Esikoinen reagoi vahvasti vauvan tuloon jo etukäteen?
Laskettuun aikaan on vielä n. 2vkoa ja tuntuu, että esikoinen on jo alkanut reagoimaan siihen tietoon, että pian talossa on toinenkin lapsi. Hän on enemmän minun perääni, minä en saisi yksin lähteä kotoa (jää kovasti itkemään perääni, kun jää isänsä kanssa kotiin) ja on ollut enemmän pahantuulinen ja uhmaava viime aikoina. Hän on 3v. ja ei aikoihin ole noin jäänyt perääni itkemään. Rauhoittuu kyllä sitten pian.
Oletin ihan, että se alkaa vasta sitten vauvan tultua, mutta ehkä se voi alkaa jo etukäteenkin? Olen koittanut nyt vähentää sellaista turhaa vauvahössötystä ja puhetta vauvasta, vaikka puuhaa riittää kyllä vauvatavaroiden ym. juttujen kanssa ja usein esikoinenkin ottaa vauvan puheeksi, jolloin tietty asiasta puhutaan ja puhutaan siitä muutenkin. Ehkä olen ollut aika etäinen ja poissaoleva viime aikoina, kun tuntuu kaikki ajatukset pyörivän jo tulevassa ja koko ajan tekisi mieli puuhata jotain vauvan tuloa varten. Pitää koittaa olla paremmin läsnä esikoisen kanssa, henkisesti myös.
Onko muilla tapahtunut samanmoista?
Kommentit (4)
Tottakai hän regoi voimakkaasti, hänhän on ollut tähän asti perheen ainokainen jonka mukaan perheen arki pyörii. Hän tietää menettävänsä jotain: asemansa perheen ainoana ja yksinoikeuden äitinsä rakkauteen. Tottakai hän reagoi tähän.
Mielestäni sinun ei pitäisi vähentää vauvahössötystä vaan lisätä sitä ja rakentaa pesää, mutta rakentaa sitä yhdessä esikoisen kanssa. Eli ota esikoinen mukaan kaikkeen vauvaan liittyvään. Tosiasiahan on se, että vaikka hän menettääkin jotain, niin enemmän hän pikkusiskon/pikkuveljen saamisesta saa!
Meillä tilanne niin että minulle ja miehelleni tulossa esikoinen ( miehelläni on kaksi lasta "edelllisestä elämästä" pojat 7v ja kohta 6v ) ja kun kerroimme pojille pikkusisaresta, aluksi reaktiot oli niin että " en varmasti hoida sitä vauvaa" jne kaikkea negatiivistä...kerkesin jo masentua että näinkö hyvin tämän tosissaan menee mutta nyt kun raskaus on edennyt jo suht loppuun niin pojatkin on alkaneet suhtautua paljon paremmin ja jo innoissaan kyseleevät että millonka se vauva syntyy jne. Itselläni ainakin sellainen tunne että mitä enemmän siitä puhuu niin toisetkin lapset tottuuvat pikkuhiljaa ajatukseen ja osaavat sitten vauvan synnyttyä suhtautua paremmin tilanteeseen. Varmasti myös positiivisesta puhetavasta on apua, kun muistaa kehua ja tehdä lapselle selväksi että myös hän saa olla vauvaa mukana hoitamassa /osallistumassa ja että häntä rakastetaan silti ihan samalla lailla. Meillä tietysti siinä suhteessa eri tilanne että puolisoni lapset vierailevat meillä silloin tällöin viikonloppuisin ( että varmasti ilmassa on myös mustasukkaisuutta isaän huomiosta)mutta ainakin tällä hetkellä vielä on ihan hyvät fiilikset ...onnea odotukseen!
Luluzu & Pertti 33+ ?
Mm. vauvan sänky laitettu yhdessä valmiiksi. Kyllä siitä vauvasta puhutaan tosi paljon, esikoinen hyvin usein kertoo itse, kuinka hän sitten opettaa vauvaa kävelemään ja syömään jne ja siihen me vanhemmat tietty yhdytään, että hyvä, kun tulee niin tekemään, kun on jo iso tyttö, niin osaa hyvin opettaa jne. Positiivisesti siis puhutaan. Pitääpä enemmän vielä ottaa osalliseksi valmisteluissa vauvajuttujen kanssa.
että muuten esikoinen puhuu TOSI positiivisesti vauvasta ja suhtautuu hyvin masuun jne. Koskaan ei ole mitään pahaa sanonut vauvasta, päinvastoin on tosi innoissaan. Mutta jospa tuo negatiivinen käyttäytyminen silti tulee jostain alitajunnasta..