Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rintasyövän vuositarkastus, riittääkö mammografia yksistään? Kokemuksia? Rintasyöpäosaajat tietoa, kiitos.

Vierailija
21.09.2020 |

Sairastin rintasyövän 3,5 vuotta sitten ja olen käynyt vuositarkastuksissa joka vuosi ja kaikki on ollut hyvin.

Mammografia oli tänäkin vuonna ok, mutta ultraa ei edelleenkään käytetty, ja jäi vähän vaivaamaan, että eihän mammografiassa näy kainaloiden alueet?

Minulta poistettiin silloin 3,5 vuotta sitten solmukkeet kainalosta, koska viiteen oli levinnyt.

Yksityinen lääkäri jolta kysyin, sanoo että olisi hyvä käydä ottamassa ultraääni kainaloiden alueelta vaikka yksityisesti, ihan varmuuden vuoksi.

Oletin että mammografiassa näkyisi kainalot myös. Nyt talous on niin tiukoilla etten tiedä onko siihen nyt juuri varaa.

Osaako kukaan rintasyövän hoidosta tietävä tai omakohtaista kokemusta omaava näyttää vähän lisävalaistusta tähän asiaan.
Kiitos etukäteen.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun tungen tähän ketjuun, mutta täällä tuntuu olevan rintasyövästä tietäviä.

Uskaltaisitteko rintasyöpähoitojen jälkeen laittaa savivaalennusta hiuksiin? 

”Voimme sanoa, että vaalennus on ekologinen, sillä vetyperoksidi muuttuu hajotessaan vedeksi ja hapeksi. Eli vaikka hapete ei ole luonnonkosmetiikkaa, se on biohajoavaa, samoin kuin savi ja sooda. Kun seos menee viemäriin, sillä ei ole vaikutusta vesistöön”, kouluttaja Marika Oinonen Ekopharmasta kertoo.

”Kyseessä ei ole luomuvaalennus, ei missään nimessä vetyperoksidin takia, mutta savivaalennus on tällä hetkellä ekologisin ja luonnonmukaisin vaalennus, joka hiuksille voidaan tehdä.”"

Haluaisin niin vaaleampaa väriä, mutta vähän mietityttää tuokin värjäys. 

Värjätystä ollaan eri mieltä. En ole ikinä edes kuullut tuosta savivaalennuksesta.

Vierailija
22/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kuuluisi käydä syöpäkontrolleissa julkisella puolella onkologian pkl tai DCIS jälkeen kirurgin lähetteellä 5 v ajan hoitojen jälkeen. Sen jälkeen seuranta jatkuu avosekorilla terveyskeskuksen lähetteellä vanhuusikään saakka parin vuoden välein. Tutkimukseen kuuluu aina mammografia ja ultraääni. Syöpähoidettu ei jatka seulonnoissa, koska rintoja seurataan jo paremmin kuin seulonnassa. Miksi ihmeessä kuljet yksityisellä???

Terv. Keskussairaalaradiologi, joka tekee näitä tutkimuksia.

Minä kävin vuositarkastuksissa seitsemän vuotta, koska söin lääkettäkin niin kauan. Ei minulle kukaan ainakaan kertonut, että seuranta jatkuisi jotenkin automaattisesti?  avosektorilla vanhuusikään asti. Käsitinkö oikein, että tämä koskee KAIKKIA rintasyöpäpotilaita? Minulla myös imusolmukkeet poistettu toisesta kainalosta. Syöpä oli ärhäkkää laatua ja kasvain 4.5 cm.

Pitääkö nyt siis mennä Keusoten (ent. tk)  lääkäriltä pyytämään lähete? Ultra tehtiin muistaakseni vain kerran, sekin  omassa sairaalassa. Minula on ajoittain tosi kivuliasta vihlomista rinnoissa. Ei mammossa silti mitään näkynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpäseulonta nykyään vuosittain syövästä riippuen mammolla, ultraääni vain mikäli radiologi näkee aiheelliseksi. Kun seulonta sairaalassa päättyy, normaalit seulontamammot 70-v saakka julkisella puolella.

Suositukset ovat muuttuneet.

Vierailija
24/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun tungen tähän ketjuun, mutta täällä tuntuu olevan rintasyövästä tietäviä.

Uskaltaisitteko rintasyöpähoitojen jälkeen laittaa savivaalennusta hiuksiin? 

”Voimme sanoa, että vaalennus on ekologinen, sillä vetyperoksidi muuttuu hajotessaan vedeksi ja hapeksi. Eli vaikka hapete ei ole luonnonkosmetiikkaa, se on biohajoavaa, samoin kuin savi ja sooda. Kun seos menee viemäriin, sillä ei ole vaikutusta vesistöön”, kouluttaja Marika Oinonen Ekopharmasta kertoo.

”Kyseessä ei ole luomuvaalennus, ei missään nimessä vetyperoksidin takia, mutta savivaalennus on tällä hetkellä ekologisin ja luonnonmukaisin vaalennus, joka hiuksille voidaan tehdä.”"

Haluaisin niin vaaleampaa väriä, mutta vähän mietityttää tuokin värjäys. 

Tervetuloa vaan ketjuun mukaan, ei haittaa. Eipä ole koskaan liikaa ajankohtaista tietoa rintasyövän estämisestä ja hoidosta. Varsinkin kun tietoa tulee lisää koko ajan.

Tämä koskettaa myös minua, sillä olen ottanut vaaleita raitoja ihan normaalisti hoidon jälkeen, koska olen ollut käsityksessä etteivät hiuksiin käytettävät kemikaalit kuitenkaan aiheuttaisi rintasyöpää.

Miten on? Tässä oli monta hoitoalan asiantuntijaa paikalla.

Vierailija
25/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintasyöpäseulonta nykyään vuosittain syövästä riippuen mammolla, ultraääni vain mikäli radiologi näkee aiheelliseksi. Kun seulonta sairaalassa päättyy, normaalit seulontamammot 70-v saakka julkisella puolella.

Suositukset ovat muuttuneet.

Näin se varmaan siinä muutama vuosi muuttui, koska ensimmisenä vuonna molemmat ja yllätyksekseni seuraavana vuonna vain mammografia normaalisti ellei näkyisi mitään poikkeavaa. 

Vierailija
26/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :) Tämä vielä lisäyksenä tuohon savivaalennusasiaan, jospa täällä jollain olisi parempaa tietoa tai ymmärrystä tän suhteen. 

"Savivaalennuksen vaikutus perustuu valkosaven, ruokasoodan ja vetyperoksin yhteisvaikutukseen. Savivaalennus ei sisällä perinteisten synteettisten vaalennusaineiden kemikaaleja, kuten ammoniakkia, persulfaatteja tai ammoniumpersulfaatteja."

Vierailija
27/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kuuluisi käydä syöpäkontrolleissa julkisella puolella onkologian pkl tai DCIS jälkeen kirurgin lähetteellä 5 v ajan hoitojen jälkeen. Sen jälkeen seuranta jatkuu avosekorilla terveyskeskuksen lähetteellä vanhuusikään saakka parin vuoden välein. Tutkimukseen kuuluu aina mammografia ja ultraääni. Syöpähoidettu ei jatka seulonnoissa, koska rintoja seurataan jo paremmin kuin seulonnassa. Miksi ihmeessä kuljet yksityisellä???

Terv. Keskussairaalaradiologi, joka tekee näitä tutkimuksia.

Kontrolli on nykyisin 3 vuotta. Vähän riippuu keskussairaalasta.

Itsellä oli 10 v kun sairastin kolmikymppisenä rintasyövän.

Itsellä kontolli 10 vuotta. Syöpä leikattu 2018, eli "nykyään".

Vierailija
28/31 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) Tämä vielä lisäyksenä tuohon savivaalennusasiaan, jospa täällä jollain olisi parempaa tietoa tai ymmärrystä tän suhteen. 

"Savivaalennuksen vaikutus perustuu valkosaven, ruokasoodan ja vetyperoksin yhteisvaikutukseen. Savivaalennus ei sisällä perinteisten synteettisten vaalennusaineiden kemikaaleja, kuten ammoniakkia, persulfaatteja tai ammoniumpersulfaatteja."

Kyllä minä käyn kampaajalla ja värjäyksessä normaalilla tahdilla. Ottaisin savivaalennuksenkin, joka vaikuttaa vähemmän kemikaaleja sisältävältä.

En aio lopettaa elämistä syövän uusiutumisen pelossa. Ravinto, liikunta ja kehon koostumus ovat kunnossa -, vaikka eivät nekään mitään takaa. Riskini on tosin pieni.

Vierailija
29/31 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kampaajalla syövän jälkeenkin vaalennuttamassa sitä outoa harmaanruskeata väriä, jollainen tukastani oli tullut. Oli niin rankkaa olla ilman tukkaa, että heti kun oli kunnolla pituutta otin sen värin. Tosin hiuslaatuni oli muuttunut, ei suinkaan karkeammaksi kuten olin toivonut, vaan entistä hennommaksi ja takkuuntuvaksi. Ja tuo vaalennus ei ainakaan tehnyt hyvää eli siirryin punaiseen, viimein... ja ruskeaakin kokeilin. Kunnes tuttu kampaaja lopetti työt ja niin lopetin minäkin värjäyttämisen. Nyt olen tällä omalla, rumalla värilläni, takkuja selvitellen. Mutta yritän miettiä, että millaista oli kun piti liina päässä olla töissä, kaljuna en vaan kehdannut ilman sitä liinaa. On sen verran ikää, monelle nuoremmalle kalja sopiikin.

En tosiaan tainnut paljoa edes miettiå sitä värjäyksen vaarallisuutta, ehkä jostain luin, että kyllä se käy. Tietoahan tulee koko ajan lisää, minun syövästäni on jo 16 vuotta. 

Vierailija
30/31 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kampaajalla syövän jälkeenkin vaalennuttamassa sitä outoa harmaanruskeata väriä, jollainen tukastani oli tullut. Oli niin rankkaa olla ilman tukkaa, että heti kun oli kunnolla pituutta otin sen värin. Tosin hiuslaatuni oli muuttunut, ei suinkaan karkeammaksi kuten olin toivonut, vaan entistä hennommaksi ja takkuuntuvaksi. Ja tuo vaalennus ei ainakaan tehnyt hyvää eli siirryin punaiseen, viimein... ja ruskeaakin kokeilin. Kunnes tuttu kampaaja lopetti työt ja niin lopetin minäkin värjäyttämisen. Nyt olen tällä omalla, rumalla värilläni, takkuja selvitellen. Mutta yritän miettiä, että millaista oli kun piti liina päässä olla töissä, kaljuna en vaan kehdannut ilman sitä liinaa. On sen verran ikää, monelle nuoremmalle kalja sopiikin.

En tosiaan tainnut paljoa edes miettiå sitä värjäyksen vaarallisuutta, ehkä jostain luin, että kyllä se käy. Tietoahan tulee koko ajan lisää, minun syövästäni on jo 16 vuotta. 

Minulla tuli ensin kemokiharat, sitten muutoin hiukset vahvenivat ja runsautuivat ja oletan että se liittyy ruokavalioon, kun entisestään lähes kasvisvoittoinen ruokavalio on ollut pitkälti tuoretta kasvista eli salaatteja ja mutta kasviproteiineja, mutta kyllä syön lihaakin hiukan vielä. Samoin OMEGA öljyä päivittäin niin iho ja hiukset kunnossa.

Minulla siis nykyään on sairattua edeltävää aikaa paremmat hiukset. Kokeile ruokavalion elvyttämistä!

Vierailija
31/31 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska typo tullut :) kalja sopii nuoremmille, no onhan se niinkin. Kalju piti kirjoittaa.

Ruokavalioni ei ole kyllä varmaan ok, vaikka kaikki arvot onkin kohdillaan, paitsi verenpaine. Hemoglobiini huitelee yli 150 ja ferritiinikin ok. Kolesteroli senkun putosi, viimeksi alle 5, vaikka aloin syödä Oivariinia Floran sijaan. Ihan hoitojen jälkeen, kun ruokaa sai taas alas, päätin alkaa syömään terveellisesti. Mutta siihen se taas jäi.  Hedelmiä syön liian vähän, en tykkää mistään happamasta.

Kiharat tuli minullekin ensin, on ollutkin lapsena ihan säkkärä tukka.  Saiskohan tolla savivaalennuksella tällaiseen rusehtavaan vaaleita raitoja? Sitten tosin joudun taistelemaan varmaan takkujen kanssa vielä enemmän.

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!