Apua! 2-vuotias söi pussillisen lakua
Olin nukuttamassa/imettämässä vauvaa makkarissa ja aloin jossain vaiheessa ihmettelemään kun oli niin hiljaista. Keittiöstä löysin sit lapsen melkein tyhjän lakritsipussin kanssa. Voiko tuosta nyt olla jotain haittaa. Tällä hetkellä leikkii normaalisti. Huono omatunto :(
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ap! Kiitos kaikille, jotka ootte ymmärtäneet. Täytyy sanoa, että itekin menin hieman tiloihin kun huomasin lapsen ja melkein tyhjän lakupussin. Etenkin kun nuo lakut on melko isoja, onneks poika ei niihin kuitenkaa tukehtunu.
Ja tuon episodin jälkeen jatko leikkejään normaalisti, mutta ruoka ei "yllättäen" maistunu. Kakka tuli mutta sekin ihan normaali koostumus eikä mitää kipuja oo valitellu. Taisin selvitä lapsen kans siis onneksi säikähdyksellä.
Ja oma moka, kun jätin avatun pussin lapsen ulottuville. Kaikkea ei vaan väsyneillä aivoilla hoksaa. Onneks kuitenkaan ei mitään pahempaa sattunu.
Ja sulle joka sanoit, että ei saa jättää kaks vuotiasta hetkeäkään valvomatta: oletko koittanu nukuttaa pikkuvauvaa ja samalla pitää kaks vuotiasta aloillaan? Meillä on ainakin niin kova vauhti aina päällä, että ei onnistu. Toki vahingosta viisastuneena nyt koitan kattoa ettei mitään vaarallista enää jää saataville, johon vois tukehtua. Olen pahoillani, jos joku traumatisoitu tän asian takia. Parhaani teen muksujeni eteen, mutta ihminen minäkin vaan oon.
Niin juuri - onneksi ei käynyt pahemmin. Olen hoitanut omani enkä jättänyt koskaan vahtimatta. Kyllä siinä kannattaa olla pino kirjoja sille kaksvuotiaalle - vaikka joku vanha iso eepos, mitä ei kukaan tule kaipaamaan. Lakritsia olen tehnyt itsekin keittämällä luomupastaa lakritsijuuriliemessä. Siihen laitetan vähän luomuhunajaa, kokeilepa kun et ole yksin lasten kans. Saattaa muuten vähentää maidontuloakin tuo suolamaäärä, jos itse syöt. Fenkoliteellä voi heruttaa - sehän on mammateenkin ainesosa siihen.
Onnittelut sinulle siitä että olet Parempi - ei kun siis Paras - ihminen! Kuinka yhteiskuntamme selviäisi jos kaikki olisivat apn kaltaisia inhimillisiä luusereita! Onneksi näin ei kuitenkaan ole vaan joukossamme on myös noin täydellisiä ilmestyksiä!
Eipäs tässä nyt sellaisesta ole kysymys, mutta tiesitkö, että esimerkiksi supersalmiakkia ei saa tanskalaisille lapsille syöttää ollenkaan? Itse olen pyörtynyt sellaisen (rasiallinen monen tunnin aikana) jälkeen mut olin kyllä päivällä syönyt lakritsijäätelön. Niin, ei tee mieli enää kumpaakaan koskaan. Lääkäri ei löytänyt mitään syytä, kun seuraavana päivänä ottivat sydänfilmin. Kokemuksesta voin aina kertoa. Oliko se lakujäätelö syy, ei tiedä kukaan.
Enpä ole aiemmin katsonut, mitä se supersalmiakki pitää sisällään. Nyt siellä lukee:
"Ainesosat
Sokeri,
muunnettu perunatärkkelys,
sakeuttamisaine (E414),
glukoosisiirappi,
ammoniumkloridi (salmiakki),
lakritsiuute,
aromit,
pintakäsittelyaine (E903).
Saattaa sisältää vehnää.
Sisältää lakritsia - kohonneesta verenpaineesta kärsivien henkilöiden on vältettävä tuotteen liiallista nauttimista."
Mitä tuo e414 on, kun on noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole aiemmin katsonut, mitä se supersalmiakki pitää sisällään. Nyt siellä lukee:
"Ainesosat
Sokeri,
muunnettu perunatärkkelys,
sakeuttamisaine (E414),
glukoosisiirappi,
ammoniumkloridi (salmiakki),
lakritsiuute,
aromit,
pintakäsittelyaine (E903).
Saattaa sisältää vehnää.
Sisältää lakritsia - kohonneesta verenpaineesta kärsivien henkilöiden on vältettävä tuotteen liiallista nauttimista."Mitä tuo e414 on, kun on noin paljon?
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…
---löydän itsekin, mutta kumiallergisille tiedoksi, huh tuo tässä samalla!
E903 on lähellä E90nelosta, joten... Sitä en enää koskaan aio syödä, kun olen vierestä nähnyt, mitä tapahtuu:-(
Korjataan sen verran, että lakritsin syöminen saattaa nostaa verenpainetta. Toisilla nostaa, toisilla ei.