Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 52 v ja nyt on iskenyt kuolemanpelko

Vierailija
20.09.2020 |

Olen ollut peloton koko ikäni. Ei ole ollut keski-iän kriisiä, enkä ole koskaan pelännyt kuolemaa.
Tilanne muuttui vuosi sitten. Se alkoi isäni kuolemasta täysin yllättäen, sitten äidiltäni löytyi levinnyt syöpä, sitten poikani oli kaksi viikkoa teholla, sitten kuoli tuo, tämä ja hän. En edelleenkään pelkää omaa kuolemaa, vaan läheisteni kuolemaa.

Olen alkanut myös pelkäämääm ikääntymistä. Ennen olen aina ajatellut, että aina minulla töitä riittää. Mutta nyt havahduin, että mistä tämän ikäinen saisi töitä? Entä kun on sivusta katsonut. Omien vanhempien heikentymistä, niin tajuaa itsellä saman olevan edessä. Mitä jos en jaksa tehdä töitä loppuun asti? Kun olen seurannut läheisen masennusta, johon ei mistään löydy apua - mitä jos masennun läheisteni vuoksi, niin kua minua auttaa?

Tällaisia ajatuksia... vertaistukea?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
42/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille naisille iskee. Tuohon auttaa tulemalla uskovaiseksi, niin kuolema ei pelota. Näin on sanottu

mies52v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on jo jonkin aikaa pitänyt tehdä samantapainen aloitus kuin tämä. Että ovatko kaikki 50+ ihmiset tällaisia turvallisuudentunteensa menettäneitä. Ap:stä poiketen en enää löydä lohtua tuonpuoleisen ideasta, pikemminkin niin että jos on tuonpuoleinen, miksi se olisi yhtään sen hyväntahtoisempi kuin tämä puoli. Väsyttää ajatuskin johonkin uuteen bb-taloon joutumisesta. Pikemminkin toivon että tämä oli tässä. Sekin tuntuu ikävältä että terapian ajatus ikään kuin pelastavana oljenkortena ihmisen elämässä on menettänyt hohtonsa. Ei terapeuteilla ole vastauksia näihin kysymyksiin.

Ehkä nämä menetykset ovat tehneet sellaisen särön illuusion että kaikki menee kuitenkin hyvin niin kuin sanoit. Kaikki menee kyllä lopulta tavalla tai toisella. Ehkä tuo särö johtaa sinut syvällisemmin miettimään henkisiä asioita. Se voi olla hyvä asia! Jos kaikki menisi suunnitellun kaavan mukaan ok, et tuntisi tarvetta miettiä näitä asioita.

Juu. turvallisuudentunteen olen menettänyt. Turvattomuuden tunne, kokemus elämän hauraudesta ja arvaamattomuudesta.... Muuten - tämä keskustelu on minulle täyttä terapiaa. Tällaisten oivallusten kautta syntyy syvempi itseymmärrys, ja ne auttavat prosessoinnissani eteenpäin.

Aloitin ketjun kuolemanpelosta, mutta nyt huomaan, että se onkin turvattomuuden tunnetta.

Ap

Vierailija
44/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei auta kuin usko Jeesukseen.

Ei kenelläkään ole muuta vastausta huoleen ja pelkoon.

Lyhyt on aikamme täällä, se on äkkiä ohi.

Vierailija
45/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä myös vähän kauhistuttaa, miten nopeasti nämä vuodet on viimeaikoina menneet. Olen "vasta" 40 mutta viimeiset 5 vuotta on menneet kyllä yhdessä hujauksessa. Tuntuu oudolta, koska sitä edeltävä 10v tuntui kuitenkin älyttömän pitkältä ajalta. Vanhempani ovat 60 joten eihän tässä varmaan kauaa kestä kun alkaa ne kunnon krempat tulemaan ja loppu lähestyy.

Niin, sitä nopeammin vuodet tuntuvat menevän mitä vanhemmaksi tulee... Saman huomannut.

Vierailija
46/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa lapsenusko pelastavaan Jeesus-uskoon. Jumala antaa sen lahjaksi, kun pyytää.

On muuten paras lääke kuolemanpelkoon. ❤

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21

Taivaallisen Isän tahto on että kaikki pelastuisi.Usko Herraan Jeesukseen ,niin sinä pelastut.

ja opiskele lisää.

Vierailija
47/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivaallisen Isän tahto on että kaikki pelastuisi.Usko Herraan Jeesukseen ,niin sinä pelastut.

ja opiskele lisää.

"Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?" Luuk.6:46

"Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle. Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka." Matt.7:24-27

"Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut." Jaak.2:14-17

Vierailija
48/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja opiskele lisää.

"Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." Joh.12:48-50

Vierailija
49/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja opiskele lisää.

"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt." Joh.14:23-24

Vierailija
50/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on jo vastannut kysymyksiin uskosta vastauksessa 32

Vierailija
51/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eletään n.70-80v.

Pari vuosikymmentä olen ollut jo siinä tilassa mitä yleensä pelätään ,eli sairas.

En ole kuitenkaan turvaton,vaan uskon että johdatuksessa.

Vierailija
52/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en jaksa odottaa että pääsen hittoon täältä. Kaikki on ihan hyvin mutta elämä on silti ihan anuksesta ja koko maapallo ja ihmiset kuvottavia.

Vierailija
53/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat kärsiä ahdistuksesta. Siitä voi, halutessaan, puhua lääkärille ja siihen on saatavissa lääkitys. Nämä asia, joista puhut, tulevat tapahtumaan - jokaiselle.

Vierailija
54/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ahdistus pitäisi käsitellä,eikä medikalisoida?

Vierailija
55/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala eli Jeesus Kristus on ollut ihmisruumiissa, kuollut hyvin väkivaltaisen kuoleman noin kolmenkymmenen vuoden ikäisenä kärsien Isän hylkäämänä meidän rangaistuksemne ristillä - kokien siinä varmasti jotain helvetin tuskia vastaavaa. Eikä se siihen päättynyt, koska Hän kuolemalla kuoleman voitti. Kannattaa kuunnella, mitä Hänellä on sanottavana.

Vierailija
56/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt itseni lihavaksi turvattomuuden tunteeseen.

Vierailija
57/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille naisille iskee. Tuohon auttaa tulemalla uskovaiseksi, niin kuolema ei pelota. Näin on sanottu

mies52v

Toimii vain jos ei ole penaalin terävin kynä mistä oletkin hyvä esimerkki. Ei sitä noin vain pystykään uskomaan mielikuvitusolentoihin. Tuskin sinäkään aidosti joulupukkiin tai johonkin hindujen jumaluuteen.

Vierailija
58/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan fiksua tajuta oma rajallisuutensa ja pyrkiä elämään niin, ettei kuoleman lähestyessä kaduta elämättömyytensä, tekemättömyytensä tms.

Mulle kuoleman pelko tuli jo 40v. Jokainen ajatteleva ihminen miettii varmasti joskus elämän rajallisuutta. Mulla toi oli yhtä kuin 40v kriisi.

Vierailija
59/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mies52v

Mä ainakin uskon ja toivon olevani uskossa. Mutta en usko sen auttavan kuolemanpelkoon. Kuoleman pelko on puhdasta pelkoa kuten karkeapaikan kammo TMS. ei sitä saa järkeilemällä tai uskollakaan pois. Se on varmasti osa ihmisen psyyken perusrakennetta. Nyt tietysti joku voi ajatella olevansa huono uskova jos pelkää. Mulla käsitys että ei pelastus eli mahdollisuus kuoleman jälkeiseen ikuiseen elämään ole ihmisen käsissä. Ei Jumala ole jättänyt sitä kuolevaisen jonka voimat ovat rajalliset käsiin kuten Jeesus sovitti ihmisen synnit koska yksikään ihminen ei olisi siihen kyennyt. Raamatussa mainitut ihmiset olivat horjumattomia uskossaan. Mutta itse olen kyllä horjuva.

Vierailija
60/63 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies52v

Toimii vain jos ei ole penaalin terävin kynä mistä oletkin hyvä esimerkki. Ei sitä noin vain pystykään uskomaan mielikuvitusolentoihin. Tuskin sinäkään aidosti joulupukkiin tai johonkin hindujen jumaluuteen.

tyhmyys ei ole kriteeri uskolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän