Ei hitto mitä uunoja ihmiset on. Miksi pitää etenkin korona-aikana tunkea samasta ovesta ulos mistä toinen on tulossa sisään?
Vaikka ovia on useampi vierekkäin. Olin menossa S-markettiin, jossa kolme lasiovea sisääntuloaulassa. Olin jo avaamassa oikeanpuoleista ovea kun siihen taakse hyökkäsi mies heti kun ajatteli että voi kätevästi tunkea ulos samalla kun minä tulen sisään. Vaihdoin äkkiä vasemmanpuolimmaiselle ovelle ja eikös tämä mies vaihda myös sille puolelle! Mitä h e lve ttiä!? En ymmärrä tällaista samasta ovesta tunkemista muutenkaan, mutta hitto tällaisena aikana. Onko ihmiset nykyään todella niin laiskoja etteivät jaksa edes ovia avata?
Kommentit (24)
Ei siinä varttia mene. Se on merkittävä altistusaika.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh. Olihan se keväällä ihan säälittävää kun ihmiset pysähtyivät viiden metrin päähän odottamaan jos joku oli menossa ovesta sisään. Ja luimistelivat ja pälyilivät hyllyväleihin onko muita.
Hanki joku avaruuspuku niin ei tartte pelätä.
Kuten jo sanoin, en voi käsittää miksi pitää tunkea vastaantulijan kanssa samasta ovesta, jos ovia on vierekkäin kaksi tai enemmän. Eiköhän kaikenlainen liikkuminen olisi sujuvampaa, jos kuljettaisiin oikealla puolella eikä vastaantulijoita päin. Mutta ei kai monilla äly riitä näinkin yksinkertaisen asian ymmärtämiseen.
Ap
Ihmisen ohittaminen kestää sekunnista pariin sekuntiin.
Siinä ajassa ei korona ei tartu.
Paitsi jos yskii sivuttaessa sinut, silloin tarttuu, jos hänellä itsellään on korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyh. Olihan se keväällä ihan säälittävää kun ihmiset pysähtyivät viiden metrin päähän odottamaan jos joku oli menossa ovesta sisään. Ja luimistelivat ja pälyilivät hyllyväleihin onko muita.
Kuten jo sanoin, en voi käsittää miksi pitää tunkea vastaantulijan kanssa samasta ovesta, jos ovia on vierekkäin kaksi tai enemmän. Eiköhän kaikenlainen liikkuminen olisi sujuvampaa, jos kuljettaisiin oikealla puolella eikä vastaantulijoita päin. Mutta ei kai monilla äly riitä näinkin yksinkertaisen asian ymmärtämiseen.
Ap
No yhyy yhyy ulı ulı
Moni ei tunnu ymmärtävän, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja että ovesta tullaan ensin ulos ja vasta sitten mennään sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No yhyy yhyy ulı ulı
Olet ilmeisesti niitä ihmisiä jotka kulkee vasemmalla vaikka muut oikealla ihan vain koska voit.
Googlettakaa aerosolitartunta, te jotka olette sitä mieltä että koronavirus vaatii muka 15 min altistuksen...Tämä ei tutkitusti pidä paikkaansa, vaan korona voi levitä myös hengitykse mukana ja aerosolit voivat pysyä tuntikausia ilmassa (suljetussa tilassa) joten huonolla tuurilla joltain satunnaiselta ohikulkijaltakin voi saada koronan, jos tämä tunkee liian lähelle
Huoleton kirjoitti:
Moni ei tunnu ymmärtävän, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja että ovesta tullaan ensin ulos ja vasta sitten mennään sisään.
Tiedän tämän. Mutta jos minun lisäkseni ovista on kulkemassa vain yksi ihminen ulos ja minä sisään, ja ovia on kolme, niin pitäisikö minun odottaa että henkilö on tullut ulos ennen kuin itse menen sisään? Yritin vieläpä mennä ihan eri ovesta sisään mutta tyyppi oikein muutti suuntaa sinne mihin olin menossa. 😁 ei jum alauta.
Ap
Tuollaisille voi ihan suoraan sanoa, että turvaväli.
Minua ärsyttää, kun ruokalassa takana tukeva tunkee linjastossa ihan kiinni. Olen ratkaissut asian niin, että vedän tarjotinta vähän jäljessä niin että takana tuleva ei pääse lähelle.
Suosittelen sulle maski & visiiri-yhdistelmää, tsemppiä loppuelämään;)
Sekin on omituista, jos on onnistunut saamaan raskaan oven auki, ja joku rynnistää siitä edelle. Mutta tosiaan nyt korona-aikana täytyisi pitää ainakin kaksi metriä väliä myös vaikka olisi suojamaskit.
Mulla on joskus kiire esim. jos just ennen sulkemisaikaa vasta pääsen kauppaan, ei ole aikaa orotella että joku matelee ovesta ensin.
Mikset aukaise suutasi. Kivahda kunnolla ääliöille.
Älä itse tunge päälle.
Ensin annetaan ulos tulevian päästä ulos, mene vasta sitten sisään. Tämä on oikea järjestys. Älä ole sivistymätön juntti!
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Tiedän tämän. Mutta jos minun lisäkseni ovista on kulkemassa vain yksi ihminen ulos ja minä sisään, ja ovia on kolme, niin pitäisikö minun odottaa että henkilö on tullut ulos ennen kuin itse menen sisään? Yritin vieläpä mennä ihan eri ovesta sisään mutta tyyppi oikein muutti suuntaa sinne mihin olin menossa. 😁 ei jum alauta.
Ap
Jos molemmat olisivat valinneet oikeanpuoleisen oven, olisi keskellä ollut vielä yksi käyttämätön ovi. Joillekin tämä vain on aivan ylivoimaista. Lisäksi ihmettelen ihmisiä, jotka oikaisevat jalkakäytävän tai kävelytien mutkassa, vaikka vastaan kävelee joku toinen. Sitten pyöritellään silmiä, kun kävellään päin. Hulluimmat kääntävät päänsä pois metri ennen törmäystä. Aivan kuin vastaantulija katoaisi, jos sitä ei katso.
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa aerosolitartunta, te jotka olette sitä mieltä että koronavirus vaatii muka 15 min altistuksen...Tämä ei tutkitusti pidä paikkaansa, vaan korona voi levitä myös hengitykse mukana ja aerosolit voivat pysyä tuntikausia ilmassa (suljetussa tilassa) joten huonolla tuurilla joltain satunnaiselta ohikulkijaltakin voi saada koronan, jos tämä tunkee liian lähelle
No jos noin lähdetään ajattelemaan, niin sen tartunnan saa ihan samalla tavoin tultuaan siihen kaupan aulaan, vaikka olisi odottanut edellisen poistumista. Se puolen sekunnin ohitus ei tuossa lisää merkittävästi tartunnan riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin epätodennäköistä.
Jos noin olisi, suuri osa suomalaisista olisi sairastanut koronan.
Esimerkkinä vaikkapa kaupan kassat, vaikka siinä kassalla plexi onkin, asiakkaat hengittävät ja puhuvat kassan päässä samoin kuin kortilla maksaessa.
Samoin bussikuskeilla ja kaikissa ohitustilanteissa kaupoissa jne.
Aerosoli tartunta on erittäin vähäistä, kun vertaa pisaratartuntaan ja likaisiin ja pesemättömiin käsiin.
Sama juttu kun poistuu lähijunasta! Ihan pakko tunkea sinne junaan ennenkuin kaikki ulostuvat ovat päässeet sieltä pois. Sama jos odotan että pääsee sisälle ja pidän vähän väliä siihen oviaukkoon niin joku aina änkee siihen eteen seisomaan. Kyllä sinne p*rkeleen junaan pääsee vaikka pitäisi sen pienen välin toisiin.
SIis ulos tulevat, ei ulostuvat!! xDD