Häpesin, kun olin syömässä kaverini kanssa, jolla vauva mukana...
... Ja se antoi sen pikkuisen vaan huutaa vaunuissa sillä aikaa kun itse söi! Vauva on ehkä kuukauden vanha.. Kysyin muutaman kerran, että voinko auttaa, helpottaako vauvan oloa jos otan syliin. Ei kuulema helpota.
Sitten kun kaveri oli saanut lautasensa tyhjäksi, otti vauvan ja nappasi vaunujen jalkopäästä myös pullon ja pisti sen vauvan suuhun.. Säälitti katsoa kun pieni oli jo ihan hysteerinen, huuli väpätti ja silmissä kyyneliä.. Tokaisin sitten, että olisin minäkin voinut sille ruokaa antaa.. Muija kohautti olkiaan ja sanoi: ei se voi olla koko ajan pullo suussa..
Harmitti kyllä jotenkin, toinen niin pieni ja viaton..
Ja turha tulla nyt inisemään, että mistä minä tiedän jos on koliikki. Tuskin on, kun rauhoittui pullolle ja sen jälkeen nukahti.. Eikö kaveri ole mitään koliikkia valittanut..
Kommentit (48)
No kuulostaa kyllä ihan kauhealta... Onneksi tuon ikäiselle ei vielä toivon mukaan jää traumoja ja äiti oppii elämän myötä kuinka hoitaa lapsiaan paremmin... Mutta aika järkytys...
Kuulostaapa välinpitämättömältä ihmiseltä tämä kaverisi :/
Muuttui kyllä oma mielipide koko tyypistä : / aiemmin ajattelin, että sopii äidiksi, mutta ilmeisesti ei..
Jäi kyllä harmittamaan, kun mietinkin sitä pientä kääröä :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:27"]
No kuulostaa kyllä ihan kauhealta... Onneksi tuon ikäiselle ei vielä toivon mukaan jää traumoja ja äiti oppii elämän myötä kuinka hoitaa lapsiaan paremmin... Mutta aika järkytys...
[/quote]
Eikös ihan pienestä asti vauvalle kehity perusturvallisuus/turvattomuus, johon tuollainen vaikuttaa...
Miten pystyt olemaan, kun lapsi rääkyy vieressä? Ei onnistuisi syömiseen ja keskusteluun keskittyminen ainakaan minulta. Toivottavasti ette olleet julkisella paikalla!
50-luvulle saakka kasvatus oli tuollaista. Lapsi tulee opettaa 4 tunnin rytmiin heti synnyttyään. Huutaminen vahvistaa keuhkoja.Jospa oli saanut mummoltaan ohjeita?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:27"]
[/quote]
NO tuon ikäinen juuri oppii sen syvimpiin mielensä rakenteisiin, miten tämä maailma pelaa. Kuuleeko äiti hänen hätänsä ja reagoi siihen vai ei?
Mun mielestäni normaalilla tunne-elämällä varustettu ihminen ei vaan voi toimia noin. Mulla ei itselläni edes ole mitenkään täysin normaali tunne-elämä, ja silti mulle on aina ollut täysin selvää, että lasta ei itketetä, jos voidaan sen oloa jotenkin helpottaa. Ja jos ei voi oikeasti helpottaa, niin silloinkin lohdutetaan.
Missä päin Porvoota tämä tapahtui?
Mun kaveri kai samanlainen... Ainakin selitti keskimmäisestä lapsestaan, kun se oli vauva, että antaa sen huutaa pinnasängyssä sen aikaa, että itse saa syödä aamiaisen rauhassa. Kuulemma pakko on tehdä niin, muuten ei pää kestä. Vauvakuume kyllä on silti koko ajan.
Sinä olit sitten vaan passiiivisena tilanteessa. Hiljaa hyväksyit tilanteen ja oikein odotit, että pääset av-palstalle syyllistämään ja tuomitsemaan. Ei sitten tullut mieleen toimia tilanteen vaativalla tavalla ohjeistamalla tuoretta äitiä.
Siis olitteko te jossain ravintolassa syömässä? Jos olisin ollut samassa ravintolassa, olisin ottanut ne vaunut ja työntänyt pihalle.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:30"]
Voi vauvaa :( Omituista tahalleen huudattaa julkisella paikalla ja häiritä samalla toisiakin, etenkin jos vauvalla oli vain nälkä...
[/quote]
Niinpä, ja täytyy olla muutenkin pää syvällä pyllyssä jos ei tajua sitä että tuo lapsensa huuto häiritsee myös muita maksavia asiakkaita!
Ihan pakko kysyä, miksi et ottanut vauvaa syliisi ja syöttänyt?! Ei kai silloin paljoa kysellä jos huomataan, että pienellä ja viattomalla on jokin hätä?! Eikö kaikkilla aikusilla on kuitenkin vanhemman vastuu?!
Ehkä kaverillasi on baby blues ja sen takia hän ei jaksa olla kiinnostunut vauvastaan. :(
Ap, antoiko kaveri vauvalle pullon ja jatkoi vain touhujaan vai miten?
Kun veljen esikoinen syntyi saimme käydä seuraavana päivänä katsomassa vauvaa. Huom, katsomassa... Lasta ei saanut ottaa syliin. Lapsen äiti ei ottanut syliin, eikä veljenikään ottanut kun oli kerran yrittänyt ja lapsen äiti tiuski että laittaa takaisin sänkyyn kun ei osaa pitää oikealla tavalla kuitenkaan.
Lapsi kuulemma huusi koska oli päänsärkyä imukuppisynnytyksen jälkeen, ja huusi vain enemmän jos otti syliin koska sattui.
Pullosta sitten suokittiin, jotta äiti sai tupakoida. Lapsen piti oppia nukkumaan yksin heti, ei se haittaa vaikka seitkee... ja lapsi sai parkua sisällä kun vanhemmat kävi röökillä.
Tämä lapsi on nyt 5v, eikä ole ihan "normaali" jos näin voi sanoa... Ja minua edelleen itkettää kun ajattelen miten hän vastastyntyneeä itkee yksin, eikä kukaan saanut lohduttaa....
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:30"]
Voi vauvaa :( Omituista tahalleen huudattaa julkisella paikalla ja häiritä samalla toisiakin, etenkin jos vauvalla oli vain nälkä...
[/quote]
Niinpä, ja täytyy olla muutenkin pää syvällä pyllyssä jos ei tajua sitä että tuo lapsensa huuto häiritsee myös muita maksavia asiakkaita!
[/quote]
Kyllä, olin ihan tosissani kommentissani. 1) Voi vauva-parkaa. 2) Ihan sama minkä ikäisestä lapsesta tai aikuisesta on kyse, niin tahallinen huudattaminen julkisesti on huudattajalta huonoa käytöstä myös muita kohtaan. Huomaa sana tahallinen. Vielä paheksuttavampaa on pienen, puolustuskyvyttömän vauvan tahallinen huudattaminen, etenkin kun asia on noin helposti korjattavissa.
Mitäs sen vauvelin äiti sanoi kun kysyit, että miksi huudatat vauvaasi?
Ei helkkari, itse en pysty syömään todellakaan, jos vauva parkuu vieressä nälkää. Julmaa ja epä-äitimäistä, ihan kuin äidinvaistot ei toimisi ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:57"]
Olit siis syömässä kaverisi kanssa mutta et tiedä kaverin vastasyntyneen vauvan ikää? Tiedoksesi, yhden kuukauden vanha vauva ei eritä kyyneleitä, koska sen ikäisen kyynelkanavat eivät vielä toimi. Keksi parempi provo tai kirjoita huomenna sama juttu ja muuta vauvan iäksi kaksi kuukautta.
[/quote]
Kuivuuko vauvoilla sitten silmät päähän, kunnes kyynelkanavat alkaa toimia, vai millä ne silmät pysyy kosteina?
[/quote]
No mahtaisko johtua ihan siitä, että silmän pintaa suojaava rasvainen neste syntyy ihan eri mekanismilla kuin itkukyyneleet? Vauva ei ole täydellisesti kehittynyt olento syntyessään vaan kehittyminen jatkuu vielä syntymisen jälkeenkin. Yksi näistä keskeneräisistä asioista on kyynelkanava. Vastasyntynyt ei itke kyyneleitä (luojan kiitos, sitä itkuräkää olisi tosi vaikea imeä pois vastasyntyneen pikkuriikkisestä nenästä), mutta parin kuukauden ikäinen jo tuottaa itkukyyneleitä. Tämä asia ei ole missään tekemisissä sidekalvon tuottaman rasvaisen suojanesteen kanssa.