Jatkuvat virtsatientulehdukset
Todella ikävä vaiva. Olen nuori nainen ja parisuhteessa ja seksi-elämä on aktiivista. On ikävää, että aina seksiä kuitenkin varjostaa nämä tulehdukset. Mikä avuksi? Onko estolääkitys toimiva? Kiitos etukäteen vastauksista.
Kommentit (30)
Miten hoidat nää tulehdukset? Entä harrastatko seksiä tulehduksen aikana?
Itse sain estolääkityksen koska oli usea tulehdus vuodessa. Tämän vaivan lisäksi minulla uusii helposti bakteerivaginoosi.. pyydä estokuuria!
Vierailija kirjoitti:
Miten hoidat nää tulehdukset? Entä harrastatko seksiä tulehduksen aikana?
Ihan normaalisti antibiooteilla. Tulehdukset ovat selvästi lisääntyneet, kun sairastin kohdunulkoisen raskauden niin sen jälkeen. Seksiä en harrasta kuurin aikana. Ap
Minulla loppui siihen kun aloin pitää hysteerisen tarkkaa rajaa sille että mikään mikä oli koskettanut peräaukkoa ei koskettanut enää mitään muuta. Koskee myös sylkeä ja muita eritteitä, jotka voivat itsestään valua vääriin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppui siihen kun aloin pitää hysteerisen tarkkaa rajaa sille että mikään mikä oli koskettanut peräaukkoa ei koskettanut enää mitään muuta. Koskee myös sylkeä ja muita eritteitä, jotka voivat itsestään valua vääriin paikkoihin.
Mulla sama! Oon tosi tarkkana siinä, mitä sisääni käy. Esim seksitilanteessakin, pesen aina ennen sitä hampaat ja kädet, jotta bakteerit sormista tai suusta eivät pääse emättimeen. Lisäksi peseydyn jokapäivä ph arvoltaan matalalla intiimisaippualla, jota myös mieheni käyttää.
Virtsatietulehduksen syy on usein peffan bakteerit. Molemmat aina alapesulle ennen yhdyntää ja sen jälkeen. Kun saat seuraavalla antibioottikuurilla häädettyä tulehduksen pois, niin jätä sokerit pois (karkit ja herkut) juo runsaasti vettä ja välillä karpalomehua (sokeroimaton). Illalla c-vitamiini. Nämä toimi mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama! Oon tosi tarkkana siinä, mitä sisääni käy. Esim seksitilanteessakin, pesen aina ennen sitä hampaat ja kädet, jotta bakteerit sormista tai suusta eivät pääse emättimeen. Lisäksi peseydyn jokapäivä ph arvoltaan matalalla intiimisaippualla, jota myös mieheni käyttää.
Siis että miehesi peseytyy naisten intiimipesuaineella? :D aika söpöä..
Huolellinen pesu ennen, liukkari käyttöön (jos vaikka virtsaputken aukko ärtyy hinkuttamisesta), pissalle ja pesulle seksin jälkeen. Kondomista voi myös olla apua. Kaikki keinot vaan käyttöön, ettei kroonistu tulehdus.
Sokeriton luomukarpalomehu päivittäin, seksin jälkeen pissalle ja vesipesulle. Onko kyseessä varsinainen rakkotulehdus vaiko vain virtsaputken suun ärtyminen? Kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää tutkimukset, itsellä löytyi virtsaputken ärtymisen syyksi liian lyhyt virtsaputki
Mikä siinä on että naisille näitä tulee aina? Ettekö hoida hygieniaanne? Kellään miespuolisella kaverilla ikinä ole tällaisia. Joo teillä on se pieni virtsaputki mutta silti hmmm
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton luomukarpalomehu päivittäin, seksin jälkeen pissalle ja vesipesulle. Onko kyseessä varsinainen rakkotulehdus vaiko vain virtsaputken suun ärtyminen? Kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää tutkimukset, itsellä löytyi virtsaputken ärtymisen syyksi liian lyhyt virtsaputki
Yleensä testeissä käytäessä puhuttu siis virtsatientulehduksesta, eli ymmärtääkseni siis siitä suun ärtymisestä. Lisäksi kirvely tuntuu juuri virtsaputken suulla. Olen kyllä käynyt gynellä ja siellä sanottu että minulla on ahdas emätinputki, joka altistaa helposti hankauksen johdosta tulehduksille.
Kiitos vastauksistanne! :) ap
Itse olen myös nuori nainen ja kärsin 2 vuotta jatkuvista virtsatulehduksista. Kaksi kertaa oli 3kk estolääkitys, mikä piti tulehdukset poissa sen aikaa. Heti kun lääkitys loppui, palasivat tulehdukset. Eräs sairaanhoitaja suositteli ottamaan päivittäin paljon c-vitamiinia (esim. 1500-2000mg) mikä yllätyksekseni auttoi, sillä tulehduksia tuli huomattavasti harvemmin, kuin aluksi. Kaikista merkittävin asia kuitenkin oli minunkin kohdallani se, että mikään peräaukkoa koskettanut ei päässyt mihinkään kosketuksiin tuon etupuolen kanssa. Eli lopetin esimerkiksi stringien ja alushousunsuojien käytön.
Oletko ihan varma, että kyseessä on joka kerta virtsatietulehdus, ettei olisi virtsaputki jotenkin ärtynyt? Onko teillä peppuseksiä, kun yleensä pissatulehdukset syntyy ulosteen bakteereista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että naisille näitä tulee aina? Ettekö hoida hygieniaanne? Kellään miespuolisella kaverilla ikinä ole tällaisia. Joo teillä on se pieni virtsaputki mutta silti hmmm
Kyse on virtsaputken pituudesta. Mitä lyhyempi, sitä helpommin bakteerit pääsevät rakkoon asti. Miehillä pitkä virtsaputki, joten heillä harvoin tulehdus.
Mun tutulla oli aina ja se loppui, kun heitti vieraissa juoksevan ukon.
Karpalo ja puolukka sisältävät aineita, jotka estävät bakteerien kiinnittymisen limakalvoille.
Limakalvoja vahvistaa myös tyrniöljykapselit.
Ihan gyne on suositellut.
Pikkarit vaihdat puuvillaisiin, ettei alapää haudu turhaan.
Mullakin seksielämän alkaessa virtsatiet oli jatkuvia, pahimmillaan tuli kahden viikon välein antibioottikuurin lopettamisesta. Sitä helvettiä kesti yhteensä alle vuosi. Mulla auttoi se, että antibioottikuurin jälkeen aloin syömään karpalokapseleita 1kpl aamusin ja iltasin kahden viikon kuurina. Kahden viikon jälkeen jatkoin 1kpl iltaisin noin 3kk kuurina. Niin kuin muutkin jo sanonut, että heti seksin jälkeen pissalle ja pesulle. Muista juoda paljon vettä ja juo välillä aamuisin esim. omenaviinietikkaa. Nyt tulehduksia tulee vain noin kerran vuodessa, jos sitäkään! :)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin seksielämän alkaessa virtsatiet oli jatkuvia, pahimmillaan tuli kahden viikon välein antibioottikuurin lopettamisesta. Sitä helvettiä kesti yhteensä alle vuosi. Mulla auttoi se, että antibioottikuurin jälkeen aloin syömään karpalokapseleita 1kpl aamusin ja iltasin kahden viikon kuurina. Kahden viikon jälkeen jatkoin 1kpl iltaisin noin 3kk kuurina. Niin kuin muutkin jo sanonut, että heti seksin jälkeen pissalle ja pesulle. Muista juoda paljon vettä ja juo välillä aamuisin esim. omenaviinietikkaa. Nyt tulehduksia tulee vain noin kerran vuodessa, jos sitäkään! :)
**virtsatietulehdukset
Mulla auttoi hörhötuotteet eli sianpuolukan lehdet ja karpalot. Onneksi. Kierre ennen noita 11 kk.