voiko sairas luovuttaa munasoluja?
mietin vaan että voisinko alkaa luovuttajaksi? vai estääkö lääkitys sen.
Kommentit (7)
"Munasolun luovuttajaksi sopii 18-35-vuotias, perusterve nainen, jolla ei ole suvussa tiedossa vakavia periytyviä sairauksia". http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuusklinikka/tule-luovuttajaksi/munasolujen-luovutus/
Ap:hän ei ole perusterve, jos on joku sairaus mihin syö lääkkeitä.
ei voi tehdä hyvää edes näin :(. ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 13:55"]
ei voi tehdä hyvää edes näin :(. ap
[/quote]
No siitä voidaan olla montaa mieltä, onko sukusolujen jakaminen vieraille joku hyvä teko. Itse en luovuttaisi koskaan, vaikka olenkin terve. Ja joka tapauksessa, sairaan ihmisen munasoluja ei kaipaa kukaan. Turha sitä on murehtia.
Itse olen miettinyt, voiko muuten perusterve, mutta rypäleraskauden kokenut enää koskaan luovuttaa munasoluja. Uusiutumisriski on kuitenkin moninkertainen ko. vaivan normaaliin yleisyyteen verrattuna.
Perusterve on terminä aika tulkinnanvarainen. Munasolut lienevät oikein hyvässä kunnossa vaikka luovuttajalla olisikin lääkitys vaikkapa astmaan tai kilpirauhasen vajaatoimintaan. Jälkimmäisen lääkitystä ei oikein edes lasketa lääkitykseksi, sehän on hormonikorvaushoito eli kehossa ei ole mitään sellaista "lääkettä" mitä terveellä ei olisi kehossaan. Äidinmaidon luovuttamisessakin on ohjeena, että ei saa olla mitään lääkityksiä, mutta kysyttäessä maitokeskuksesta sanovat että tyroksiinit saa luovuttajalla olla, kun sitä ei lasketa.
Riippuu siitä mitä sairastat.