Aiheuttaako Roaccutan-aknelääke lapsettomuutta?
Löysin netistä keskusteluketjun, jossa moni on vakuuttunut siitä, että aknelääke Roaccuttan (Accutane) aiheuttaa hedelmättömyyttä. Voisiko olla näin?!
Linkki ketjuun: http://www.medschat.com/Discuss/Accutane-and-Infertility-205942.htm
Kommentit (43)
Lopetin Roaccutan-kuurin kolmen kk:n jälkeen kun olin yhtäkkiä täysin masentunut, huonomuistinen, kärsin jatkuvista lihaskivuista ja en nähnyt pimeässä mitään. Imuroituani yhden huoneen olin kuin maratonin jäljiltä. Aikuisiällä saamani akne kyllä parani. Pari kk kuurin lopettamisen jälkeen toimintakykyni oli taas ennallaan. Ihotautilääkäri ja muut lääkärit joille kerroin asiasta olivat sitä mieltä, että puhuin omiani. Kai he ovat lääkefirmojen mannekiineja. Tunnen useita, joille lääke on aiheuttanut kohtuuttomia oireita. Jälkikäteen olen sitä mieltä, että olisi kannattanut mieluummin pitää mielenterveys kuin luopua aknesta. Roaccutanin vaaroja ei todellakaan ole tutkittu tarpeeksi.
Minulla on viha-rakkaussuhde Roaccutaniin. Kuurin aikana saan aina olla hetken se kaunis, hyvän itsetunnon omaava nainen. Iho on kaunis ja kuulas, hiukset eivät rasvoitu ja kaikki on muutenkin erinomaisesti. Kuitenkin pelottaa aika paljonkin mahdolliset myöhemmin ilmenevät sivuvaikutukset sekä yhtäaikaisesta alkoholinkäytöstä mahdollisesti aiheutuvat maksavauriot. Se ero siihen rasvalettiseen, rasvanaamaiseen paiseämmään on kuitenkin niin suuri, että aion varmaan syödä Roaccutan-kuureja niin usein kuin tarvis. Tällä hetkellä kolmas kuuri menossa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:20"]
Lueskelen vielä tota alkuperäistä keskustelua ja sen mukaan yleisin syy vaikuttaisi olevan huono munasolujen laatu. Jotkut veikkaavat, että lääke kuivattaa myös munasarjoja (samalla tavalla kuin limakalvoja, huulia ja silmiä).
[/quote]
Selasitko tosiaan kaikki 300 viestiä tuolla ketjussa jotta voit sanoa että yleisin syy olisi ollut huono munasolujen laatu?
Mielenkiintoista tekstiä tuolla ap:n linkissä. Jotkut väittivät myös, että heidän lääkärinsä ovat heille sanoneet että ovat melko varmoja että syynä on accutane. Eli yhtä mieltä ei varmasti ole edes terveydenhuollon ammattilaiset.
Itse uskon että tulevaisuudessa tutkimustulokset tulevat osoittamaan että accutanen ja lapsettomuuden yhteyden. Ei ole varmasti yleisimpiä sivuoireita, mutta varmasti on harvinaisempien joukossa. Mutta tämähän on vain minun spekulaatiota, internet on pullollaan noita samankaltaisia ketjuja joissa pohditaan accutanen ja lapsettomuuden yhteyttä.
"I went on accutane for 8 months when I was 20 and now 24 I have a low egg count. My gynechologist who is one of the best in Western Australia said he is pretty confident that this was caused from accutane."
"My doctor believes my fertility problems are a result of Accutane, she just can't prove it at this time. She thinks within the next 20 years, we will find out more about the devastating effect of the drug."
"I went on roaccutane 3 years ago when I was 21 and my acne returned so I went to my gynecologist to have my hormone levels tested and everything was normal except now I have a low egg count and he is worried I may not be able to have children. He said he can't prove it but it could have been caused by roaccutane."
"Basically i now have sperm dismortia or something like that where they are misshappen and swimming in the wrong dirrection. My doctor believes that the accutane could have caused this"
"I have consulted with many, many doctors, most of them at a top-tier research facility and NONE of them have ruled out Accutane as a trigger in the condition that I have. In fact, a couple of them are actively pursuing the research that may someday prove that there is a link between Accutane and infertility."
Näköjään ihan lääkäritkin epäilevät että accutane olisi syypää lapsettomuuteen. Olenpa iloinen siitä etten ikinä alottanutkaan roaccutan-kuuria, vaikka kalliit lääkkeet ostinkin..
Kova lääkehän se on.
itse söin kun esikoinen oli muutaman vuoden.
meillä ei ainakaan aiheuttanut lapsettomuutta, pikkusisaruskin kun on :).
kuurin aikana pitää pitää huoli ettei tule raskaaksi, lääke aiheuttaa sikiövaurioita. Muitakin oireita ilmenee, itsellä kuivui käsivarret ihan kamalaksi.
mutta ihan paras lääke, söisin ehdottomasti uudelleen jos tarve vaatisi, vaan eipä ole tarvinnut, akne on pysynyt poissa.
esikoiseni syö parhaillaan samaa kuuria, ikää lapsella 13 v.
Mä en uskaltanut syödä roaa ennen lastenhankintaa.
Olisiko kuitenkin niin, että hormonaalisesti on muutakin ongelmaa niillä, joilla on erittäin paha paiseinen akne. Esim. androgeenieritys liiallista tai esim. PCO taustalla. Tällöin infertiliteettikin voi olla yleisempää ilman että lääkkeellä on siihen mitään vaikutusta.
Minä tulin raskaaksi viisi vuotta Roa-kuurin jälkeen ensi yrittämällä, joten ei ollut vaikutusta.
Sekä minä että mieheni olemme syöneet kuurin varhaisaikuisuudessa. Kärsimme molemmat melko lievästä aknesta tuolloin. Esikoisemme on nyt 4 kk vanha eikä yrityskään kestänyt kauaa. :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:02"]
Viitaten vielä tohon keskusteluketjuun, jonka linkitin tohon aloitukseen: monet Roaccutania syöneet ja hedelmättömyys-diagnoosin saaneet ovat hyvin nuoria jopa 22-vuotiaita. Lääke ehkä myös vaikuttanut miesten sperman laatuun. Terv. ap
[/quote]
Lähtisin etsimään tähän syytä itse lääkkeen sijaan kyllä siitä, miksi Roaccutan on alunperinkin määrätty: todennäköisesti hormonaaliseen akneen.
Ainakaan Pubmedistä ei löydy yhtään mainintaa tähän suuntaan. Muita haittavaikutuksia toki paljonkin.
Omalla kohdalla näin ei ainakaan ole ollut. Olen syönyt Roaccutania kaksi kertaa puolen vuoden kuurin, ensin 14-vuotiaana ja sitten 21-vuotiaana. Olen elämäni aikana ollut tasan kaksi kertaa yhdynnässä ilman ehkäisyä. Näistä kerroista minulla on muistona kaksi lasta.
Lääkefirmoille kiitos Roccautanista. Ei sitä muutaman finnin takia pidä mennä syömään, koska haittavaikutuksiakin on. Minulla oli todella vaikea akne, jossa uhkana oli se, että pahan tulehduksen takia olisin seuraavaksi ollut sairaalahoidossa. Harmittaa vaan, etten saanut lääketyä aikaisemmin. Olisin ehkä selvinnyt vähemmillä arvilla.
Roacuttan on ainoa lääke joka on auttanut akneeni, tosin silläkään tulos ei ollut pysyvä. Nyt kokeilussa on sinkkitabletit ja manteliöljy.
Olen myoskin syonyt 2 Roaccutan kuuria elamani aikana, ja raskaaksi tullut heti. Nyt kolmas lapsi tulossa. Kohdallani ei ainakaan ole ollut merkitysta rocuttanilla.
Olen syönyt maksimiannoksilla kaksi pitkää Roaccutan kuuria n.14-17 vuotiaana. Kaikki kolme lastani saivat alkunsa heti ekasta "yrittämiskierroksesta". Lapset siis saatu 28, 30 ja 35 vuotiaina. Ei mitään vaikutusta omalla kohdallani.
Pikemminkin niin, että jos en olisi erittäin vaikeaa aknea silloin nuoruudessa hoitanut, en olisi arpien takia ikinä saanut miestä ja lapsia.. :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:48"]söin kuurin 3 vuotta sitten ja ootan nyt ekaa lasta. Siis lastahan ei saa pariin vuoteen yrittää vakavien epämuodostumien takia ja luoto luultavasti hoitaa ne pois. Varmaan ruvennu vaa liian nopeesti yrittää
[/quote]Höpö höpö pariin vuoteen. Pysyttäiskö faktoissa?
Lueskelen vielä tota alkuperäistä keskustelua ja sen mukaan yleisin syy vaikuttaisi olevan huono munasolujen laatu. Jotkut veikkaavat, että lääke kuivattaa myös munasarjoja (samalla tavalla kuin limakalvoja, huulia ja silmiä).
Itsekin mietin tosiaan sitä, että saattaa hyvinkin olla että yhteys on aknen ja lapsettomuuden välillä, eikä Roaccutanin ja lapsettomuuden välillä. Akne on kuitenkin hormonalinen sairaus.