Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä juhlitaan parin viikon päästä merkonomia

Vierailija
20.11.2013 |

Tytär haluaa itse pitää juhlat kun muutkin kuulemma pitää, ja keväällä sitten on hänen ylioppilasjuhlansa. No, sitten pidetään juhlat, meillä kun ei ole paljoa ihmisiä jotka tulisivat juhliin, niin ei siinä mielessä iso homma ole, kyllä hän on juhlansa ansainnut, molemmat. 

Mietin tässä että kuinkahan montaa sorttia tarjottavaa pitää olla, voi olla että pitää pitkämatkalaisille laittaa jopa ruokaa... Jotain hyvää mutta helppoa...?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin paljon merkonomeja, että jos ne laittaisi päiväntasaajalle riviin, niin hyvä olis.

Vierailija
2/28 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 23:17"]

Suomessa on niin paljon merkonomeja, että jos ne laittaisi päiväntasaajalle riviin, niin hyvä olis.

[/quote]

Suomessa on myös niin paljon kusipäitä että jos ne laittais päiväntasaajalle riviin, niin hyvä olis.. ps. Sun kannattais jo lähtee käveleen sinne tasaajalle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea tyttärellesi kaksoistutkinnosta. Yleensä ihmiset kai pitää yhdet juhlat samalla, en ole edes kuullut, että joku valmistuisi ammattiin ja  siitä puolenvuoden päästä saisi yo lakin. Mutta on hän varmaan molemmat juhlat ansainnut. Pienimuotoiset juhlat on ihan aiheellista pitää. Juhliihan ihmiset synttäreitäkin, joten isompi saavutus se ammatin saaminen on.

Onko tyttärellä toiveita tarjoilun suhteen? Luulisi, että haluaa itse jotain väsätä. Suolasista ruuista varmaan riittää, jos tekee voileipäkakun tai kinkkupiirakan. Tietysti sitä voi tuhdimpaakin ruokaa väsätä. Jälkkäriksi sitten joku helppo peruskakku. Voihan sitä viela tarjoilla vaikka coktail-piirakoita ja munavoita, jos haluaa helpolla selvitä. Ja täytekakun lisäks vaikka keksejä ja kuivakakku tai joku piirakka. Ja jonkun pasta-salaatin voi tehdä vielä täytteeksi. Minun mielestäni juhlissa on yleensä tarjolla niin montaa sorttia, ettei aina tarvitse kovin tuhtia ruokaa.

Vierailija
4/28 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 4, viesti on vähän epäselvä, kun en jaksanut keskittyä, mutta saa sieltä poimittua pääpointit.

Ja en tosiaan tarkoittanut, että pasta-salaatti olisi täytekakun täyte, jos siitä sellaisen kuvan saa.

Vierailija
5/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 23:17"]

[/quote]

Suomessa on myös niin paljon kusipäitä että jos ne laittais päiväntasaajalle riviin, niin hyvä olis.. ps. Sun kannattais jo lähtee käveleen sinne tasaajalle..

[/quote]

Heh. PMS?

Vierailija
6/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on joku systeemi että kun mahdollisimman paljon opiskelijoita valmistuu tämän vuoden puolella koulu saa enemmän rahaa tai jotain, ja aikaisemmin on ollu myös sen takia sitten niin että kela on lopettanut opintotuen, nytkin lopetti tyttäreltä joulukuun alkuun, mutta tytär on nyt hakenut uusien ohjeiden mukaan kevääseen asti opintotukea, heillä kun on vielä kevään kirjoitusten jälkeenkin yksi kurssi lukiota. Jotenkin kela käsitteli ennen asian niin että kun osa kaksois/kolmoistutkinnosta oli jo valmis ei ollut enää täysipäiväinen opiskelija, vaikka kevät on normaalisti lukiota 8-16, lukuloma ja kirjoitukset siinä välissä, eli ei mitään osa-aika opiskelua.

Joo, kyllä tytär sanoi että tulee auttamaan siivouksessa ja leipomisessa, meillä kun on 4v kaksospojat niin sotkua tulee päivittäin niin paljon että suurempi siivoaminen on jo iso urakka kaiken normaalin hässäkän lisäksi.

Olen joskus tehnyt vieraille ihan hyvällä reseptillä suolaista piirakkaa, sitä voisi tehdä, mutta toisaalta näin sellaisenkin ohjeen joka on kuin suolainen juustokakku, tai hyytelökakku, en tiedä olisiko liian iso riski tehdä itselle uutta. Voileipäkakku ei oikein omalle väelle maistu, mutta on kyllä ollut suosittua kun olen joskus johonkin juhliin tehnyt. Pieniä karjalanpiirakoita mulla on jo pakkasessa, ne vois kyllä käyttää pois.

Voisi tehdä makean hyytelökakunkin, mut onkohan se outoa jos on samaa suolaisena ja makeana, tai no onhan voileipäkakkukin samantapaista kuin täytekakku.

Salaatti olis kyllä tosi hyvää, kun löytäis hyvän reseptin.

Sori jaarittelut, älkää lukeko joita ärsyttää :)

Mä vaan nyt mietin, kun ei tyttären 18v synttäreitäkään oikeastaan juhlittu mitenkään, jouduin leikkaukseen juuri sinä päivänä, eikä hänen kaverinsakaan järjestäneet kai oikein mitään erikoista, että jos tosiaan nyt kuitenkin vähän panostaisi tarjoamisiin, vaikka ei vieraita niin hirveästi tulisikaan.

ap

Vierailija
7/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin itsenäisyyspäivän coktailpaloja, ja siellä oli joitain hyviä, nehän olisi kivoja ja vähän erikoisempia, esim. niiden pienten karjalanpiirakoiden päälle lohisörsseliä, ohjeessa oli kylmäsavulohta, mutta kävisiköhän lämminsavukin? Me itse kun ei tykätä kylmäsavulohesta, ja jos niitä jää niin pitää ite syödä kuitenkin loput.

ap

Vierailija
8/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ohjeita voi tuunata oman mielensä mukaan! Teette juuri sellaisia tarjottavia jotka ovat teidän näköisiänne, ja pienimuotoisissa juhlissa varmasti tunnette hieman vieraidenkin mieltymyksiä sillä oletuksella että vieraat koostuvat lähipiiristä. Rupesikin tekemään mieli lämminsavulohta, tosin rakastan myös kylmäsavuista mutta erityisesti lämminsavuinen kala on minulla pahana tapana usein iltanaposteluna. :)  

Vierailija
9/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööh, siis mitä juhlimista on jos valmistuu merkonomiksi? Suomessa mahtuu tusinaan 13 merkonomia, täysin turha tutkinto.

Vierailija
10/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä merkonomin tutkinto on mun mielestä parempi kuin ylioppilastutkinto, lukio on vähän kuin esikoulu, se pitää käydä että pääsee johonkin oikeaan kouluun. No, tytär aikoo kyllä kauppakorkeaan, mutta varmasti elämässä pärjäisi hyvin merkonomin papereillakin, juuri on työharjoittelussa ja sanoi että lähes kaikki työpaikan työntekijät ovat merkonomeja, vaikka työpaikka ei ole kaupan alalla. ap

Vierailija
11/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas 4. Aina on järkevämpää käydä lukio tai ammattikoulu, kun olla tekemättä mitään. En kyllä lukiotakaan miksikään esikouluksi menisi kutsumaan. En ole itse lukiota käynyt, mutta ymmärrän, että joillekkin aloille siitä on enemmän hyötyä kuin ammattikoulusta. Ja sama toisinpäin. Ap:n tytär on tehnyt fiksusti, kun on ottanut kaksoistutkinnon. Olisinpa itse tehnyt samoin. Onko täällä pakko aina mollata kaikkia!

Vierailija
12/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Tytär on meidän perheessä ensimmäinen ylioppilas, minä tai minun vanhempani tai sisarukseni, tai miehenkään ei ole kukaan ylioppilas, merkonomeja kyllä sitten löytyy senkin edestä, ja myös amiksen käyneitä. Mua ei aikoinaan lukio napannut yhtään vaikka päätä olisi mullakin ollut, ei tainnut olla sitten kunnianhimoa niin paljon kuin tyttärellä. Tytär on joskus jo vuosia sitten sanonut että hän tähtää hyvään työpaikkaan, esimerkiksi malliksi ei alkanut vaikka olisi ollut hyvät lahjat siihenkin, sanoi että haluaa käyttää työssään aivojaan, ei muita avuja :)

Mulle on ihan sama mitä kouluja käy, pääasia että saa työpaikan, mielummin sellaiselta alalta josta tykkää, se on nykyään kuin lottovoitto (paitsi että pitää tehdä töitä).

ap

Vierailija
13/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni kävi ensin lukion, sitten luki tradenomiksi ja nyt on kauppakorkeassa :)

Joten tyttärelläsi on mahdollisuuksia vielä vaikka mihin.

Ja pelkkä merkonomin tutkintokin on tosi hyvä juttu.

Vierailija
14/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää mollaajien lapset ajelee syrjäytyneinä mopoautoilla ja ryystää pussikaljaa. Kateus pistää kiekumaan. Onnea ap:n tyttärelle hienosta suorituksesta! *Kohottaa maljan*

Vierailija
15/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin! Ne maljat pitää olla! Hittolainen! Me ei käytetä alkoholia juuri ollenkaan, mutta pitäähän sitä maljat olla. En kyllä ala oikeita laseja ostamaan, muoviset saa kelvata. Minä ja tytär ei tykätä juuri mistään alkoholista, taidan kyllä ostaa sitäkin vaan yhtä kaupan siideriä joka on ihan juomakelpoista, sitä oli yksissä juhlissa joissa olin vieraana, ja monet sanoi että ai kun hyvää, minäkin kuvittelin että se oli joku alkon tuote :)

Ja joo, me ollaan sen verran juntteja että en usko että kovin moni meidänkään vieraista moittisi :)

ap

Vierailija
16/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet keitot ovat helppotekoisia ja pysyvät hyvänä, vaikka seisoisivat pitkäänkin pienellä lämmöllä liedellä. Tähän vuodenaikaan juureksista saa edullisesti hyvää ja juhlavaa ruokaa. Maa-artisokka, mustajuuri, porkkana, kurpitsa yms.

Erilaiset juustokakut ja voileipäkakut ovat myös hyviä, koska nekin voi tehdä hyvissä ajoin valmiiksi.

Yleisesti ottaen mitä enemmän pystyy tekemään etukäteen sen parempi. Jää sitten enemmän aikaa seurusteluun yms.

Vierailija
17/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hyvä idea, olishan se kiva että kun porukka on ajanut reilu pari tuntia tänne, niin olis lämmin keitto odottamassa, ja sitä kahvittelua voisi pitää sitten jonkun ajan päästä. Mulla onkin uusi tupperin kaunis kattila jota en ole vielä käyttänyt kertaakaan, sen voi nostaa pöytäänkin kun on ihan juhlavan näköinen, se on tossa pöydällä ollut lähinnä koristeena :) Mut kyllähän kallista kattilaa pitäisi myös käyttää. ap

Vierailija
18/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onnea valmistumisen johdosta! En tosin osaa sanoa, että minkä "mittapuun" kokoiset juhlat nuo ovat, joten on vähän hankala suositella tarjottavia.

Yksi kiva on mutta vähän työläämpi on tehdä "sapaksia", eli pieniä Suomalaisia suupaloja. Pohjaksi voi laittaa ihan ruisleipää tai sitten vaikka muffinssivuoissa tehtyjä purjo/paprika/juusto piirakoita. Päälle voi laittaa mitä vaan, mielikuvistusta vaan käyttämään!

Keitot saattavat kuulostaa vähän arkisilta, mutta kun ne viimeistelee nätisti niin vaikutelma heti muuttuu. Tähän sopii mm. tuoreyrtit, erilaiset kreemit ja mausteöljyt. Jos on aikaa selailla niin netistä löytyy loputtomasti helppoja kakku-ohjeita, vaikka jonkun tutun ruoka-ohjelman nettisivuilta. Jos joku kohta reseptissä jää mietityttämään niin asian voi helposti tarkastaa ohjelmasta netti tv:n tai youtuben kautta.

Kätevää, että kattila käy myös tarjoiluvälineestä. Mukavampi tehdä myös ruokaa hyvillä välineillä :)

Vierailija
19/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaankaan tule kuin muutama perhe, ja tyttären kavereita ja miesystävä, siskokaan ei perheineen tule kun hän sai juuri muutama päivä sitten vauvan ja asuvat aika kaukana. Mutta meillä on harvoin juhlia, ja muutenkin harvoin käy vieraita, olisi kiva että olisi vähän normaalia juhlavampaa, me kun ei olla yleensä kovin juhlavia vaan meillä saa kaikki olla kuin kotonaan. Meille voi tulla useampikin ihminen joka ei ole meidän talossa vielä koskaan käynyt, eli nämä olisi vähän myös tuparitkin, kun keväällä ostettiin talo.

Joo, luulen että se kattila myös pitää lämpöä yllä aika hyvin, niin ei heti jäähdy vaikka laittaa pöytään, luin siitä käyttöohjeesta että siinä on jotain eri kerroksia eri materiaalia tai jotain, en jaksanut lukea vielä kokonaan.

Juhlissa voisi toki tarjota jotain jouluistakin, kun on jo joulukuu, mutta ehkä se olisi vähän liikaa sitten pikkujouluista, voin kuvitella että jotkut lyövät kinkut, laatikot, natsitortut ja pipariukot pöytään kun on valmistujaiset tälläiseen vuodenaikaan. ap

Vierailija
20/28 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi keitot sopii erityisen hyvin vähän "epämuodollisempaan" ruokailuun. EI tarvitse olla minuuttiaikataulua, jolloin kaikkien pitää olla lautasen ääressä vaan voi ottaa sitä mukaan kun saapuu paikalle. Yhtälailla kakku on helppo nostaa välillä jääviileäkaappiin tai parvekkeelle/ulos välillä, että pysyy hyvänä.

Kyllähän tohon voisi tietysti liittää vähän pikkujoulutunnelmaa mutta pitäisin kyllä jouluruoat erillään. Ehkä joku glögi voisi olla kiva vaikka joulutorttujen kanssa mutta nuo kinkut ja muut mistä mainitsit voisi jäädä joulupöytään. Eiköhän kaikki saa syötyä niitä liikaakin sitten aattoiltana ja välipäivinä.