä ja opiskelen. Jos jään työttömäksi, katsotaanko minut täysipäiväiseksi opiskelijaksi, vai voinko opiskella ansiosidonnaisen aikana, koska pystyin kuitenkin ottamaan työn vastaan? Entä jos jään työttämäksi, en saa lupaa opiskella, ja lopetan koulun, tuleeko karenssi että "olen toiminut työmarkkinakelpoisuuden suhteen moiteltavalla tavalla tms".? Toinen kysymys ansiosidollaisella oleville, pystyttekö laskuttamaan omaa työtä laskutuspalvelun kautta muutamia tunteja, vai katsotaanko se yrittäjäksi ja ei tukia?
Vaikea tietää mitä tässä pitäisi tehdä että olisi parhaat mahdollisuudet pysyä jonkinlaisilla tuloilla.....
Kommentit (3)
Hei, Kelan kanssa voi kyllä jutella siitä, miten he kuvailemissasi tilanteissa menettelevät.
Kerron silti oman käsitykseni.
Jos olisit työtön tai lomautettu, saisit ehkä opiskella työttömyysajan korvauksella ja mahdollisella korotuksella - kunhan aloitat opiskelun vasta sen jälkeen, kun TE-toimisto on myöntänyt sinulle oikeuden tukiin opiskelun aikana. Tuettavan ajan pituudesta en ole varma, ehkä 2 vuotta mutta saako jatkoaikaa?
Niin kauan kuin et ole TE-toimistossa työtön työnhakija, teet mitä tykkäät!
Katso omaehtoinen opiskelu työkkärin sivuilla. Kirjoitin hyvät perustelut, esim. miksi opiskelu parantaa ja monipuolistaa työllistymismahdollisuuksiani..
Minusta nyt on niin, että 6kk saa opiskella mitä haluaa. Kuitenkin jostain luin, että mikäli on kirjoilla jossakin oppilaitoksessa katsotaan täysipäiväiseksi opiskelijaksi joten ei voi saada työttömyyspäivärahaa.
Itselläni ko. ongelma on kohta edessä, sillä nykyinen työsuhteeni päättyy (minusta riippumattomista syistä) ja olen suorittanut työn ohessa tutkintoa, tutkinto kuitenkin on kesken vielä siinä vaiheessa, kun työttömyyteni alkaa (puuttuu n. puolen vuoden opinnot) ja olen yrittänyt löytää tietoa, että saanko opiskella tutkintoni loppuun ansiosidonnaisella, mutta tästä en ole löytänyt mistään tietoa.
Olisi todella hölmöä, jos työkkäri ei antaisi tutkintoa loppuun suorittaa, koska ko. tutkinto auttaa minua työllistymään.