Onko täällä muita 55+vuotiaita? Jotka miettivät työelämän jättämistä?
35-40v työelämässä alkaa mulle riittää.
Laskeskelen pks asunnon myymistä ja muuttamista maalle edulliseen kakkoskotiin.
Tuleva eläke pienenee tietty paljon. Mutta kaikkea ei voi rahassa mitata.
Montaa vuotta ei näitä sunnuntaiangsteja jaksa enää.
Kommentit (50)
Downshiftaan tosi rankasti tulotasolta 100 000 e/v brutto -> 15 000 e/v. Merkittävänä osasyynä on se, etten enää jaksa olla näissä nyyttikesteissä se osapuoli joka tuo tuomiset ja osan ei tarvitse, mutta kova meteli, että pitopöytään on päästävä.
2000 eläke riittäisi mulle. Siitä verot pois. Talouteen tulisi 2x 2000. Ja edulliset asumiskulut maalla. Hyvin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 ja sain juuri uuden tavoittelemani työpaikan. Nythän tästä vasta työt alkavat. Pääsen etunenässä kehittämään ja suunnittelemaan uutta hyvässä porukassa. Tavoitteena jatkaa vähintään 10 vuotta.
Juuri teidän kaltaistennen narsisti-idioottien vuoksi nuoremmat eivät saa tilaisuuksia. Ei tajuta ahneuksissa luovuttaa. Ei niin millään.
Narsisti-idioottien? Siis ihminen, joka haluaa työnteolla elättää itsensä, on narsisti-idiootti? Ymmärtäisin syytöksen paremmin, jos 56-vuotias haluaisi heittäytyä työttömyystuelle ihan huvin vuoksi, ja nuoremmat sitten veroillaan elättäisivät hänet.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin työt heti, jos eläkekertymäni olisi tarpeeksi iso.
Ikäsi? Ei voi jäädä eläkkeelle ennen eläkeikää.
Itse olen 54 ja voisin jäädä eläkkeelle heti. Aiemmin ammatissani oli eläkeikä 55 vuotta, sitten se nousi 60: een ja nyt on 65+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 ja sain juuri uuden tavoittelemani työpaikan. Nythän tästä vasta työt alkavat. Pääsen etunenässä kehittämään ja suunnittelemaan uutta hyvässä porukassa. Tavoitteena jatkaa vähintään 10 vuotta.
Juuri teidän kaltaistennen narsisti-idioottien vuoksi nuoremmat eivät saa tilaisuuksia. Ei tajuta ahneuksissa luovuttaa. Ei niin millään.
Et tainnut ihan ymmärtää pointtia... Jos tuolla 56-vuotiaalla ei ole varakasta puolisoa, tuloja jostain muualta kuin työstä tai säästöjä joilla elää, niin millä luulisit hänen elävän ilman palkkaa? Eläkkeeseen on aikaa vielä lähes 10 vuotta.
Hauku mieluummin niitä, joilla ikä riittää työeläkkeeseen tai jopa vanhuuseläkkeeseen (65 vuotta), mutta työelämässä vaan pitää roikkua. Kun muuten on niin ankeaa tai eläke jäisi pieneksi ja mitä syitä kenelläkin on.
Käytäntö on sitä paitsi ollut jo pitkään, ettei kaikkia eläkkeelle jäävien paikkoja täytetä. Töitä yhdistellään tai jaetaan muiden kesken.
Mulla olisi neljä vuotta eläkeikään ja nyt kun olen ollut sairauslomalla kesäkuusta asti, alkaa tuntua siltä, ettei työt huvittaisi enää yhtään. Mutta mieluummin olisin töissä terveenä kuin saikulla sairaana. Eläkeputki kyllä houkuttaisi.
Ap, Suomen kielessä ei voi kirjoittaa relatiivipronominia kysymysmerkin jälkeen. Tarkkuutta otsikointiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, Suomen kielessä ei voi kirjoittaa relatiivipronominia kysymysmerkin jälkeen. Tarkkuutta otsikointiin.
Av:lla voi.
Mutta suomen kieli pienellä aina.
Mä oon 51v ja jäisin mielelläni pois työelämästä n 55v mutta ongelma on, etten yh:na ole saanut säästöön juuri mitään. Tai olen saanut säästöön mutta ne aina menee esim ensi vuonna ajokortteihin.
Työnantaja päätti tämän asian puolestani 😀
Virallisesti olen tietenkin työtön ja katsotaan nyt. Ainakin alussa haen uutta paikkaa ja mietin opintoja yliopistossa. Toisaalta jos saisin miehen ympäripuhuttua niin voitais kyllä myydä kämppä ja ostaa joku pieni mökki kalaisan järven rannalta. Sen verran kaukaa, että olisi "hankala" käydä töissä.
56, työnantaja jäänee pian eläkkeelle. Suunnittelen ja valmistelen jo omaa yritystä, ajatus kyllä muuttaa jonnekin maaseudulle rannalle ja tehdä töitä omien aikataulujen mukaan. Alallani on aika hyvin mahdollista säätää, mitä tekee ja minkä verran.
Ei tarvinnu jättää ku potkittiin ihan luonnostaan.
N53
Mikä olisi se minimieläke, joka pitäisi sitten eläkeiässä saada, että olisitte valmiita tekemään ratkaisun?
Joo, mietin ja sitten tein sen. Olen nyt ollut kotona pari vuotta, mies on vielä työelämässä.
Saldo tähän mennessä: Ei enää sunnuntaiangstia, en kaipaa tilipussia (ei velkoja, on säästöjä ja yhteiset rahat), nukun hyvin, voin henkisesti paremmin kuin koskaan. Matkustelin paljon ennen koronaa, nyt hoidan kotia ja isoa puutarhaa, teen leppoisasti remonttia, luen ne kaikki kirjat joita ei koskaan aikaisemmin ollut aikaa lukea, uin ja patikoin. Mieheni on onnellinen koska olen iloinen kuin peipponen ja pidän hänestäkin hyvää huolta.
Elämä on ihanaa, olen mielestäni onnenpekka kun voin tehdä tämän, ja suosittelen kyllä tekemään tämän irtioton, varsinkin jos olette kotona viihtyvää sorttia niinkuin minä. Mutta sitä ennen on hoidettava taloudellinen puoli ja elämä siihen malliin että pärjää.
Olen vasta 41 ja YT:t meneillään. Jos saan potkut, niin nämä talkoot riittivät minulle. En juurikaan tarvitse rahaa, enkä varsinkaan tarvitse nykyisenkaltaista työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terve, hyväkuntoinen ja pitkäikäisestä suvusta. Pitäisikö sinusta minun loisia yhteiskunnan elätettävänä 30-40 vuotta?
Ei kai eläkkeellä olo ole loisimista kun olet koko ikäsi eläkemaksuja maksanut. Ala tekemään vaikka vapaaehtoistyötä ja jätä suosiolla jo paikkasi nuoremmille.
mitä kauhistuttavuuksia täällä suunnitellaan? kaikkien oltava riemumielin raatamassa ainakin 65 ikään asti. !!!!
Olen tehnyt töitä pian 40 vuotta ja vielä on työvuosia edessä ennen eläkkeelle pääsyä. Mielelläni luovuttaisin jo, mutta luonne ja kukkaro ei anna periksi. Vaikuttaa siltä, kun hallitusta kuuntelee, että eläkeikä nousee edelleen. Haluaisin tietää, miksi nuoremmille ei jo annettaisi mahdollisuutta päästä töihin ja kantaa kortensa kekoon kansantaloudellisesti.
Asuntolaina on maksettu, kun täytän 55. Sen jälkeen olisi ajatus downshiftata, kun asumiskulut tippuu monta sataa ilman lainanlyhennystä. Pomolle olen vihjaillut, että vaihtaisin tekemään osa-aikaista jossain vaiheessa, ei nyt ainakaan suoralta kädeltä tyrmännyt ideaa.