Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja maidon riittävyys

Vierailija
22.11.2013 |

Minua ihmetyttää sellainen homma, että hirveän monet nykyään lopettaa imettämisen tai ei imetä ollenkaan, koska heidän mukaansa maitoa ei tule tarpeeksi. Miten voi olla, jos ajattelee vaikka että nykyihminen on ollut olemassa 30 000 vuotta, että yhtäkkiä suurimmalla osalla ei riitä rintamaito lasten ruokkimiseen? Miten me ei olla kuoltu sukupuuttoon?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla ettei maito yksinkertaisesti vaan nouse. Eihän jotkut saa lapsiakaan vaikka kuinka yrittää :(

Vierailija
2/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ajatuksrlla vielä aloituksen.

Nykyään on kaiken maailman korvikkeet ja imettäminen vaatii joskus töitä. Jos ei mielenkiinto riitä niin onhan tuo hyvä tekosyy.

Ja meillä nuorimmat asuivat rinnalla. Alle tunnin välein söi yölläkin. Ja nuorin 1 v 8 kk ei näytä merkkiäkään siitä että lopettais. Päinvastoin nyt kun osaa pyytää niin syö enemmän kuin vuoden ikäisenä. Joten se kuinka paljon tuo oikeasti sitoo äitiä niin se ehkä voi joitain kyllästyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa äideistä on suoraan sanottuna laiskoja. On helpompi antaa korviketta pullosta, kuin sitoutua imetykseen. Ihailen äitejä, jotka imettävät pitkään :)

Vierailija
4/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen naisen joka sai jo laitoksella pulloon pumpattua maitoa enemmän mitä itse kaikista lapsista yhteensä sain laitoksella nousemaan pulloon saakka.

Minusta tuo ei ole äitien vika vaan imetysopetuksen!

Kyllä se vaan säälittää kun äidit repii rintojensa ihon rikki ja olen nähnyt sairaalassakin jonkun hoitajan ohjeistavan että pumppu vaan täysille, ei se ole mikään ihme että imetyksessä epäonnistutaan.

Kyllä se maito nousee, niin yleistä se ei ole mitä ihmiset kuvittelee ettei rinnat maitoa tuottaisi. Periytymisestäkin on puhuttu, eräs koitti imettää ja jätti homman koska äitinsä sanoi ettei se hänelläkään onnistunut.. Kummasti oli silti saanut maidontuotannon alkuun ja jos olisi jatkanut niin maitoa olisi alkanut kyllä tulemaan.

Ja nyt sanon ihan tässä omassa viestissäni että joku tulee krokotiilin kyyneleidensä kanssa selvittämään: jälleen että pitääkö vaan yrittää, rinnat verillä, huonosti nukkuneena että KYLLÄ PITÄÄ mutta hyvin levänneenä, rintojaan huolehtimalla! Täytyy ottaa imetykseen oma rauha, tehdä imetystä usein kuin istua rinta suussa odottamassa vauvan heräämistä.

Hoitakaa rintojanne, huolehtikaa että syötte ja juotte hyvin, imetykseen oma rauha ja hyvät otteet.

Vierailija
5/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nähdä vaivaa, kun lapsi saa kaiken tarvittavan korvikkeestakin. Kukaan ei ole voinut välttyä kuulemasta, että rintamaito on parasta, mutta ei se mitenkään ylivoimaista ja autuaaksi tekevää ole, siksi kaikki eivät jaksa hankaloittaa elämäänsä, jos ei suju. 

Ihan yhtä vähän yli 1 vuotiaan ruokiin enää panostetaan. Harva ostaa vain luomua lapselleen.

Vierailija
6/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee, se on kiinni ohjauksesta, tiedosta, motivaatiosta ja asenteesta. Todellisuudessa ne äidit, joilla oikeasti ei riitä maito, ovat todella harvassa. Joillekin imettäminen sujuu helposti, mutta monet joutuvat tekemän hieman työtä sen eteen. Tässä vaiheessa tuki, oikea tieto ja ohjaus on tärkeää! Jos äiti itse epäilee onnistumsta, isä ei tue ja anoppi arvostelee ja napuri kertoo, ettei hänelläkään onnistunut, niin se on sitten nopeasti siinä... 

Vierailija
7/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se imetys on niin paljon muutakin kuin vain ravintoa, läheisyyttä ja lohtua mitä lapsi rinnalla ollessaan saa. Lujittaa ihan varmasti kiintymyssuhdetta kumminkin puolin eri tavalla kuin muovipullon imeminen, kun ajattelee että se lisää oksitosiinia äidillä joka on rakkaushormoni. Olisi ollut itsekin helppoa luovuttaa, sektion jälkeen maito ei heti noussut ja vauvan paino tippui laitoksella paljon. Hörpytin vähän korviketta mutta kotiuduttua maito nousi ja sitä olisi riittänyt vaikka kaksosille. Onneksi en luovuttanut myöskään niillä epätoivon hetkillä kun vauvalla oli tiheän imun kaudet ja järki oli lähteä jatkuvasta rinnalla roikkumisesta. Saatiin ihana pitkä imetys, tyttö täytti vuoden juuri. Imetys on ollut yksi parhaimpia asioita äitiydessä, ruokkimisen helppoutta ja ihanaa yhteistä aikaa vauvan kanssa. Voin sanoa että perhepedissä nukkuminen ja tiheät yöimetykset piti maidontuloa yllä näinkin pitkään, ja imetyksen antamat hyvät hormonit auttoi jaksamaan ne yösyötöt. En olisi varmasti pysynyt järissään minkään pullorumban kanssa. Siksi varmaan pulloruokittujen lasten vanhemmat on väsyneitä, koska puuttuu ne imetyksen tuomat hormonit jotka auttaa selviytymään vähemmilläkin unilla. Nyt ollaan pikkuhiljaa lopettelemassa imetystä, huomaa selvästi miten maito on jo vähentynyt yöimetysten loputtua. Tulen sitä varmasti kaipaamaan kun se sitten lopulta päättyy. Harva lapsi saa Suomessa 2v asti rintamaitoa mikä on kuitenkin WHO:n suositus. Itse en sitä tavoittele, mutta loukkaannuin kyllä pahasti kun anoppi sanoi että imetys pitäisi jo lopettaa, ettei noin iso tyttö tarvitse enää. Kuitenkin kyseessä on vasta 1v, joka vielä viihtyy rinnalla muutaman kerran päivässä. Niin älkää menkö puuttumaan toisten imetykseen, se on äidin ja lapsen välinen asia, joka ei kyllä kuulu kenellekään muulle. Olipa se onnistunut tai ei.

Vierailija
8/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä vähättele rintamaidon ravitsemuksellista paremmuutta korvikkeisiin nähden, mutta mielestäni aloitusviesti on vähän yksinkertaista ja mutkia oikovaa ajattelua. Ensinäkään suurin osa naisista ei varmasti joudu olemaan imettämättä rintamaidon riittämättömyyden vuoksi. Suurin osa silti imettää, ja niilläkin, jotka sen lopettavat / eivät aloita, on monia muitakin syitä, vaikkakin tuo on varmaan yleisin. Toiseksi ihmettelen, mikä antaa olettaa, ettei tuhansia vuosia sitten ole kuollut lapsia siihen, ettei imetys ole onnistunut ja ravintoa ole ollut tarpeeksi? Ei se silti tarkoita lajin sukupuuttoon häviämistä, vaikka tällaista tapahtuisikin.

Vierailija
9/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt neljää lastani yhteensä yli seitsemän vuotta, mutta en nyt tiedä olenko niin ihana... :D

Ennenaikaan lapsia kuoli paljon. Eikä odoteltu kuukausikaupalla ennen kuin tarjottiin muutakin kuin rintamaitoa.

Vierailija
10/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi lasta imettivät toisinaan muutkin kuin oma äiti.

Vierailija
11/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/13 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ensimmäisen lapsen kanssa ainakin sellaista tasapainoilia ja hakemista että tekeekö oikein tms. Rehellisesti sanottu kyllä minäkin mietin jossain 4kk hujakoilla etttä riittääkö minulla maitoa ja saako vauva tapreeksi. Ei sitä ollut kukaan siinä vieressä sanomassa, että hyvä se on. Itse se piti tietää. No minä päätin että lapsi saa tarpeeksi ja jatkoin 10kk ikään asti, tokihan silloin 6kk tienoilla tuli kuvioon kiinteätkin ruuat ja sen jälkeen ei enää tarvinnut arpoa. Olen tyytyväinen ITSE 10kk imetyksen kestoon. Muiden ajatuksille saman tekee. 

Toisekseen, kukaan, ei kukaan, kertonut kuinka kipeäksi ne rinnanpäät alussa tulee, vaikka niitä hoitaakin. Kukaan ei edes kertonut että se menee ohi. Onneksi minulla on korkea kipukynnys ja hampaat irvessä imetin ensimmäiset kaksiviikkoa kunnes rinnat tottui. 

Onko siis väärin, että ihmiset tietämättömyyttään päättävät siirtyä pullomaitoon. Ajattelen varmaan vain laspsen parasta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä