Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias poika ryyppää isänsä kanssa

Vierailija
21.09.2020 |

Poika on vasta täyttänyt 18 ja on käynyt ilmi, että ovat silloin tällöin viikonloppuna ryypänneet yhdessä. Viime viikonloppuna poika oli ollut jälleen isänsä kanssa ”autotallikänneillä” eli isänsä ”lempipaikassa” juomassa. Mukana oli ollut isänsä kavereita, joita yhdistää tämä sama harrastus. Poika tuli melkoisessa humalassa kotiin :(

Olemme siis eronneet isän kanssa yhtenä syynä etenkin liiallinen alkoholin käyttö ja säännöllinen juominen. Eikä siinä, tiedän että poika on täysi-ikäinen ja voi näin tehdä. Poika on kuitenkin ollut fiksu, urheilullinen ja koulussa menestyvä. Parhaillaan lukion viimeinen luokka menossa. Isäänsä ei aikoinaan ole koulun käynti kiinnostanut ja nuoresta saakka on juonut ongelmallisesti alkoholia. Olen ollut niin tyytyväinen, että poika on kulkenut ihan erilaista polkua ja tukemiseni liikkumiseen ja koulujen käyntiin hyvin ovat kantaneet ja poika on pärjännyt hyvin. Nyt olen alkanut pelkäämään, että poika lähtee isänsä jalanjäljille 😐 Olen niin vihainen, että isä ylipäänsä toimii näin- ottaa pojan mukaan oman remminsä kanssa juomaan! Juokoon itse miten lystää, mutta olisi säästänyt lapsensa ilman houkuttelua. Tai tehnyt yhdessä ikinä jotain kehittävää tämän sijan, siihen ei innostusta koskaan löytynyt.

Mitä pystyn enää tekemään, ettei pojan tarvisi lähteä elämään samalla tyylillä? Pelkään niin kovasti, ettei sama toistuisi enää seuraavassa sukupolvessa ja että fiksu poika ei pilaa hyviä mahdollisuuksiaan lähtemällä väärälle polulle, kun kaikki mahdollisuudet on paljon parempaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä tarvitse huolestua, jos 18-vuotias silloin tällöin viikonloppuna ryyppää. Suurin osa nuorista tekee niin, ja useimmista tulee ihan menestyviä ja terveitä aikuisia.

Ymmärrän, että sinua huolestuttaa, jos isällään on ongelmia liikakäytön kanssa, mutta ei se mitenkään automaattisesti pojalle siirry. Jos poika on tähänkin asti ollut fiksu, niin luota siihen että hän osaa käyttää myös alkoholia fiksummin kuin isänsä.

Vierailija
2/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä tarvitse huolestua, jos 18-vuotias silloin tällöin viikonloppuna ryyppää. Suurin osa nuorista tekee niin, ja useimmista tulee ihan menestyviä ja terveitä aikuisia.

Ymmärrän, että sinua huolestuttaa, jos isällään on ongelmia liikakäytön kanssa, mutta ei se mitenkään automaattisesti pojalle siirry. Jos poika on tähänkin asti ollut fiksu, niin luota siihen että hän osaa käyttää myös alkoholia fiksummin kuin isänsä.

Kyllä, näin haluan ajatella. Ja kyllähän suuri osa 18-vuotiaista juo, niin silloin itsekin tein, mutta omien kavereideni kanssa. Ikinä ei olisi tullut mieleenkään juoda vanhempien kanssa! Tai että joisin humalaan poikani seurassa/kanssa. Se huolestuttaa, että tuosta ei tule tapa ja isänsä kanssa ”yhteinen harrastus”. Isä kun ei liiku, ulkoile tai tee mitään muutakaan vastaavaa säännöllisesti koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme isä. Vaikka oma isäni oli työssäkäyvä alkoholisti, ei hän koskaan kehdannut minun kanssani ryypätä. M43

Vierailija
5/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäsin tuon ikäisenä itsekin isäni kanssa joka ikinen viikonloppu. Silti vähensin juomista oma-aloitteisesti jo 21-vuotiaana (se häiritsi treenaamista) ja olen nykyään alkoholin kohtuukäyttäjä. En sinuna olisi välttämättä niin huolissani pojastasi. Hänellä on oma tahtonsa eikä hänen isänsä siten saa aivopestyä häntä omille huonoille tavoilleen.

M31

Vierailija
6/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo parempi harrastus kuin nakkikioskipaini.

Vierailija
7/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika voi tuota kautta tavoitella yhteyttä isään. Ei tervettä. Niin kuin ylipäätään sekään, että vanhemmat ja lapset ovat kuin kaverukset. Tosi turvatonta. Ei tuosta miehestä ole isäksi edelleenkään.

Vierailija
8/34 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu aiheesta, juuri tuosta miten hakee yhteyttä isään.

Vierailija
9/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika voi tuota kautta tavoitella yhteyttä isään. Ei tervettä. Niin kuin ylipäätään sekään, että vanhemmat ja lapset ovat kuin kaverukset. Tosi turvatonta. Ei tuosta miehestä ole isäksi edelleenkään.

Samaa mieltä olen. Jotenkin se tuntuu niin absurdilta, että vanhempi haluaa edes toimia näin. Olla ihan jotain muuta kuin aikuinen ja vanhempi.

Vierailija
10/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme isä. Vaikka oma isäni oli työssäkäyvä alkoholisti, ei hän koskaan kehdannut minun kanssani ryypätä. M43

Tää on itse asiassa aika yleistä. Mun paras ystävä ryyppäsi omien vanhempiensa kanssa vielä kotona asuessaan, sillä se oli ainoa keino saada yhteys äitiin ja isään. 

Vierailija
11/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa Irlannissa ja Briteissä olla yleistä.

Vierailija
12/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryyppäilin 12 vuotiaana kun isäpuoli tarjoili.

Ja aloin niihin aikoihin impata tinneriä ja huumeita kokeilemaan. Jälkimmäistä tosin osin jäi vain yhteen kertaan.

Vierailija
13/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aloin niihin aikoihin impata tinneriä ja huumeita kokeilemaan. Jälkimmäistä tosin osin jäi vain yhteen kertaan.

Onpa surullista 😕

Meillä poika onneksi ”halveksii” huumeidenkäyttöä ja sellaista elämäntapaa. Sitä en pelkää. On muutenkin ollut ikänsä urheilullinen. Silti on surullista, että isä haluaa ottaa fiksun pojan huonoihin harrastuksiinsa mukaan. Tai ongelma on oikeastaan siibä, ettei isä ole nähnyt ongelmaansa ikinä ongelmana vaan hänestä on ollut normijuttu ryypätä vähintäänkin viikonloput, mahdollisesti muulloinkin, kun tilaisuus tulee. Ja kaveripiiri on muotoutunut tietenkin sen mukaiseksi...

Vierailija
14/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesikö äitisi tästä? Ja oliko äitisikin päihteisiin menevä?

Vierailija
15/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isä voi kaveerata aikuisen poikansa kanssa. Ei ole enää huoltaja. Kyseessä kaksi aikuista. Ei tuo ryyppääminen silti fiksua ole.

Vierailija
16/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne ryyppää meilläkin. Nykyään saa vahtia exää ja poikaa kun nuorin on isällään ja räksyttää, että siellä ei juoda kun nuorin on paikalla. Niillä menee se kännääminen ihan tolkuttomaksi.

Vierailija
17/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesikö äitisi tästä? Ja oliko äitisikin päihteisiin menevä?

Kyllä tiesi. Ei, ei äiti ollut.

Mutta äiti on aina suhtautunut välinpitämättömästi ja kylmästi lastaan kohtaan.

Vierailija
18/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon olen näitä nähnyt, että puuttuisin tiukasti. 18v:lle selväksi, että isäsi polkuja ei rupea kulkemaan. Poika on tuleva alkoholisti jos saa heti tuosta irti. Tämä on niiiin nähty.

Vierailija
19/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkonarkeilla alkonarkkien murheet. Voi voi.

Vierailija
20/34 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän koko suku alkoholisteja? Usein kulkee suvussa tuo mielisairaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme