Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokeri- ja makealakossa jouluun asti! Lähteekö kukaan mukaan?

Vierailija
22.11.2013 |

Nyt tämä sokerin mussuttaminen saa loppua! Mulla on paha tapa aina kaupassa käydessä ostaa itselle jotain 'pientä hyvää' mielen piristykseksi. Ei se mitään, jos se ois vaan joskus, mutta kun en meinaa yhdestä päivästä selvitä ilman sokerivälipaloja. Salmiakki, tumma suklaa ja irtokarkit joista erityisesti kirpeät kolakarkit on mun ykköspaheita.

Aion olla sokerilakossa jouluun asti. Ja kun on kyse pahasta tavasta irtautumisesta, niin sokeri kattakoon myös muut makeat eli keinotekoiset makeutusaineet. Tiukka linja! Ainoana poikkeuksena 100% xylitolpastilli, jonka voi ottaa aterian jälkeen. Teehen ja kahviin en muutenkaan sokeria laita, onneksi! Mutta millä mä kierrän ne työpaikan kahvipöydän keksit ja pullat? Auauau...

Tästä tulee vaikeeta... Lähteekö joku mukaan sokeristoppiin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan. Aloitin jo kaksi viikkoa sitten karppaamaan, eli myös sokerit jäi pois pastan ja muun moskan ohella. Olen indeksillä normaalipainon ylärajoilla, mutta itseä häiritsee painon nousu. Tavoitteena saada kesään mennessä 10 kg pois. Eli oma herkkulakko jatkuu kyllä joulunkin yli. :) 

Vierailija
22/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt neljä viikkoa ilman sokeriherkkuja ja tavoitteena on olla kokonaan ilman ainakin jouluun asti ja silloinkin sitten kohtuudella. Tavoitteenani on pysyvä elämäntapamuutos ja siksi en ole ottanut herkkujen mussuttamiselle mitään korvaavaa mussutettavaa. Ajattelen, että mussutus itsessään on se huono tapa, josta haluan eroon. Hvyät herkut on niin helppo lakon jälkeen taas korvata sokeriherkuilla. 

olen myös pohtinut syitä mussuttelulleni ja yritän käsitellä niitä tunteita herkuttelun takana: tylsyys, palkitseminen, ahdistus, ilo, piristys. Olen opetellut syömään säännöllisesti ja jos tekee mieli napostella, mietin onko minulla nälkä ja jos ei ole, niin pohdin mihin tunteeseen tai oloon olisin syömässä. 

Olen neljän viikon jälkeen energisempi ja jotenkin vapaampi. En ole kieltänyt itseltäni mitään, vaan tehnyt vain tietoisia valintoja, joita pysähdyn hetkeksi miettimään. Haluan ajatella niin, että herkut kuuluvat oikeisiin juhliin, joita on suhteellisen harvoin ja silloin niitä voi nauttia, mutta muuten arki on tarpeeksi hyvää ilman " piristäviä" herkkuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaakakku.

Se naukui pienellä, vastustamattoman lumoavalla suklaisella äänellään nimeäni buffet-pöydän jälkiruokakattauksessa. Ehdin jo kuopaista nätin palasen kakkulapioon, mutta viime hetkessä pakotin käteni jättämään sen siihen, valmiiksi seuraavaa herkuttelijaa varten. Hukutin makeanhimoni 12cl:n jouluista punaviiniä ja vannoin mielessäni suklaakakulle: "Joulumpana, joulumpana!"

-ap

Vierailija
24/29 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ketjuun aiemmin kommentoinut. Ihana ja kevyt olo. lähes 5 viikkoa ilman herkkuja.

Vierailija
25/29 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeaton maanantai kallistuu iltaan. Kauhea ajatus iski mieleen. Olen siis varautunut jemmaamaan joulunalussuklaat herkkukoppaan ja lykkäämään tortut sun muut piparit joulupäiviin, mutta entäs se pikkujouluissa tarjottava glögi! Se on mun herkkua. Höö :( Ymmärrän toki, että ei sitä tartte mikään neurottinen tiukkis olla, mutta kun tässä on kyse vain yhdestä ainoasta kuukaudesta ja yrityksestä totuttautua irti makeanhimosta.

Pitääkö mun kuljettaa pikkujouluihin mukaan oma punaviiniputeli?

Miten teillä muilla sujuu?

-ap

Vierailija
26/29 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap odottaa kauhulla huomista työpäivää. Siellä koneen ääressä kyhjöttäessä tulee natusteltua kaikenlaista silppua, joita työkaverit tuovat ulottuville. Ja entäs ne kahvituokiot leipomuksineen...

Mitäs jos ottaisi ison korin, johon keräisi kaikki tarjotut karkit ja sokeriherkut. Kakut menee pahaksi, mutta keksit ja sensellaiset säilyy hyvin, suklaasta ja karkeista puhumattakaan. Jotta ei joutuisi varsinaisesti itseltään kieltämään mitään, vaan siirtäisi vain mässytyksen myöhemmäksi. Ja voisi olla aika hauska nähdä, miten paljon mättöä koppaan kertyy kuukauden aikana. Työkaverit tosin saattaa ihmetellä... hmm. Jos sen saisi piiloon jonnekin kaappiin? *miettii taistelusuunnitelmaa*

-ap

Vierailija
27/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tarvetta, onneksi.

Vierailija
28/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin oikeassa. 

12

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 01:23"]

Kun lopettaa karkinsyönnin, oppii nauttimaan ihan muista asioista. Esim omena tai päärynä maistuu ihanalta. Silloin kun mässyttää jatkuvasti karkkia, ei tee mieli tervellisiä hedelmiä, koska saa sen makeuden niistä karkeista. Karkinsyönti vääristää makuaistia. Ruuasta oppii nauttimaan uudella tavalla kun unohtaa herkut.

[/quote]

Vierailija
29/29 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kannustavaa kun meitä on niin monta jotka herkkulakossa tai elämäntapamuutoksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän