Teenkö väärin, kun olen työtön enkä hae lehdenjakajaksi?
Jäin hiljattain työttömäksi ja olin aluksi sitä mieltä, että mikä tahansa rehellinen ja kunniallinen työ olisi parempi kuin ei mitään. Mutta sitten todellisuus iski vasten kasvoja. Yksi pahimmista epäkohdista on mielestäni yötyön palkkaus. Tällä seudulla on kuulemma pulaa lehdenjakajista, ja syykin on helppo ymmärtää: Työaika sijoittuu klo 1.30-6.00 väliselle ajalle, ja yhden työvuoron pituus on keskimäärin 4 tuntia. Ja paljonko palkkaa siitä maksetaan? Perustuntipalkka on surkea 9,10 €/h ja yölisä säälittävä 0,81 €/h, joten arkiöiltä tienaa 9,91 €/h. Vaikka sunnuntaitunneilta tulee tuplat, tienestit jää silti suunnilleen tonniin kuussa. Ja kyse on kuitenkin yötyöstä, joka lisää tutkitusti terveysriskejä ja tekee normaalista elämästä mahdotonta.
Oletteko te muut sitä mieltä, että minun pitäisi hakea lehdenjakajana, vai voinko jäädä hyvillä mielin kotiin ja keskittyä parempien töiden etsimiseen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tein uuden aloituksen ja muutin sanavalintoja, kun aiempi keskustelu poistettiin.
-ap
Veikkaan että minun kärkkään kommenttini takia poistui. Sori siitä.
Minäkin korjaan sanavalintojani: olen työtön, mutta en lähtisi lehdenjakajaksi minäkään. Mutta minun syyni on se, etten suostu ”alentumaan” niin alas, pitihän minusta tulla jotain SUURTA, kun taas sinun syysi ovat ihan järjelliset ja järkevät.
Et ole loinen. Minä olen.
Kenenkään ei pitäisi joutua tuollaisiin töihin vasten tahtoaan. Palkka on liian huono kun ottaa huomioon, kuinka paljon työ rajoittaa elämää.
Suomessa on liian hyvät tuet kun työt ei kelpaa.
Et tee väärin, koska siihen löytyy kuitenkin joku toinen jolle yötyö sopii luonnostaan.
Olen itse aikainen herääjä ja menen todella aikaisin nukkumaan, en voisi sotkea elimistöäni noilla tunneilla. Mutta ottaisin kyllä mitä vaan muuta "tavallisin" tunnein.
Mä meeen psykiatriseen laitokseen ja mulle annetaan sellaset mömmöt etttei tarvii enää koskaan ajtella mistäään mitään.
Vastaan nyt näin, että jos olisin täysin terve, perheetön, aamuvirkku miespuolinen henkilö, saattaisin ainakin jonkin aikaa tehdä tuota (ja etsisin tietysti jotain parempaa koko ajan), muuten en (eikä mielestäni olisi myöskään kohtuullista kenenkään tai minkään tahon odottaa, että tekisin).
On kyllä todella huono palkka. En tekis yötyötä tuolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvät tuet kun työt ei kelpaa.
Elä huoli. Tuleva oikeistohallitus kyllä aktivoittaa työttömiä tukia pienentämällä.
Rankka työ fyysisesti ja henkisesti. Jos vielä noin pienellä palkalla pitäis pärjätä niin ei kiitos
20€ tunti olisi kohtuullinen palkka. Muistan itse miten jaoin lehtiä 15v. Palkka oli 40€ kk ja kaksi jakoa per viikko. Tosi iso alue minkä jakamiseen meni aina melkein 3h per kerta. Fyysisesti hyvin raskasta kun harvassa talossa oli hissi ja pyörän kanssa piti niitä lehtiä kuljettaa. Pyörä ei pysynyt pystyssä, koska lehtiä oli niin paljon vaan keuli ympäri. Aika nopeasti heivasin vt tu un ne lehdet ja nostin kytkintä ja en ollut ainoa nuorukainen joka niin teki. Törkeetä hyväksikäyttöä. Pomo oli vmäinen hyvin syötetyn po rv ari p ór saan näköinen jonka veneet ja heleet oli hommattu nuorten lasten hiellä!
Tuo ei ole edelleenkään ole mikään lisarvoa tuottava työ, sen voi tehdä kuka tahansa. Viet vain sen työpaikan itsekkäästi pois sellaiselta joka on sitä vailla.
Ja sitten: tästä tuli dokumentti, jossa oli mukana esim. mies, joka oli autistityttärensä omaishoitaja. Hänelle tää yötyönä tapahtuva jakelu sopi ja hän olisi halunnut tehdä sitä, mutta kun sopimusehtoja huononnettiin ihan dramaattisesti, ei hänellä oikein ollut mitään järkeä tehdä sitä työtä. Hän siis pystyi aikaisemman sopparin mukaan järjestämään sitä jakeluaikaa niin, että kun hän teki nopeasti, niin hän pääsi jo aamuyöstä nukkumaan ja jaksoi pyörittää tyttärensä kanssa arkea. Tytär pystyi asumaan kotona ja käymään koulua oman tilanteensa mukaan. Sitten siinä jotenkin poistui se hyöty tehdä työ tietyssä ajassa, vaikka olisi vähän hävinnyt rahassa esim. käyttämällä jakeluun omaa autoa.
Eli jos siellä on pulaa työvoimasta, niin miksi heikentää niiden asemaa, jotka sitä työtä ovat halukkaista tekemään ja pystyvät elämäntilanteensa takia sitä tekemään?
En edes aloita mainosten jakamisesta. Siinä on ansiotaso sellainen, ettei voi edes käsittää miten se voi olla laillista. Tuntipalkaksi ei jää useinkaan edes 2 e.
Osapäivätyö. Siihen lisäksi soviteltu päiväraha/ asumistuki. Teet työn yöllä, nukut aamun ja illat jää muuhun. Itsenäinen työ, menet ja teet ja lähdet. En ymmärrä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten: tästä tuli dokumentti, jossa oli mukana esim. mies, joka oli autistityttärensä omaishoitaja. Hänelle tää yötyönä tapahtuva jakelu sopi ja hän olisi halunnut tehdä sitä, mutta kun sopimusehtoja huononnettiin ihan dramaattisesti, ei hänellä oikein ollut mitään järkeä tehdä sitä työtä. Hän siis pystyi aikaisemman sopparin mukaan järjestämään sitä jakeluaikaa niin, että kun hän teki nopeasti, niin hän pääsi jo aamuyöstä nukkumaan ja jaksoi pyörittää tyttärensä kanssa arkea. Tytär pystyi asumaan kotona ja käymään koulua oman tilanteensa mukaan. Sitten siinä jotenkin poistui se hyöty tehdä työ tietyssä ajassa, vaikka olisi vähän hävinnyt rahassa esim. käyttämällä jakeluun omaa autoa.
Eli jos siellä on pulaa työvoimasta, niin miksi heikentää niiden asemaa, jotka sitä työtä ovat halukkaista tekemään ja pystyvät elämäntilanteensa takia sitä tekemään?
En edes aloita mainosten jakamisesta. Siinä on ansiotaso sellainen, ettei voi edes käsittää miten se voi olla laillista. Tuntipalkaksi ei jää useinkaan edes 2 e.
Niin. PAU taisteli kyllä PAKETTILAJITTELIJOIDEN puolesta, mutta varhaisjakelun antoi avosylin huonompaan tessiin.
Muista, että tuosta irtisanoutuessa tulee karenssia ja vaikka tuohon lähtisit, pitäisi sinun kuitenkin etsiä koko ajan kokoaikaisia töitä.
En lähtisi tuohon, ellei päivällä olisi muuta tekemistä, opiskelua tms.
Ei noita töitä surkeiden ehtojen vuoksi tee enää muut kuin muualta tulleet. Tuskin edes palkkaisivat sinua, koska tietävät asian kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mainostenjaon tuntipalkkoja vähätellään turhaan. Lajittelu on aluksi hidasta, mutta muuttuu paljon nopeammaksi sitten kun sen oppii. Eli tuntipalkka on surkea jos lopettaa parin viikon jälkeen, mutta jos jaksaa pari kuukautta, normaali ihminen tienaa jo ihan siedettävästi. Ainakin kun ottaa huomioon, että työtä voi tehdä omien aikataulujen mukaan ja ottaa vaikka kaverin mukaan jos siltä tuntuu.
No jos löydät jotain muuta työtä, niin tuskin se on kenenkään mielestä mikään kauhea asia ettet hakenut lehdenjakajaksi. Jos mitään muuta ei löydy, niin kysele sitten uudestaan tätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että tuosta irtisanoutuessa tulee karenssia ja vaikka tuohon lähtisit, pitäisi sinun kuitenkin etsiä koko ajan kokoaikaisia töitä.
Tuo on hyvä huomio. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että yötyöt väsyttää monia niin, ettei päivällä jaksa enää tehdä töitä jos onnistuu saamaan jotain mieluisampaa. Siksi lyhyet oman alan työpätkät ja mieluisampi osa-aikatyö voi jäädä pelkäksi haaveeksi, jos väsytät itsesi jakamalla lehtiä öisin. Jos siis tahdot kokeilla työskentelyä lehdenjakana, huolehdi siitä että saat määräaikaisen sopimuksen, jonka jälkeen voit lopettaa ilman karenssia.
Tein uuden aloituksen ja muutin sanavalintoja, kun aiempi keskustelu poistettiin.
-ap