miksi pakastimessa pitää olla niin kylmä miinus 18? kun ruoka jäätyy miinusasteessa muutenkin!
miksi pakastimessa pitää olla niin kylmä miinus 18? kun ruoka jäätyy miinusasteessa muutenkin!
Kommentit (13)
Mitä kylmempi, sen paremmin säilyy. Tuo miinus 18 on jonkinlainen kompromissi säilyvyyden ja energiankulutuksen välillä.
Koska ruoka säilyy paremmin kylmemmissä lämpötiloissa.
"Essentially, lower temperatures slow down reactions and the propagation of microorganisms. However, there is no uniform reduction in the speed that chemical reactions occur as temperature is lowered, although there is a certain adherence to Van’t-Hoff’s rule (the velocity of chemical reactions is increased twofold or more for each rise of 10°C in temperature).
Experts have found that when stored at between -30°C and -18°C, the reaction rate for fruit and vegetables is two to three times slower. For sensitive substances in particular, this means that their vitamin content deteriorates significantly faster at higher temperatures. After one year of storage at -12°C, the vitamin C content in vegetables is only about 20% of the vitamin C content of those stored for the same period at -18°C.
The colder the storage environment, the better the quality of the frozen food. However, because maintaining lower temperatures involves greater energy usage, -18°C represents an optimum compromise between food quality and energy consumption."
https://blog.liebherr.com/appliances/my/ideal-freezer-temperature/
Zinkkis on ollut liikaa pakkasella ulkona ilman pipoa. Jäätyy se aivotoiminta vähemmässäkin kuin -18 asteessa. Tässä tapauksessa säilyvyydellä ei ole niin merkitystä, enää.
Vierailija kirjoitti:
Zinkkis on ollut liikaa pakkasella ulkona ilman pipoa. Jäätyy se aivotoiminta vähemmässäkin kuin -18 asteessa. Tässä tapauksessa säilyvyydellä ei ole niin merkitystä, enää.
Mitä minä tähän liityn.
Muna pakkasessa on säädettävä lämpö. Se kun ei ole vuokraluukun halppispazke.
Zinc
Ihan itse olen ostanut. Ihan itee ..
Munat on tosin jääkaapissa. Pitäis syörä vex.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä tähän liityn.
Zinc
Muna pakkasasessa säädettävä lämpö? Okei jos niin väität.
Taitaa mennä jo sieniä viinan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä tähän liityn.
Zinc
Muna pakkasasessa säädettävä lämpö? Okei jos niin väität.
Taitaa mennä jo sieniä viinan lisäksi.
Pelle.
Kuva on jo ;)
Zinc
Mitähän pellehermanni seuraavaksi keksii, kun on jo vedetty matto jalkojen alta ;)
Zinc
HAHAHAHAHA
Mitä nopeampi jäätyminen sitä parempi säilyvyys, myös maun suhteen. Hitaassa pakastumisessa esim. lihan ja kasvipakasteiden solukot hajoavat ja neste haihtuu huurteeksi. Tuote kuivuu ja menettää makuaan. -24 on hyvä pakastuskylmyys ja -18 sopiva säilytykseen.
koska vierhveasemmmiston ja poliisi on määrännyt että hamppu pakastetataan noin