Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten koulussa hoituu WC-käynnit jos ei osaa vielä itse pyyhkiä?

Vierailija
20.11.2013 |

Kai ainakin ensimmäisen luokan ajan saa opettajalta apua WC-käynneissä? Kaikki ei ole niin motorisesti taitavia että pyyhkiminen vielä tuossa iässä onnistuu.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähtöoletus on, että kouluikään mennessä tuo taito on opeteltava. Jos motoriset ongelmat perseen pyyhkimisessä on tiedossa, niin vanhempien pitää ottaa sen verran vastuuta lapsestaan, että opettavat perseen pyyhkimisen sille vuotena ennen koulun alkua. Vai olettaako ap, että koulu hoitaa senkin?

Vierailija
2/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä tavannut ainuttakaan ekaluokkaista, joka ei osaisi pyyhkiä.

Veikkaan, että ihan itse pyyhkivät, tuli sitten vauhtiraitoja kalsareihin tai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän tiedekunnassa ei saa ainakaan mitään apua. Yritän pidättää koko koulupäivän, mutta jos joudun käymään asioilla, on vain kestettävä se kutina loppu päivän :(

Vierailija
4/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Porvoolaiset opettajat varmasti pyyhkivät, nou hätä!

Vierailija
5/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh. Ei kuule ope pyyhi. Sitten on pyyhkimättä.

Vierailija
6/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika äkkiä oppivat, koska tähän hommaan opet eivät todellakaan ryhdy.

Vierailija
7/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei mitään motoriikkaa tarvita. Tottakai 7-vuotias osaa jo pyyhkiä, jos on kaksi kättä. Jos ei osaa, niin on vanhempien korkea aika opettaa. Ei ole vaikeata, kyllä oppii ihan kertaesimerkillä.

Vierailija
8/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap, opettaja ei auta vessakäynneissä.

Vierailija
9/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakara ei osaa persettään pyyhkiä kannattaa lykätä kouluunmenoa, ei sellainen yksilö pärjää normaalien lasten seurassa muutenkaan.

Vierailija
10/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta tuli kyllä etukäteen nootti jossa muistutettiin että tämän taidon on sitten oltava jo valmis kun koulu aloitetaan. Ehkä siihen sitten pitää hakea jotain erityistukea jos ei onnistu.

Vierailija
11/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisilla ja muuten avuttomilla on olemassa avustajat.

Ovatko minun lapseni olleet poikkeuksellisen eteviä, kun ovat oppineet pyyhkimään reilusti alle kouluikäisinä? Vai poikkeuksellisen huonosti hoidettuja, kun ovat joutuneet tekemään ihan itse paljon muutakin kuin pyyhkimään?

Vai oliko tämä saman äidin aloitus, joka aikoi kyyditä koululaistaan rattaissa?

Vierailija
12/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä luokkaa sitten vahtii jos yks on wc:ssä? Ei kuulu opettajien eikä kouluavustajankaan toimenkuvaan,jollei lapsi tosiaan ole jotenkin kehitysvammainen ja avustaja tämän henkilökohtainen. Opettakaa kotona tai sit kulkee skeidasena kotiin asti..

Vierailija
13/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa lapsi pyyhkii takapuolensa itse. Jos tässä taidossa on ongelmaa, kannattaa sitä harjoitella tai hakeutua kehitystason arviointiin ja mahdollisesti siirtyä kehitysvammaisten opetukseen, jossa harjoitellaan elämisen perustaitoja kuten vessakäyntejä ja hiusten harjaamista...

Vierailija
14/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppa perseeseen koulupäivän ajaksi.

Vierailija
15/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja ei tule vessaan eikä auta pukeutumisessa.Koulun alkaessa lapsen pitää pystyä huolehtimaan perustarpeistaan. Eskarin aikana muksut kummasti kehittyy.

Ja lopteta ap se lapsen pepun pyyhkiminen, ei hän muuten opi.l

Vierailija
16/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei pyyhi itse siitä lähtien kun alkaa käydä potalla (ja ymmärtää puhetta)? 

Vierailija
17/19 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 23:49"]

Miksi lapsi ei pyyhi itse siitä lähtien kun alkaa käydä potalla (ja ymmärtää puhetta)? 

[/quote]

Meillä poika ei halunnut pyyhkiä pyllyä , koska oli kuvottavaa koskea kakkaan. Edelleenkään ei käy koulupäivän aikana vessassa, koska siellä on pissat ja kakat pitkin poikin, liian likaista. Sentään jo viidennellä...olen ehdotellut ottamaan kaikenmaailman desinfiointi ym puyyhkeitä mukaaan, mutta ei..

Vierailija
18/19 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksesta tuli mieleen, että ellei ap:n lapsella ole jotakin vammaa, niin ap ja puolisonsa ovat niitä vanhempia, joka ovat ulkoistaneet kaiken lapseen liittyvän jollekin viranomaiselle. Tarhatädit, opettajat, neuvola kasvattaa ja opastaa, opettaa perustaidot; vanhemmat roikuskelevat siinä liepeillä. He ajattelevat, että ope tietysti jättää koko luokan oman onnensa nojaan sillä välin kun menee pyyhkimään yhden lapsen pyllyä. Ellei näin käy vanhemmat valittavat rehtorille ja ties mille ylemmälle viranomaiselle. 

"Ei niin motorisesti taitavia että osaisivat pyyhkiä"? Kai sitten on muitakin motorisia ongelmia?

Olen aivan hämmentynyt avauksesta - terve lapsi joka ei osaa pyyhkiä takapuoltaan seitsemänteen ikävuoteen mennessä?! Lapsia on paljon ympärillä, omia kolme, mutta en ole moisesta ennen kuullut. 

Vierailija
19/19 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei helevetti... jos ap:n ipana ei sen vertaa pärjää itsekseen että oman perseensä pyyhkisi, niin sitten ei ole mitään asiaa kouluun. mutta ainahan sitä voi mennä vaikka vaatimaan kunnalta erityistä kouluavustajaa pelkkiin vessakäynteihin. kerro meille sitten kuinka kauan nauroivat päin naamaa.