Voinko noin vain muuttaa lapsen kanssa pois?
Haluaisin muuttaa 11kk vauvani kanssa pois lapsen isän luota. mutta en tiedä uskallanko lähteä... Parisuhde ei toimi ollenkaan.. Meidän välillä ei tunnu olevan muutakuin lapsi joka enää pitää yhdessä. Mies ei ikinä ole huomioinut minua,kehunut, yhdessä ei olla käyty missään eikä tehty asioita yhdessä.. Suhde ei ole ollut missään vaiheessa ns normaali parisuhde.. Lähden kyllä ite mielelläni hänen mukaan käymään hänen sukulaisillaa mutta itse vältettelee kaikin keinoin käymästä minun vanhemmilla ja muilla sukulaisilla.. Mies ei suostu puhumaan mistään asioista eikä vastaa jos kysyn miksei tee mitään tai miksei yhdessä voi tehdä ja mennä. kirjoitin kirjeen jossa purin kaikki ajatukseni liittyen suhteeseemme ja suoraan kysyin että rakastaako minua ja miksi haluaa olla kanssani yms.. ei vastannut mitään mihinkään muutakuin ettei halua erota. Ainakun yritän kysyä mistätahansa hän kiertää kysymyksen tai kääntää kaiken minuun. Kaverit sanoneet että se on narsisti että lähe pois sen luota.. lasta hän ei hoida... kerttaaakaan ei ole kylvettäny,kakkavaipan vaihto oksettaa (eikä muutenkaan vaihda jossei ole pakko) ..itse hoidan kaikki syötöt ja ruuanlaitoit yms.. töiden jälkeen hän istuu kattomas telkkua tai puhelin kourassa..En tiedä mitä tehdä.. en jaksa tätä suhdetta enää! Olen miettinyt jos vain hankin kämpän ja muutan sanomatta mitään lapsen kanssa pois... mutta voiko niin tehdä? mitä sanoisin hänelle? Mies uhkaillut jo 9kk sitten hakevansa ihan vain vittuillessaan yksinhuoltajuutta jos muuttaisin pois..
Kommentit (28)
Kiitos vastauksista... näiltä vaan kysyn vielä jotka ovat sitä mieltä ettei voi vain muuttaa pois että mitenkäs jos tilanne mennyt siihen että mies käynyt käsiksi..? suuttui ja paiskasi lattialle..... kaduttaa etten ole jo lähtenyt.. nyt on pakko , toista kertaa en halua että käydään käsiksi!
Voi ihmisrakas, lähde nyt sekä itsesi että lapsen takia, voimia sulle!!
Äidillä ei ole mitää diktatuurimaista valtaa omia lasta automaattisesti itselleen. Turha se on parkua, jos paskat on jo housuissa. Olet itse tehnyt omia arvioita, valintoja ja päätöksiä ja tehdy lapsen kyseisen henkilön kanssa.
Voit toki muuttaa, mutta on juridesti säädetty, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, vaikka toisessa voitaisiin osoittaa vikoja ja puutteista hyvinkin äärinmäiseen rajaan saakka ja voit joutua oikeudessa taistelemaan huoltajuudesta ja isien aseman on luultua parempi, joten olette huoltajuuskandinaatteina samalla viivalla.
Maistraatti EI päätä lapsen asumisesta, vaan huoltajat keskenään. Maistraatin EI tarvitse kysellä muuttoilmoitusta hyväksyessään kenenkään lupia, mutta käytännössä usein kysytään. Koska "vastuulliset" huoltajat tykkää niin riidellä näistä asioista ja sotkea kaikki mahdolliset mukaan vääntöön. Kysyjälle sanoisin, että muuta hitossa! Jätä ukolle lappu, että soittelee, jos haluaa ottaa lapsen, ja lupaat tuoda heti. Tuskin soittelee.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 16:26"]
Mies uhkaillut jo 9kk sitten hakevansa ihan vain vittuillessaan yksinhuoltajuutta jos muuttaisin pois..
[/quote]
Ja nyt aiot toimia samalla tavalla? Lapsen huoltajalta ei todellakaan voi viedä lasta pois noin vain ilman lupaa, kun ei ole kyseessä väkivalta- tai päihdetilanne tai muu hätätilanne. Miltä sinusta tuntuisi, jos mies yhtäkkiä katoaisi lapsen kanssa? Jos sinulla ei mene miehen kanssa hyvin, se ei saa kaatua lapsen niskaan. Ole kerrankin aikuinen ja kanna vastuu valinnoistasi.
Hommaa itsellesi kämppä, kun se on tiedossa niin sitten sanot miehellesi että varataanpa aika lastenvalvojalle ja sovitaan tapaamiset. Sen jälkeen vasta muutat lapsen kanssa pois.Ei se mies sitä lasta itselleen halua (narsistit on kovia uhkailemaan ja kiristämään) ja tosipaikan tullen se antaa kyllä teidän mennä. Muista vaan lastenvalvojalla sopia tapaamiset tarkkaan niin ettei voi niillä sua pomputtaa ja kiristää..
Älä ihmeessä muuta valmistelematta. Periaate on, että jos vanhemmista toinen muuttaa, lapsi ei muuta, eli jos ette sovi mitään, lähihuoltajuus voi pahimmassa tapauksessa jäädä toistaiseksi isälle. Komppaan muita, että selvitä tilanne vaikka lastenvalvojalle soittamalla.
Jos on vakava väkivallan uhka, niin eri juttu. Silloin äkkiä lapsi kainaloon ja turvakotiin.
Väännetään nyt rautalangasta!
Vanhemmilla on yhteishuolto ja lapsi ei voi muuttaa vanhempien yhteisestä kodista ilman toisen vanhemman suostumusta jamaistraatti todellakin soittaa asiasta, jos lapsi muutetaan yhteisestä kodista pois ja samassa puhelinsoitossa toinen osapuoli saa tietää lapsen uuden osoitteen.
Toivottavasti nyt meni jakeluun!!!