Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (821)
Vaikeaa keksiä yhtä, mutta Evanescence- My Immortal ja Sentenced- You are the one ( ja muutkin) ovat olleet tärkeitä. Nelly Furtado - All good things ( come to end) on minulle se viimeisen lapsuuden loppumisajan biisi (kesällä 2006 ja menin yläkouluun) ja sen jälkeen tulikin paljon yksinäisiä vuosia. Sen vuoksi oikeastaan kuuntelin paljon aika synkkääkin musiikkia. Negativen Still Alive on myös yksi joka parhaiten kuvaa nuoruuttani. Kaikkia kuuntelen edelleen tosin My Immortal on se mitä vältän surullisien hetkien vuoksi. Niin tiedän piti laittaa vain yksi.
Travoltan ja Newton-Johnin You’re the one that I want ❤️
Hetkessä on se nuoruuden suuri rakkaus, tunnen koko sen fiftarimaailman ympärillä. Kaikki oli pinkkiä ja ihanaa ja suloista, kotiovien ulkopuolella. Kun kuulen tämän biisin, niin olen hetken taas viidentoista. Minä ja hän, forever...
Safri Duo - Played a Live (The Bongo Song). Oltiin 13-vuotiaina Helsingin Nosturissa vuonna 2000 💜💜💜
Vierailija kirjoitti:
Hetkessä on se nuoruuden suuri rakkaus, tunnen koko sen fiftarimaailman ympärillä. Kaikki oli pinkkiä ja ihanaa ja suloista, kotiovien ulkopuolella. Kun kuulen tämän biisin, niin olen hetken taas viidentoista. Minä ja hän, forever...
Samoin, mulle koko Grease -leffa tuo mieleen sen kun olin kolmentoista mutta erityisesti nämä kappaleet kuten vaikka Summer Nights...
Toinen joka vie aina seitkytluvun kesiin on Jäätelökesä! Tuo ihanat ensi-ihastusfiilikset. Ja vieläkin muistan sen vihlaisun jonka toi nuo 2 säettä: lapset kiirehtii kouluun, illat pimenee jouluun... inhosin koulun alkamista.
Dingo: Autiotalo
Scorpions: Winds of change
Haddaway: What is love
Ehkä jokin Sweetin piisi, sanotaan The Six Teens.
Bee Gee, ihan kylmät väreet tulee vieläkin:))
No Doubt - Don't speak
HIM- When Love And Death Embrace
Aikakone- Keltainen/Nti Groove
Mä en ymmärrä noita alapeukuttajia. Ei nyt ole mitkään parhaimmat biisit ketju kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä noita alapeukuttajia. Ei nyt ole mitkään parhaimmat biisit ketju kyseessä.
Joku tyyppi on käynyt koko ketjun läpi ja alapeukuttanut kaikki, ainakin näemmä vanhimmat kappaleet.
Bad Boys Blue: You’re a woman I’m a man
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tyyppi on käynyt koko ketjun läpi ja alapeukuttanut kaikki, ainakin näemmä vanhimmat kappaleet.
Paitsi näköjään nämä:
Madonna: Cherish
Metallica: Master of puppets
Eput: Vihreän joen rannalla
Hanoi Rocks ennen Razzlen kuolemaa
Paul Oxley terry insaid
Viimeksi lisättyjä ei ole vielä ehtinyt miinustaa.
Red Hot Chili Peppers // Under the bridge
Vierailija kirjoitti:
Travoltan laulu on kyllä kamalaa raakkumista.
Pelle Miljoona - Moottoritie on kuuma
On monta muutakin biisiä, jotka toi nuoruuden mieleen, mutta tämä se on viime aikoina ollut.
Metkaa sinänsä, alun perin en edes kovin paljoa pitänyt tästä.