Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (869)
Matti Järvinen: Sameassa vedessä
Ei ollut tällainen musa muotia silloin, kun 17-vuotiaana ostin "Matin levy"-LP:n. Kaikenmaailman syntsapoppia, punkkia ja rockabillya vaan muut ikäiseni kuunteli.
Arvon tässä kahden biisin välillä pitäen mielessä ap:n parametrit. Kumpaakaan minulla ei ollut fyysisenä esineenä, mutta radiosta c-kasetille äänitettynä oli. Niihin liittyy muistoja lukioajoilta, itse koulurakennuksesta, luokkakavereista ja muista ystävistä ja ajasta, jolloin minusta tuli minä, kaikkine hyvine ja huonoine puolineni. Ne ovat Yazoon Only You ja ABC:n Look Of Love. Taidan valita Only Youn. Siitä on niin selkeitä muistikuvia eräästä pimeästä talviaamusta koulussa, kun luokkamme oppilaat peilautuivat ikkunasta. En kuunnellut opetusta vaan kirjoitin Only Youn, vähän aikaa sitten radiosta äänittämäni ihanan biisin, sanoja oppikirjaan (biologia? maantieto?) ja välillä katsahdin ympärilleni ja näin luokkamme peilikuvan ikkunassa. Only Youn kuullessani tulee aina vähän haikea olo ja kaipuu kauas menneisyyteen. Vanhaan hyvään aikaan, lapsuudenkotiin ja vanhempieni elossa oloon, mutta menneen ajan verho on edessä, en tavoita sitä enää.
Savage Garden - Truly madly deeply tai to the moon and back
Puolikuu - Viimeiset 5 kilometriä. Muistuu mieleen kesäilta keskisuomen yhdellä tanssilavalla 1993 vai oliko se 92. No joka tapauksessa oli ikimuistoinen kaikkine ihanine tapahtumineen. Olin jotain 15-16v.
Kisun Etsin kunnes löydän sun...ihana 70 luku.
Foreigner-bändin "I Want to Know What Love Is". (I want you to show meeee....) Teininä haaveilin, että joku mies joskus toteaisi tuon mulle ja sitten se olisi forever love.
Nyt oon 43 v. sinkku. Ja realisti.
Kontra: Mun pippeli. Kuuntelimme sitä ala-asteella mankasta kuvaamataidon tunnilla.
Kiss: I was made for lovin’ you baby
Tuo mieleeni ala-asteen, kun pojat soitti musiikinluokassa tätä mankasta. Toinen on Twisted Sistersin We’re not gonna make it. Silloin heräsin: onko tällaistakin musaa olemassa?!?
Tehosekoittimen monta biisiä, esimerkiksi Laura ja Eskimon silmät.
Oi, sitä napero aikaa, kun nörttismurffi lähtee soimaan. Tai mikä tahansa muukin kappale Smurffit vol. 1 levyltä.
SASH! Ecuador. Yhtäkkiä on taas kuuma loppukesän yö 1997. Olen 18, valvon kotona sängyssä, ikkuna auki, ja kuulen tuon jytkivän joka ikisessä keskustan mukulakivikaduilla pillurallia ajavassa Datsun Cherryssä.