Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (821)
Procol Harum: A Whiter Shade of Pale
CMX Kylmänmarja -olen elämäni velkaa tälle bändille ja Kylmänmarjan lyriikat muistuttaa siitä edelleen. Musiikki voi tuoda uskomattoman paljon lohtua ja valoa pimeisiin päiviin.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä vanhaa porukkaa
Lupaan sulle, että siitä, kun täytät 25 niin aika vaan lentää ja yks kaks ootkin neliymppisenä muistelmemassa nuoruusvuosia.
Vierailija kirjoitti:
Muutuin niin paljon 14-20 vuotiaana, etten osaa tiivistää sitä aikaa vain yhteen biisin.
Mulla oli ihan sama juttu ja musiikkimakuni muuttui ja vaihteli noin vuosina aika rajusti, mutta jotenkin vain mulla se Blue Monday kiteyttää nuo ikävuodet 14-20 ja laukaisee monia, monia muistoja ja mielleyhtymiä noihin vuosiin. Sitten kun vanhuuden dementia alkaa vaivata niin on hyvä että se vinyyli ja vinyylisoitin on kaiken varalta vielä tallella :)
ap
Yksi sellainen vois olla Men at workin down under.
Opus - Life is life.
6 luokan disco ja alkava teini-ikä.
Guns'n Roses Dont Cry
En elänyt itse nuoruutta silloin kun tämä biisi tuli mutta tuli silti kulutettua tätä ja muutenkin gnr:ää aika paljon just tossa iässä.
Ace Of Base - All That She Wants
Eppujen Vuosi 85 ja Provinssirock 🙂
Kivoja vastauksia teillä kaikilla. Jännä huomio, miltei kaikista mainitsemistanne biiseistä tulee itselleni mieleen jotain konkreettisia muistoja , ei ihan noilta nuoruusvuosiltani välttämättä mutta jostain kohtaa elämäni varrelta.
ap.
Muutuin niin paljon 14-20 vuotiaana, etten osaa tiivistää sitä aikaa vain yhteen biisin.