Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulostaapa jotenkin rumalta, kun TV1:n toimittaja

Vierailija
21.11.2013 |

sinuttelee puhelimessa olevaa ikäihmistä. Kyseessä haastattelu, jossa kansalainen on ollut yli 3vrk ilman sähköä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa, mistäs tiedät, etteivät ole tehneet sinunkauppoja aiemmin keskustellessaan? Kaikki eivät todellakaan pidä teitittelystä vaan jopa loukkaantuvat siitä (="pidät minua vanhana").

Juuri joku virallinen taho ilmoitti luopuvansa kirjeissään jäykästä ja virallisesta teitittelystä ja siirtyvänsä sinutteluun. Epäilen, että näin tulee käymään teitittelyn kanssa muuallakin vuosien mittaan... Sen kanssa on vain opittava elämään.

Vierailija
2/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi teititellä aina vieraita ihmisiä toimittajan työssä. Ainakin mä tykkäisin kyttyrää jos toimittaja kävis sinuttelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa itsellesi. Heidän henkilökohtaiset sinunkauppansa eivät minulle katsojana tosiaankaan välity. Siksi olisi tyylikästä teititellä, se sopisi kanavan arvokkuuteen. En koe sitä jäykkyytenä tai paskantärkeytenä, vaan samaan tapaan kohteliaana kuisn esim.pukukoodin noudattaminen.

Vierailija
4/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ykkösen aamu tv: n haastattelussa toimittaja sanoi heti alkuun, että haastateltava haluaa että häntä sinutellaan. Ihan hyvä, tuossakin tapauksessa olisi muuten saanut varmasti vihaista palautetta.

Uskon siis myös, että sinunkaupat on solmittu ennen yleisölle kuuluvaa puhelinhaastattelua.

Vierailija
5/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teitittelyn voisi lämmitellä uudelleen. Minusta olisi erittäin kohteliasta, että vieraat ihmiset teitittelisivät automaattisesti toisiaan.

Vierailija
6/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun mua teititellään. Tunnen itseni vanhaksi. Olen 47v

Vierailija
7/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 09:53"]

Mua ärsyttää, kun mua teititellään. Tunnen itseni vanhaksi. Olen 47v

[/quote]Sä olet vanha. Vaikka sua sinuteltaisiin et siitä mihinkään nuorru.

t. toinen 47v joka haluaa teitittelyä

Vierailija
8/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat inhoaa teitittelyä ja usein se onkin piilov***, ainakin kun 3-kymppinen teitittelee jotain 4-kymppistä "oletpas nyt vanhempi kuin minä, vanhoja kuuluu teititellä..." Ruotisssa teitittely unohdettu, ei sovi tasa-arvoiseen maahan.

Vierailija
9/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuulun teitittelyn kannattajiin. Olen sitä ikäpolvea, joka vielä oppi ilman muuta teitittelemään vieraita ihmisiä. Opiskeluaikaan yliopistossa teititeltiin vielä aivan yleisesti, mitä nyt joku nuori assari saattoi sinutella. Olin sitten Ruotsissa kieliharjoittelussa. Siellä sinuttelu oli vähän aikaisemmin otettu yleisesti käyttöön. Tunsin itseni vähempiarvoiseksi piikatytöksi, kun virastoissa ja yliopistolla kaikki sinuttelivat. No, onhan siihen ehtinyt tottua, mutta kyllä minä teitittelen edelleen tuntematomia, mm. puhelinmyyjiä.

Toimittajien ynnä monen muunkin alan edustajien puhetavassa ärsyttää eniten se, että he vuorotellen sinuttelevat ja teitittelevät samassa tilanteessa. Nämä henkilöt ovat useimmiten sitä ikäpolvea, joka ei ole koskaan oppinut kunnolla teitittelemään  ja joka ei edes ymmärrä teitittelyn syvempää merkitystä. Monet sanovat, että teitittely on epäkohteliasta ja kylmää. Ja kuitenkin kyseessä on päinvastainen asia: teitittely ilmaiseen vastapuolen kunnioitusta ja on erittäin kohtelias puhuttelumuoto. Tämänaamuinen ikämiehen puhelinhaastattelu tuntui minustakin hieman tökeröltä. Jos he olivat sopineet sinuttelusta, se olisi kannattanut toimitajan sanoa.

Vierailija
10/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ei edes osaa teitiellä, aina lipsahtaa väliilä sinutteluksi joten parempi unohtaa koko juttu.

Vierailija
11/11 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan haastattelun, jossa sinuteltiin, mutta asiasta kerrottiin katsojille selkeästi. Kyse oli Silloin Esko Valtaojan ja Lisbet Landefortin haastattelusta, Kirja Tähdenlento pöytälaatikossa. http://yle.fi/uutiset/lisbeth_landefort_ja_esko_valtaoja_selittavat_tahtitieteen_ihmeita/6912269

Näin tuo sinuttelu käy, muussa tapauksessa ei missään nimessä.

Olen itse hiukan yli nelikymppinen ja olen kokenut teitittelyn aina kohteliaisuutena ja arvostuksena. Olen kuullut sitä itse kolmikymppisestä alkaen, ehkä jokusen kerran sitä ennenkin. Olen ihan samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa: tapa olisi suotavaa elvyttää eikä kadottaa. Olen opettanut teitittelyn taidon myös lapsilleni.

ap